Hej!
Jag undrar om någon har erfarenhet av att ha köpt attefallsstomme från Polhus och använt för bygge av åretruntboende? Är inne på modellen blind 30m2 (4.58 x 6.55m) och all isolering som går att beställa med modulen men är lite osäker på hur bra det blir för boende året runt energi/värmemässigt samt hur vi bäst gör planlösning. Ngn som kan tänka sig dela exempel på planlösning av deras el annan modell där plannen är för åretruntboende; dvs med tjocka väggar, fullt utrustat kök (ca 3,80m inkl allt) samt gärna kök o vardagsrum separerade?.. Bilägger två alt vi har just nu:)

Översiktsritning av en attefallshus planlösning inkluderar kök, matbord, soffa och uteplats med växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovansiktsplanlösning för ett 30m2 attefallshus med kök, matplats, sovrum och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Isoleringen Polhus förespråkar är 145mm i väggar och 190 i tak.. lite magert tycker jag men de menar på att det iaf uppnår Boverkets krav på u-värde. Men det gäller ju att det inte kostar skjortan att hålla varmt med..)

Det är ju iaf. mer isolering än man standardmässigt hade på 70-80 talet. De husen är inte lika bra som moderna hus i värmeekonomi, men de är inte katastrofala heller. Med tanke på hur litet huset är så tror jag inte att det blir någon oerhörd uppvärmningskostnad. OM nu isoleringen utförs korrekt.

• Gilla
Mats
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är ju iaf. mer isolering än man standardmässigt hade på 70-80 talet. De husen är inte lika bra som moderna hus i värmeekonomi, men de är inte katastrofala heller. Med tanke på hur litet huset är så tror jag inte att det blir någon oerhörd uppvärmningskostnad. OM nu isoleringen utförs korrekt.
Ah oki, ja vi får se till att följa konstens alla regler! Samt kolla m kommunen om de har ngt krav på att man räknar u-värde ..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.