Byggahus.se

Automatisk shunt.

1. D
    Medlem Nivå 1
    Vad har ni för erfarenhetar av automatiska shuntar?

-Det finns ju några stycken och en del mäter bara inomhus temperaturen, och andra ute, samt de som mäter bägge och.
    Hittar lite info på råd&rön.

Micke!

2. V
    Medlem Nivå 1

Re: Automatisk shunt.

Köpte en shuntstyrning med enbart inomhusgivare i höstas, Automix 20, fungerar enormt bra ;D tveka inte att köpa en sån om du idag kör med manuell shunt!

Köp den här för 2095 kr
    http://www.lundbergsvarme.se/v%E4rme.htm

3. Ranchn
    Medlem Nivå 6

Går du in på www.rinkabyror.se och söker på Art.nr: 2869

Då hittar du den shuntautomatic jag har bestämt mig för. Den kostar 1985;-

Sök i detta forum, det är nämnd ett otal ggr.

//R

4. D
    Medlem Nivå 1

Låter bra!

Hur kopplar man automatshunten?

-Tänkte skaffa mig en pelletsbrännare och sätta på gamla CTC 265B pannan (-77:a), alternativt köpa en ny pelletspanna och en liten akumulatortank.

5. Ranchn
    Medlem Nivå 6

Shunten torde du ha själv på ditt befintliga system...?

Den automatiska shuntmotorn fästes på befintlig shunt. Oftast med hjälp ev insexskruvar och en platta där man skruvar fast motorn i shunten.

Framledningsgivaren placeras på stigarledningen (röret som går till dit tex. element. Om tempmätaren skall placeras i röret eller utanpå, vägar jag ej svara på.
    Rumsgivaren placerar du på lämlig platts inomhus, utan påverkning av yttre temperaturer.

6. D
    Medlem Nivå 1

Det låter ju inte så svårt.
    Om inte annat får man fråga svärfar om råd.
    Han är en allfixar och dessutom elektriker, så det ska nog gå bra att få i hop den.

Vad använder ni för märken och vad tycker ni om dem?

7. P
    Medlem Nivå 3

Dusten, jag kör med en px21 i en ctc265b. Det funkar bra även om jag hade önskat mig lite mer utrymme för aska. Shuntautomatik är suveränt fattar inte hur jag orkade springa 1½ år. Jag har en som styrs av utetemp. Vad som är bättre eller sämre kontra inomhusgivare vete tusan.
    Vad gäller pannan byt även den om du har råd. Du får ett bättre energiutbyte och enklare underhåll.

8. D
    Medlem Nivå 1

Tänkte gå till banken på måndag och låna lite pengar till en ny pellets panna.
    Har en CTC 265B från -77 (dvs 28 år gammal, och det vore ju ingen höjdare om den går sönder när det är 15 minus eller något sådant (bor vid Sundsvall).
    Så just nu lutar det åt en Ecotec pellets panna och en 500liters akumulator tank från Rinkaby rör.
    Panna 42000:-, Acctank 500l 6000:-, cirkulations pump 800:- och lite rörkopplingar och någon övertrycks ventil, och elpatron 1500:- (behåller den gamla styrningen till befintlig elpatron) och får hjälp med inkopplingen av svärfar och räknar väl att hamna under 60000:-
    Men ska titta på fler alternativ.
    Läste idag i "Vi i Villa" om bergvärme pumpar och att eller om några år kommer att kosta 2-3 gånger mer än i dag och det bådar ju inte så gott...

9. P
    Medlem Nivå 3

dusten, vad gäller pannvalet har jag inga direkta synpunkter. Den är säkert bra och den är ju modern och effektiv. Det jag tycker du ska göra är att gå in på www.pellets.info och läsa lite om bl a denna pannan och hur den är i drift osv. Finns mkt matnyttigt för pellets och vedeldare där. bra ställe att ställa kvalificerade frågor på.

min CTC265b är från -76 och går i pension om ett par månader.