2 139 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Audi Laddhybrid - att ladda hemma i carporten
Medlem
· Södermanland
· 29 inlägg
Hej alla elektriker/laddhybrid intresserade,
Har precis beställt en Audi A6 TFSI e och blir förvånad över hur mycket skrämsel propaganda det finns när det gäller laddningen i hemmet - är det så stor risk att bränna ner huset?
Jag har precis bytt ut elen till hela huset dvs automatsäkringar, jordfelsbrytare och åskskydd i alla centraler jag har. I carporten där jag tänkte ladda sitter en undercentral med ett kombiuttag 3-fas CEE med schuko 16A som jag tänkte använda.
Jag undrar hur det fungerar med just Audi och deras laddhybrider vad medföljer bilen?
Kan man styra laddströmmen från bilen/appen eller medföljer någon typ av box?
Bilder, erfarenheter och specifikationer vore kanon.
Ha en skön dag
Har precis beställt en Audi A6 TFSI e och blir förvånad över hur mycket skrämsel propaganda det finns när det gäller laddningen i hemmet - är det så stor risk att bränna ner huset?
Jag har precis bytt ut elen till hela huset dvs automatsäkringar, jordfelsbrytare och åskskydd i alla centraler jag har. I carporten där jag tänkte ladda sitter en undercentral med ett kombiuttag 3-fas CEE med schuko 16A som jag tänkte använda.
Jag undrar hur det fungerar med just Audi och deras laddhybrider vad medföljer bilen?
Kan man styra laddströmmen från bilen/appen eller medföljer någon typ av box?
Bilder, erfarenheter och specifikationer vore kanon.
Ha en skön dag
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Så du menar att du beställt en bil men har inte koll på vad som medföljer, hmmm.
Medlem
· Södermanland
· 29 inlägg
Så jobbar jag
Om du använder CEE-uttagets 16A Schuko så bör det gå rätt bra. Gissningsvis så medföljer dels laddsladd för stan, men även en schuko-laddare. Schukoanslutningen riskerar dock att gå varm, men just för dessa CEE med 16A Schuko skall risken för detta vara låg. Den Schuko-laddare som följer med laddar troligen inte med mer än 10A dock.
Jag skulle dock ändå välja att installera en laddbox av ett antal olika skäl (enkelhet, kontrollmöjlighet, möjlighet till snabbare laddning mm).
Jag skulle dock ändå välja att installera en laddbox av ett antal olika skäl (enkelhet, kontrollmöjlighet, möjlighet till snabbare laddning mm).
Medlem
· Södermanland
· 29 inlägg
Packman42 tack för feedback.
Klart jag ska installera en laddbox i alla fall så länge bidraget finns att söka
Lutar åt en Easee Home 22kW med installation av elektriker.
Klart jag ska installera en laddbox i alla fall så länge bidraget finns att söka
Lutar åt en Easee Home 22kW med installation av elektriker.
Klicka här för att svara