Vi står i startgroparna att sätta ingång med en attefallstillbyggnad som kommer landa på 30kvm.

Jag har tolkat det nya förslaget som att det varken krävs bygglov eller bygganmälan för att göra en sådan tillbyggnad inom detaljplanerat område.

Nu säger dock kommunen att det alltid måste göras en bygganmälan och att jag måste invänta startbesked. Hur detta skall göras vet de inte och kan inte svara på innan 1/12 men jag får inte börja bygga utan anmälan. Har de verkligen rätt?

Jag vill ju hinna starta innan årsskiftet så jag kan nyttja rot-avdraget för 2025…

Någon som har några smarta lösningar? Eller som vet vad som faktiskt gäller?

Claes Sörmland
K Kalle-göteborg skrev:
Vi står i startgroparna att sätta ingång med en attefallstillbyggnad som kommer landa på 30kvm.

Jag har tolkat det nya förslaget som att det varken krävs bygglov eller bygganmälan för att göra en sådan tillbyggnad inom detaljplanerat område.

Nu säger dock kommunen att det alltid måste göras en bygganmälan och att jag måste invänta startbesked. Hur detta skall göras vet de inte och kan inte svara på innan 1/12 men jag får inte börja bygga utan anmälan. Har de verkligen rätt?
Ja lagen har ju inte trätt u kraft så du kan inte bygga enligt den förrän tidigast 1/12.

"Bygganmälan" finns inte längre, den togs bort med nya PBL 2010. Idag är termen "anmälan".

Att bygga ut bygglovsfritt enligt de nya reglerna kommer inte i sig att kräva anmälan enligt propositionen. Men vi vet ännu inte vilka anmälningskrav regeringen kommer att besluta om att föra in i plan- och byggförordningen (PBF). T ex kan det kanske krävas en anmälan om din utbyggnad också omfattar VA, ventilation eller en eldstad? Eller kanske en anmälan av den bärande konstruktionen dimensionering? Det är upp till regeringen att avgöra så vi har inte svaret ännu. Regeringen tycks ha fattat beslut idag i frågan:

Förordningar om plan- och byggförordningarna med diarienummer, ansvarig chefstjänsteman och departementet anges i texten.

• Gilla
Kalle-göteborg
  • Laddar…
Någon ny info?

Är i samma tankar. Planerar en tillbyggnad våren 2026 och enligt kommunen så behöver jag fortfarande startbesked och lämna in byggnadstekniska ritningar och få det godkänt innan jag börjar. Tillbyggnaden kommer inte påverka VA, ventilation men kommer ta upp hål i bärande vägg som skall växlas av med en balk.

Vore fint om någon har insyn och kan förtydliga vad som krävs efter att de nya reglerna trätt i kraft.

Hade du inte rört den bärande konstruktionen hade du klarat dig undan all myndighetskontakt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
sysmali
N Nicholas1 skrev:
Hade du inte rört den bärande konstruktionen hade du klarat dig undan all myndighetskontakt.
För tydlighetens skull: Om jag startar tillbyggnad efter 1/12 som inte berör bärande konstruktion, VA, ventilation eller eldstad behöver jag inte har någon myndighetskontakt? Inga ritningar eller vänta in startbesked - det är bara att köra igång?

Claes Sörmland
sysmali sysmali skrev:
För tydlighetens skull: Om jag startar tillbyggnad efter 1/12 som inte berör bärande konstruktion, VA, ventilation eller eldstad behöver jag inte har någon myndighetskontakt? Inga ritningar eller vänta in startbesked - det är bara att köra igång?
Helt korrekt.

• Älska
sysmali
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Andreas-sa skrev:
Är i samma tankar. Planerar en tillbyggnad våren 2026 och enligt kommunen så behöver jag fortfarande startbesked och lämna in byggnadstekniska ritningar och få det godkänt innan jag börjar. Tillbyggnaden kommer inte påverka VA, ventilation men kommer ta upp hål i bärande vägg som skall växlas av med en balk.

