Styles Styles skrev:
Lustigt att automatiska 'loppissäkringar' skulle vara bättre än moderna sådana. Att ha en för felsökning kan ju vara en tanke men jag kommer nog att hålla mig till vanliga smältsäkringar i ljuset av informationen ovan.
Att det här blev aktuellt för mig var när säkringen i garaget gick och jag råkade ha den fjärrstyrda garrageporten i öppet läge. Inga säkringar av rätt typ fanns hemma så jag fick koppla ur allting i garaget, ta en annan 10A säkring för att kunna stänga porten samt åka och köpa nya säkringar för att fylla på lagret. Då hade det varit bra med en tillfällig automatpropp eller ännu bättre ett välfyllt propplager. ;)
Det är inte konstigare än att de här typerna säkring är inte sen länge tillverkade som en normal säljande "produkt" av kända fabrikat, snarare har de som en del annat övergått till kopior utan rätt krav för att hålla god kvalitet. Ofta bara utseende och en rå kopia av grundkonstruktionen vad som återstår efter den behandlingen och utfasning ur normalsortimentet. Sen mer än fyrtio år har mycket av fallen där dessa användes ersatts av normapparater som dvärgbrytare osv, vi i Sverige har släpat lite längre men på kontinenten typiskt så.

Just Stotz är en föregångare både för dessa och tidiga dvärgbrytare redan från 20-talet så hittar man såna här "automatproppar" från perioden 50-70-tal får man riktigt bra utförande. Samma kan gälla idag för normprodukter då den fabrikationen, märket övergått till ABB som i samma stil har riktigt fina dvärgbrytare av alla typer.

Ja i ditt fall var det ju synd att du inte hade någon där hade det passat perfekt. :)

• Gilla
Styles
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.