S swartz skrev:
Jag har funderat och testat lite med matningen för espn. Testade först att mata med 3.3 från klipparen men då startade inte espn alls. Matning med 5v funkar men espn kraschar när klipparen går in i laddaren efter klippning. Testade också att mata från 18v med en LM2596 och drog ner matningen till 4.5v till VIn på espn. Skillnaden var att det var konstant 18v ut från klipparen men även att den har 18v när klipparen är avstängd..
Monteringen ville jag också köra internt i klipparen utan att använda den externa dfiagnostik-porten, men med en esp som krashade hela tiden så blev det snabbt lite trist att behöva ta bort skalet och displayen varje gång jag skulle ändra nåt. Det finns en luftning med ett skumgummifilter på kapslingen till displayen där man kan gå ut med en flatkabel utan problem. Detta blev min temporära lösning tills jag fått allt att vara stabilt.
Hittade du någon anledning varför din ESP crashade när klipparen gick in i laddaren? Min gör inte det men jag kanske bara har haft tur än så länge :)

P prozzerg skrev:
Hittade du någon anledning varför din ESP crashade när klipparen gick in i laddaren? Min gör inte det men jag kanske bara har haft tur än så länge :)
Egentligen inte. Men iom att det funkar att köra med en 18->5V omvandlare från 18V så har jag inte lagt ner mer på det. Hade ju iofs varit trevligt att slippa omvandlaren men det får bli ett senare jobb. Just nu har jag gräsklippning som prioritet :)
Fick min GPS från Amazon i veckan, en DOA givetvis så jag väntar på en ny. Kommer förhoppningsvis nästa vecka.

• Gilla
M455E
  • Laddar…
Nu har vi fått igång Esp32 i 220ac och kan skicka o ta emot kommandon via mqtt. Men hur startar man igång klipparen vid felmeddelande, ex "klipparen lyft" utan att manuellt öppna luckan? Har prozzergs githubkod.

M Modulo skrev:
Nu har vi fått igång Esp32 i 220ac och kan skicka o ta emot kommandon via mqtt. Men hur startar man igång klipparen vid felmeddelande, ex "klipparen lyft" utan att manuellt öppna luckan? Har prozzergs githubkod.
Ursäkta sen uppföljning på detta.
Har försökt hitta ett sätt att få klipparen att reagera på "write"-kommandon när den hamnat i "klipparen lyft"-läge men har inte hittat något. Det går fortfarande att göra "poll"-kommandon (t.ex. hämta status, timerstatus osv) men att skicka knapptryckningar verkar den inte reagera på.
Kan det vara en del av en antitheft-del i mjukvaran? så man inte kan bruteforce:a pin via seriella gränssnittet t.ex.
Har skummat det tyska forumet också men inte hittat några poster som har något vettigt.

De senaste veckorna har det tillkommit lite status-koder i projektet. Alltid något bra som kommer ifrån att man har en trädrot som kommer upp ur gräsmattan och "fångar" klipparen ibland :)

• Gilla
swartz
  • Laddar…
P prozzerg skrev:
Ursäkta sen uppföljning på detta.
Har försökt hitta ett sätt att få klipparen att reagera på "write"-kommandon när den hamnat i "klipparen lyft"-läge men har inte hittat något. Det går fortfarande att göra "poll"-kommandon (t.ex. hämta status, timerstatus osv) men att skicka knapptryckningar verkar den inte reagera på.
Kan det vara en del av en antitheft-del i mjukvaran? så man inte kan bruteforce:a pin via seriella gränssnittet t.ex.
Har skummat det tyska forumet också men inte hittat några poster som har något vettigt.

De senaste veckorna har det tillkommit lite status-koder i projektet. Alltid något bra som kommer ifrån att man har en trädrot som kommer upp ur gräsmattan och "fångar" klipparen ibland :)
Jag förstod det som att pacman42 kunde återställa felkoden och starta upp igen...? Som någon här skrev är det ju annars en bra idé att få den att själv starta om efter 5 min efter fel. Men jag är inte tillräckligt kunnig för att veta hur jag gör detta i espn.

Plötsligt händer det… :D
Efter många vändor fick jag äntligen hem min ESP32. Har nu testkört på bänk med AMConnect (@prozzerg). Blir att koppla in i klipparen till helgen och sen beställa GPS. (y)(y)(y)
Klart lagomt till hösten :rofl::crysmile:

• Gilla
prozzerg och 1 till
  • Laddar…
Har nu testat med min ESP32 i klipparen. Men jag får nu problem vid uppstart av klipparen. Den säger ”DAGS ATT MATA IN PIN” och låser sig där. Lossar jag på bandkabeln till display/knappsats och sätter tillbaka den så startar den normalt igen vid nästa power on (med ESP32 inkopplad). Det verkar som om display/knappsats på klipparen inte gillar ESPn…
Någon som har några bra förslag?