Vore fint om någon har insyn och kan förtydliga vad som krävs efter att de nya reglerna trätt i kraft.
Kommunens medarbetare har fel eller uttrycker sig oklart. Från 1 dec:

Du behöver göra anmälan för att ta upp hål i bärande vägg och växla av den med bärande balk. Men det enda underlag du då behöver lämna in är för just den åtgärden, inte andra åtgärder som t ex tillbyggnaden. D v s en ritning som visar hur det befintliga husets vägg ska ändras och troligen någon typ av beräkning gällande balken och avväxlingen av konstruktör. Du ska alltså inte redovisa andra åtgärder som t ex tillbyggnaden, den är ju inte bygglovs- eller anmälningspliktig. Om nu inte tillbyggnaden är en del av den tekniska lösningen för att ändra den befintliga bärande konstruktionen, t ex att du tar last via den byggnadensdelen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kommunens medarbetare har fel eller uttrycker sig oklart. Från 1 dec:

Du behöver göra anmälan för att ta upp hål i bärande vägg och växla av den med bärande balk. Men det enda underlag du då behöver lämna in är för just den åtgärden, inte andra åtgärder som t ex tillbyggnaden. D v s en ritning som visar hur det befintliga husets vägg ska ändras och troligen någon typ av beräkning gällande balken och avväxlingen av konstruktör. Du ska alltså inte redovisa andra åtgärder som t ex tillbyggnaden, den är ju inte bygglovs- eller anmälningspliktig. Om nu inte tillbyggnaden är en del av den tekniska lösningen för att ändra den befintliga bärande konstruktionen, t ex att du tar last via den byggnadensdelen.
Jag kommer göra en tillbyggnad där jag behöver ta upp en dörr i en vägg som nu är yttervägg (mao en bärande vägg) innebär det att jag borde anmäla detta?

Skall också sägas att utöver utbyggnaden kommer jag flytta entrédörren och ta upp ett nytt hål i väggen för en nya entrédörr. Detta har ju inget med tillbyggnaden att göra utan min tanke har varit att det är en fasadändring som inte heller är lovpliktig. Dock skulle det ju kunna påverka den bärande konstruktionen. Blir den då anmälningspliktig också?

Claes Sörmland
K Kalle-göteborg skrev:
Jag kommer göra en tillbyggnad där jag behöver ta upp en dörr i en vägg som nu är yttervägg (mao en bärande vägg) innebär det att jag borde anmäla detta?
Det låter som formellt anmälningspliktigt. D v s du lämnar in en anmälan med handlingar där du anger hur den bärande ytterväggens reglar (eller andra bärande delar) ska avlägsnas och ersättas med en ny konstruktion d v s dörrposten. Ritning och signering av någon sakkunnig, typiskt sett någon som arbetar med detta. Om kommunen nöjer sig med snickarens intygande eller vill att en konstruktör signerar. Eller om det ses så enkelt att du själv kan signera. Vill du få ett enkelt ärende anmäler du med en konstruktörs signerade ritning. Vill du ta det med kompletteringar, alltså under längre tid, så så signerar du själv och ser sedan vad din handläggare vill ha in för att ge startbesked.

K Kalle-göteborg skrev:
Skall också sägas att utöver utbyggnaden kommer jag flytta entrédörren och ta upp ett nytt hål i väggen för en nya entrédörr. Detta har ju inget med tillbyggnaden att göra utan min tanke har varit att det är en fasadändring som inte heller är lovpliktig. Dock skulle det ju kunna påverka den bärande konstruktionen. Blir den då anmälningspliktig också?
Exakt samma som ovan. Ingen skillnad.

Kommunen har från 1 dec inget att göra med tillbyggnaden eller fasadändringen. D v s att du gör en tillbyggnad eller fasadändring ska du inte belasta kommunen med och om du gör eller inte gör det i samband med ändringen av den bärande konstruktionen spelar ingen roll.

Men det är klart om du börjar ge kommunens handläggare överskottsinformation som t ex informera om att du ska göra en tillbyggnad eller fasadändring, kanske t o m inkommer med ritningar och liknande så kan handläggaren reagera på det, öppna tillsynsärenden och liknande. D v s du hamnar under byggnadsnämndens kontroll och det kan försvåra att få startbesked. Det är ditt eget val om du vill göra det och komplicera en enkel anmälan med dylikt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.