Isolerade garaget i våras och rev då ut all gammal el och lät firma dra allt nytt och byta proppsäkringsskåpet mot normcentral.
So far so good. Utöver alla en fas och trefas 16A uttag bad jag om ett 32A uttag också, har lite större doningar ibland. Pga hvudsäkringarna så bara avsäkrat med 25A på 32A uttaget men i alla fall.
Men problemet då, alla 16 uttag är sådan trefas ihopbyggda grupper men 32 uttaget satte de separata säkringar?
Oväntat! Nu kör jag stor 9kw kompressor på det uttaget. Y/D start går ibland på 16 men säkrast att ha mer.
Denna motor har inget motorskydd idag, det borde den givetvis ha och det skall fixas, snart ;-) gärna med nollspänningsutlösare och nödstopp också.
Men igen det är nu synd att inte automatsäkringarna kan agera lite motorskydd i alla fall om ena av faserna löser ut just där.
Hur fel är détta egentligen, borde jag be dem byta ut mot tregruppsäkring?
Grupp 6 på bilden! Nr 8 är av medvetet innan ngn frågar
vi listade inte ut var den gick när vi byte skåp så har den av tills jag saknar el någonstans.
So far so good. Utöver alla en fas och trefas 16A uttag bad jag om ett 32A uttag också, har lite större doningar ibland. Pga hvudsäkringarna så bara avsäkrat med 25A på 32A uttaget men i alla fall.
Men problemet då, alla 16 uttag är sådan trefas ihopbyggda grupper men 32 uttaget satte de separata säkringar?
Oväntat! Nu kör jag stor 9kw kompressor på det uttaget. Y/D start går ibland på 16 men säkrast att ha mer.
Denna motor har inget motorskydd idag, det borde den givetvis ha och det skall fixas, snart ;-) gärna med nollspänningsutlösare och nödstopp också.
Men igen det är nu synd att inte automatsäkringarna kan agera lite motorskydd i alla fall om ena av faserna löser ut just där.
Hur fel är détta egentligen, borde jag be dem byta ut mot tregruppsäkring?
Grupp 6 på bilden! Nr 8 är av medvetet innan ngn frågar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Smaksak...jag skulle låtit det vara...skaffa ett motorskydd istället....
Motorskydd...
Ok motorskydd med nödstopp och nollspänningsskydd alltså.
Den sitter då före y/d starten?
Och man startat med y/d:n som vanligt?
Har sett bra grejjer på tripus. Någon som vet andra? Vad kostar?
Den sitter då före y/d starten?
Och man startat med y/d:n som vanligt?
Har sett bra grejjer på tripus. Någon som vet andra? Vad kostar?
Ett helt vanligt kapslat motorskydd även kallat motorskyddsbrytare. Och om du vill sätter du in tillsats underspänningdutlösare på den, lämpligen med spole för 400V. Inställning för ström som täcker märkdata vid D-koppling.
Ovanstående under förutsättning att det är en manuell Y/D-start du har.
Ovanstående under förutsättning att det är en manuell Y/D-start du har.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 152 inlägg
Förutsatt att det verkligen är en ren trefasgrupp, dvs att inga enfaslaster någonsin blir tillkopplade på dem (exv. om det finns ett enfasuttag på maskinen man stoppar in, eller det finns ett enfasuttag på trefasuttaget). Då är det helt plötsligt inte alls bra med enpoliga säkringar (särskilt om det saknas JFB, men det bör det ju inte göra här).Enk Projektet skrev:
Så jag hade nog sett till att få ordentlig trepolig brytning "bara för att". Det är ingen jätterisk, men just möjligheten till samtidig flerpolig brytning är ju en av (få) fördelar med en normcentral, så varför inte dra nytta av den?
(Se exv. http://www.fluxio.se/artiklar/16-fo...ll-uttag-stroembrytare-ljusarmaturer-etc.html nästan längst ner)
Ja om man ska sätta i en ny grupp så skulle jag kanske överväga en 3-polig....är det bef så är det som en diazed central...märk upp i centralen att det är en 3-fas grupp med 1-fas belastning.....lars_stefan_axelsson skrev:Förutsatt att det verkligen är en ren trefasgrupp, dvs att inga enfaslaster någonsin blir tillkopplade på dem (exv. om det finns ett enfasuttag på maskinen man stoppar in, eller det finns ett enfasuttag på trefasuttaget). Då är det helt plötsligt inte alls bra med enpoliga säkringar (särskilt om det saknas JFB, men det bör det ju inte göra här).
Så jag hade nog sett till att få ordentlig trepolig brytning "bara för att". Det är ingen jätterisk, men just möjligheten till samtidig flerpolig brytning är ju en av (få) fördelar med en normcentral, så varför inte dra nytta av den?
(Se exv. [länk] nästan längst ner)
Det var läsning det! Inget uttryckligt fel som sagt tidigare tolkar jag det som. Men tolkar även det som att min magkänsla stämmer och trepolig hade varit att föredra. Ska se vad det leder till men jag börjar med motorskyddet
Tack för synpunkter!
Tack för synpunkter!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Powermange skrev:
Motorskyddet ska sitta mellan YD starten och motorn. varje fas i skyddet ska känna av strömmen i en lindning, inte till 2 som det blir vid D drift.
Nödstopp på en kompressor verkar lite överdrivet.
Protte
Nu när jag läste igen ser jag att det är en kompressor. Då är det väl redan automatisk Y/D, och isf redan med motorskydd och rätt placerat som Protte skrev? Och heller inget skäl till nödstopp eller nollsänningsutlösare.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Finns det en endaste lilla pyttegnutta möjlighet att få in ett litet finger i drivremmen så ska man åtgärda remskyddet.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
GK100 skrev:
På en så pass stor kompressor med bara 25 A huvudsäkring så är det motiverat med nollspänningsutlösare, får man strömavbrott så är det nog mycket annat som ska igång när strömmen kommer åter och då räcker inte säkringarna.
Protte