16 947 läst ·
6 svar
17k läst
6 svar
Automower 230 / Lampa i laddstation lyser inte
Hej alla glada Automowerägare 
Lampan i laddstationen till vår "Elvis", Automower 230ACX, lyser inte alls. Hela systemet verkar dött.
Vi har alltid haft en svag signal och lampan i laddstationen har blinkat (grön) redan från start - nu 7 år sedan tror jag men Elvis har trots detta alltid fungerat klanderfritt.
Men, nu som sagt - nu har lampan helt slocknat. Har kollat transformatorn genom att mäta vid kontaktändan som går in i laddstationen. Mätinstrumentet säger 29.8V - är det OK?
Måste man byta laddstation nu tror ni?
Tack för goda råd på förhand
Lampan i laddstationen till vår "Elvis", Automower 230ACX, lyser inte alls. Hela systemet verkar dött.
Vi har alltid haft en svag signal och lampan i laddstationen har blinkat (grön) redan från start - nu 7 år sedan tror jag men Elvis har trots detta alltid fungerat klanderfritt.
Men, nu som sagt - nu har lampan helt slocknat. Har kollat transformatorn genom att mäta vid kontaktändan som går in i laddstationen. Mätinstrumentet säger 29.8V - är det OK?
Måste man byta laddstation nu tror ni?
Tack för goda råd på förhand
Redigerat:
29,8V låter rimligt. Brukar ju stå på vad den ska ge. Så kolla där oxå för säkerhets skull. Men troligtvis är det kretskortet i laddstationen som har gett upp. Kan vara känsligt vid åska om slingan har varit på kopplad. Kretskortet ligger väl runt en tusenlapp i pris.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 081 inlägg
Har du ohmmätt slingan så det inte är avbrott.
Går ju göra en kort slinga på någon meter så ser du om laddstationen vaknar.
Protte
Går ju göra en kort slinga på någon meter så ser du om laddstationen vaknar.
Protte
På min 420 så tändes röda lampan efter vintern och sedan blinkade den för att sedan slockna helt.
Allt fungerade innan vintern.
Har 28,1 volt på laddstiften och dockar jag klipparen får jag inga felkoder.
Verkar som den fungerar som den skall när jag sätter igång den med.
Ca 4 år gammal.
Nån som lever utan lampan med?
Ca 4 år gammal.
Allt fungerade o lampan tändes efter den klippt nån dag.O _Oskar_ skrev:På min 420 så tändes röda lampan efter vintern och sedan blinkade den för att sedan slockna helt.
Ca 4 år gammal.
Men nu några månader senare så är lampan släckt igen o jag hittar klipparen med att den säger att den inte hittar slingan.
Har ström, har kopplat transformatorn direkt till laddstationen etc. Gräsklipparen är fullladdad. Kör ECO-mode på slingan.
Börjar luta åt kretskortbyte i laddstationen...
Klicka här för att svara