• Display på en gräsklippare med texten "DAGS ATT MATA IN PIN" och knappsats intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M455E M455E skrev:
Har nu testat med min ESP32 i klipparen. Men jag får nu problem vid uppstart av klipparen. Den säger ”DAGS ATT MATA IN PIN” och låser sig där. Lossar jag på bandkabeln till display/knappsats och sätter tillbaka den så startar den normalt igen vid nästa power on (med ESP32 inkopplad). Det verkar som om display/knappsats på klipparen inte gillar ESPn…
Någon som har några bra förslag?
Var tvungen att i klipparen stänga av kravet på att pinkod ska matas in med jämna mellanrum. Då startar klipparen upp utan att kräva pinkod. Nu verkar det funka som det ska :D

• Gilla
Modulo och 3 till
  • Laddar…
M455E M455E skrev:
Var tvungen att i klipparen stänga av kravet på att pinkod ska matas in med jämna mellanrum. Då startar klipparen upp utan att kräva pinkod. Nu verkar det funka som det ska :D
M455E M455E skrev:
Har nu kört klipparen några dagar och det verkar som att jag har samma problem som @swartz med att ESPn kraschar vid laddning. :(
Måste nog beställa en LM2596 eller liknande och mata från 18V.

M Modulo skrev:
Jag förstod det som att pacman42 kunde återställa felkoden och starta upp igen...? Som någon här skrev är det ju annars en bra idé att få den att själv starta om efter 5 min efter fel. Men jag är inte tillräckligt kunnig för att veta hur jag gör detta i espn.
Hej, jag har funderat ett tag på vad som krävs för att återställa felkoder på klipparen. Om jag inte har missat något i ESP-koden så tolkar det som att det krävs att du:
1. Fysiskt trycker på stop-knappen (öppnar luckan)
2. Trycker på C-knappen
3. Trycker på Yes
4. Stänger luckan (återställer stop-knappen)

Steg 2 och 3 kan göras via ESPn men steg 1 och 4 måste göras för hand… Om man inte styr stoppknappen från ESPn. Om stoppknappen går på 3.3V är det en enkel sak att testa men för att bibehålla den fysiska stop-knappen som säkerhetsfunktion så bör inkopplingen göras med ett relä i serie och reläet styrs från ESPn.

Hade förstås varit enklast om knappen funnits även i mjukvaran men jag misstänker att det är en säkerhetsfunktion som man troligtvis pga lagkrav designat på enklast möjliga vis.

Måste nog beställa även ett relä…

M455E M455E skrev:
Har nu kört klipparen några dagar och det verkar som att jag har samma problem som @swartz med att ESPn kraschar vid laddning. :(
Måste nog beställa en LM2596 eller liknande och mata från 18V.
Jag har testat lite kort med att mata espn via en "Buck-converter" på 18V och det löste problemet med krascharna. Tyvärr så har jag inte hunnit testa så mycket i sommar då det kom en liten badrumsrenovering imellan som tydligen hade högre prio..

S swartz skrev:
Jag har testat lite kort med att mata espn via en "Buck-converter" på 18V och det löste problemet med krascharna. Tyvärr så har jag inte hunnit testa så mycket i sommar då det kom en liten badrumsrenovering imellan som tydligen hade högre prio..
Efter längre test med en ”buck-converter” så kan jag bara konstatera att min ESP32 ändå kraschar :sweat:
Och nu får jag inte gång den utan att öppna klipparen :thinking:
Mer felsökning krävs någon ledig helg…
Någon annan som har samma problem?

M455E M455E skrev:
Efter längre test med en ”buck-converter” så kan jag bara konstatera att min ESP32 ändå kraschar :sweat:
Och nu får jag inte gång den utan att öppna klipparen :thinking:
Mer felsökning krävs någon ledig helg…
Någon annan som har samma problem?
Hi did you manage to figure out your crashing issue? I just stumbled upon this thread here and is very much interested in testing this project on my very dumb 220AC. Mine is running fine as long as I check on it every now and then, but then suddenly if I don't then it has been stuck for 5 hours without me knowing so would be great to get a notification that it's having issues and ideally where it is so I don't have to run around the yard trying to find it.

I have not soldered anything in probably 15 years, how hard would this project be? Any tips for this modification would be very much appreciated. I have a degree in computer science so flashing and dealing with the ESP32 won't be a problem.

Writing in English as I am a Norwegian, so I read Swedish just fine, but rather than trying to respond in Norwegian i figured I might as well just write English.

D Dezzorex skrev:
Hi did you manage to figure out your crashing issue? I just stumbled upon this thread here and is very much interested in testing this project on my very dumb 220AC. Mine is running fine as long as I check on it every now and then, but then suddenly if I don't then it has been stuck for 5 hours without me knowing so would be great to get a notification that it's having issues and ideally where it is so I don't have to run around the yard trying to find it.

I have not soldered anything in probably 15 years, how hard would this project be? Any tips for this modification would be very much appreciated. I have a degree in computer science so flashing and dealing with the ESP32 won't be a problem.

Writing in English as I am a Norwegian, so I read Swedish just fine, but rather than trying to respond in Norwegian i figured I might as well just write English.
D Dezzorex skrev:

If I remember correct I found in my faulttracing (on the bench) that I was using a slightly different NodeMCU and had not selected the correct HW when compiling the code. I’m soon about to test again in the mower but on the bench I could see a great improvement. Have also added a relay to my design to be able to stop/resume via SW.

• Gilla
Dezzorex och 1 till
  • Laddar…
M455E M455E skrev:
If I remember correct I found in my faulttracing (on the bench) that I was using a slightly different NodeMCU and had not selected the correct HW when compiling the code. I’m soon about to test again in the mower but on the bench I could see a great improvement. Have also added a relay to my design to be able to stop/resume via SW.
Nice! I'm just waiting for my parts to arrive for me to try this project myself. If you have any tips etc please share. Looking forward to this, hoping I don't kill it in the process :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.