15 050 läst ·
70 svar
15k läst
70 svar
Attefallshus och friggebod regler – nu och efter förändring
Administrator
· Skåne
· 8 352 inlägg
Om det ska fastna så tror jag att folket vill ha ett namn som är lika mysigt som friggebod och attefallshus. Vad sägs om att kalla alla komplementbyggnader större än 30 kvm för "carlsonhus"?A Andreas Wargclou skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 909 inlägg
Vill du ha lite stödtankar i frågan har bl.a. @Claes Sörmland, @useless och jag diskuterat det med start här.Marlen Eskilsson skrev:
Min ganska radikala (tror jag) syn på att vissa äldre byggnader kan undantas vid areaberäkningen har jag skrivit om i samma tråd, kanske tydligast här.
Skogsägare
· 21 909 inlägg
Jag var helt övertygad om att Attefallare inte skulle bli ett ord i var mans mun som det fyndiga friggebod. Men där hade jag fel.Marlen Eskilsson skrev:
Håller dock med om att det behövs något bättre än det byråkratiska komplementbyggnad.
Jag delar din läsning av den nya föreslagna lagtexten i lagrådsremissen. Den följer s a s logiken i PBL. Men vis av erfarenheten så tror jag vi får invänta praxis från MÖD för att veta. D v s om 5-10 år när detta tuggats i MÖD vet vi, om det ens kommer dit. Tyvärr ger ju själva lagrådsremissen ingen vägledning i denna fråga, detta verkar inte ha övervägts av lagstiftaren direkt. Det kan ju finnas någon diskussion i utredningen också som jag har missat. Lite konstigt är det ju för det finns ju mängder av sådana här byggnader på var och varannan tomt så det är ingen udda sak vi funderar över ytan något som var och varannan småhusägare kommer att ställas inför.Nötegårdsgubben skrev:
"Flexhus" kanske? Eller "Högerhus" om man ska fortsätta anspela till det politiska styret...Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 21 909 inlägg
Skogsägare
· 21 909 inlägg
Tidölaget kan vara det roligaste nedsättande begreppet i svensk politik sen Carl Bildts rödgrön röra. Egentligen roligare än det med, men oklart om det kommer leva lika länge.
Kanske dags för lite mejlbombning till departmentet om status på förslaget. Har själv mejlat men inte fått svar än.Nötegårdsgubben skrev: