3 377 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Automatsäkring surrar lite
Hej, har en Garo elcentral som jag börjat få lite problem i.
Gick förbi igår kväll och hörde ett ganska högt surr från elcentralen, lokaliserade från vilken grupp det var och stängde av säkringen och på igen men ljudet kvarstod.
Tänkte att säkringen gått sönder då den ofta utlöst när det varit strömavbrott(hög last vid "start") Bytte plats på kabeln till en ledig säkring i skåpet för att pröva och då vart det tyst ett tag. Nu hör man ett litet dovt brumm/surr från den säkringen. Långt ifrån som lika högt som innan men man hör det om det är tyst.
Vad kan detta bero på?
Gick förbi igår kväll och hörde ett ganska högt surr från elcentralen, lokaliserade från vilken grupp det var och stängde av säkringen och på igen men ljudet kvarstod.
Tänkte att säkringen gått sönder då den ofta utlöst när det varit strömavbrott(hög last vid "start") Bytte plats på kabeln till en ledig säkring i skåpet för att pröva och då vart det tyst ett tag. Nu hör man ett litet dovt brumm/surr från den säkringen. Långt ifrån som lika högt som innan men man hör det om det är tyst.
Vad kan detta bero på?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Vad belastade gruppen vid tillfället?
Hög last kan helt enkelt få innanmätet att röra på sig i takt med frekvensen. Olinjär last (strömspikar) kanske kan förstärka detta.
Kanske har den varit utsatt för hög last många gånger, blivit varm så att plasten mjuknat och som orsakat att innanmätet glappar lite.
Det kan också vara solenoiden som klapprar.
Byte till en ny kan avhjälpa symptomet.
Hög last kan helt enkelt få innanmätet att röra på sig i takt med frekvensen. Olinjär last (strömspikar) kanske kan förstärka detta.
Kanske har den varit utsatt för hög last många gånger, blivit varm så att plasten mjuknat och som orsakat att innanmätet glappar lite.
Redigerat:
Tror den förra var utsatt för många överlaster då får man dra ur några grenkontakter för att kunna fälla upp säkringen igen efter den har brutits efter strömavbrott tex. Blixtrar till när man drar upp den och fälls ner direkt.Bo.Siltberg skrev:
Vad belastade gruppen vid tillfället?
Hög last kan helt enkelt så innanmätet att röra på sig i takt med frekvensen. Olinjär last (strömspikar) kanske kan förstärka detta.
Den gruppen belastas från 3 sovrum och badrum.
Elektrisk golvvärme, handdukstork, datorer, tv, och lite diverse. Efter byte till en annan tom säkring som redan var monterad i skåpet (bytte bara plats på kabeln) så låter det lite fotfarande, inte alls så mycket som innan men man hör ett lågt litet brum. Hörde det nu på morgonen med och då är det inte mycket alls igång förutom golvvärmen och handdukstorken
Har fler tomma säkringar, ska jag pröva att byta plats på den igen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Ja, ett nytt exemplar har chanser att låta mindre. Men för att provet ska vara värdefullt behöver du ha samma (höga) last för att se om det skiljer mellan dvärgarna.
Jag belastade igår som jag brukar ha det, och som jag hade det när jag hade den gamla säkringen, med den nya lät det inte alls så högt när jag hade igång allt men låter alltid lite nu konstant.Bo.Siltberg skrev:
Klicka här för att svara