Rörigt rubrik.
Jag är sugen på sätta spottar längst med långsidorna på villan, under den bit tak som sticker ut... Den biten är ju lätt att fixa..
Men så vill jag ha lite specialfunktioner...
rörelsesensorer, en på vardera gavel och en i mitten vid dörren.
När allt är still utomhus så vill jag att spottarna så lysa lagom svagt, när någon kommer så ska de lysa upp mer...
Är det klurigt att trixa ihop detta? Är det en dyr historia, ni som har koll på elektronik....?
Jag är sugen på sätta spottar längst med långsidorna på villan, under den bit tak som sticker ut... Den biten är ju lätt att fixa..
Men så vill jag ha lite specialfunktioner...
rörelsesensorer, en på vardera gavel och en i mitten vid dörren.
När allt är still utomhus så vill jag att spottarna så lysa lagom svagt, när någon kommer så ska de lysa upp mer...
Är det klurigt att trixa ihop detta? Är det en dyr historia, ni som har koll på elektronik....?
Ja det jag kommer på just nu är univesal-dimmer som har två lägen en master och en slave som är kopplat till rörelsesensor. Rörelsesensorn skickar en svagströmspuls till dimmern som slår över på slave-läge genom ett tidrelä. Men det känns sådär, finns säkert bättre tips?
Har vi inte nyss snackat om detta?
Du behöver en dimmer och ett växlande relä. Om relätspolen är spänningslös så skickas strömmen via dimmern till spottarna, när relät sluter (får "tändtråd" från rörelsevakt/er eller vad du nu vill) så skickas istället strömmen direkt till spottarna.
Du behöver en dimmer och ett växlande relä. Om relätspolen är spänningslös så skickas strömmen via dimmern till spottarna, när relät sluter (får "tändtråd" från rörelsevakt/er eller vad du nu vill) så skickas istället strömmen direkt till spottarna.
Så, inga förslag var man handlar alla dessa relän och sånt?
Finns det armaturer man bör undvika, och intressanta man bör titta närmare på?
Vad ska man tänka på vid valen?
Funderar på en led-slinga... istället för punktbelysning så får man en enda lång rad längst med taket... fast de lyser väl inte upp så mycket kanske...
Finns det armaturer man bör undvika, och intressanta man bör titta närmare på?
Vad ska man tänka på vid valen?
Funderar på en led-slinga... istället för punktbelysning så får man en enda lång rad längst med taket... fast de lyser väl inte upp så mycket kanske...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Behövs inga relän, dimmern parallellt med alla rörelsevakters reläkontakter.
Vad som kan hända är att det blir mörkt 1 sekund när rörelsvakterna släpper och det kommer att hända med reläkopplingen också (detta med en ELJO-dimmer av nyare snitt).
Protte
Edit:
Tror inte det blir så lång som en sekund men det kommer att bli mörkt och sedan så kommer det tillbaka.
Vad som kan hända är att det blir mörkt 1 sekund när rörelsvakterna släpper och det kommer att hända med reläkopplingen också (detta med en ELJO-dimmer av nyare snitt).
Protte
Edit:
Tror inte det blir så lång som en sekund men det kommer att bli mörkt och sedan så kommer det tillbaka.
Ja.. förutsatt att Dimmern tål att få 230V bakvägen i sin utgång..prototypen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Nu Rrrrr har du inte tänkt, reläkontakterna i deccarna kortsluter tvärs över dimmern, finns ingen bakspänning.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Rrrrr skadar det dimmern eller inte, ditt inlägg var liiite otydlig, jag hävdar med 230 V på båda sidor av dimmern, galvanskt anslutet så kan INTE dimmer ta någon som helst skada, lika säkert som i leveranskartongen.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Dimmer från ELJO har skruvanslutning, rörelse detektorerna har skruv eller snabbanslutning, samtliga prylar som behövs har E-nummer.
Behövs fram för allt inget lödande, men kanske lite donande.
Nägra kopplingsdosor på vägen till deccarna.
Protte
Behövs fram för allt inget lödande, men kanske lite donande.
Nägra kopplingsdosor på vägen till deccarna.
Protte
uj vad dyra rörelsedektorerna var, jag som hade tänkt flera stycken 
vad kallas de som reagerar på om det är mörkt eller ej? ljusvakt?
när jag söker på eljo dimmer så får jag ju bara fram sånna man har på väggen, denna ska ju dimra automatiskt, inte att jag ska behöva vrida på ett vred...(vill att den ändrar ljusstyrkan mjukt inte pang på)
vad kallas de som reagerar på om det är mörkt eller ej? ljusvakt?
när jag söker på eljo dimmer så får jag ju bara fram sånna man har på väggen, denna ska ju dimra automatiskt, inte att jag ska behöva vrida på ett vred...(vill att den ändrar ljusstyrkan mjukt inte pang på)