A Andreas Wargclou skrev:
Ni kan sluta kalla alla komplementbyggnader för Attefallshus om de är över 30 m2 eller om det handlar om de byggnader som avses i de nya reglerna. De heter rätt och slätt "komplementbyggnader".
Om det ska fastna så tror jag att folket vill ha ett namn som är lika mysigt som friggebod och attefallshus. Vad sägs om att kalla alla komplementbyggnader större än 30 kvm för "carlsonhus"?

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag ska kolla upp det tänkte jag
Vill du ha lite stödtankar i frågan har bl.a. @Claes Sörmland, @useless och jag diskuterat det med start här.

Min ganska radikala (tror jag) syn på att vissa äldre byggnader kan undantas vid areaberäkningen har jag skrivit om i samma tråd, kanske tydligast här.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Om det ska fastna så tror jag att folket vill ha ett namn som är lika mysigt som friggebod och attefallshus. Vad sägs om att kalla alla komplementbyggnader större än 30 kvm för "carlsonhus"?
Eller "Januarihus"...

• Haha
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Jag var helt övertygad om att Attefallare inte skulle bli ett ord i var mans mun som det fyndiga friggebod. Men där hade jag fel.

Håller dock med om att det behövs något bättre än det byråkratiska komplementbyggnad.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vill du ha lite stödtankar i frågan har bl.a. @Claes Sörmland, @useless och jag diskuterat det med start här.

Min ganska radikala (tror jag) syn på att vissa äldre byggnader kan undantas vid areaberäkningen har jag skrivit om i samma tråd, kanske tydligast här.
Jag delar din läsning av den nya föreslagna lagtexten i lagrådsremissen. Den följer s a s logiken i PBL. Men vis av erfarenheten så tror jag vi får invänta praxis från MÖD för att veta. D v s om 5-10 år när detta tuggats i MÖD vet vi, om det ens kommer dit. Tyvärr ger ju själva lagrådsremissen ingen vägledning i denna fråga, detta verkar inte ha övervägts av lagstiftaren direkt. Det kan ju finnas någon diskussion i utredningen också som jag har missat. Lite konstigt är det ju för det finns ju mängder av sådana här byggnader på var och varannan tomt så det är ingen udda sak vi funderar över ytan något som var och varannan småhusägare kommer att ställas inför.

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Jag var helt övertygad om att Attefallare inte skulle bli ett ord i var mans mun som det fyndiga friggebod. Men där hade jag fel.

Håller dock med om att det behövs något bättre än det byråkratiska komplementbyggnad.
"Flexhus" kanske? Eller "Högerhus" om man ska fortsätta anspela till det politiska styret...

useless useless skrev:
"Flexhus" kanske? Eller "Högerhus" om man ska fortsätta anspela till det politiska styret...
Då bör 'meshus' väl vara mest adekvat, nån ordentlig högerpolitik verkar nuvarande regering ha väldigt svårt att föra.

• Haha
Jonatan79
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Då bör 'meshus' väl vara mest adekvat, nån ordentlig högerpolitik verkar nuvarande regering ha väldigt svårt att föra.
"meshus" är redan taget.

Fågelholk i trä med sluttande tak och ingångshål på framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Tidöhus vore ju en rolig historisk blinkning annars.

Eller "Tidölagshus" för att inkludera alla som var med?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Tidölaget kan vara det roligaste nedsättande begreppet i svensk politik sen Carl Bildts rödgrön röra. Egentligen roligare än det med, men oklart om det kommer leva lika länge.

• Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Trevlig nyhet, men tyvärr blir det dock sannolikt fördröjt, även om det finns goda skäl att tro att det ändå händer i år.

Bl.a. @Rudde87 och jag hade en diskussion om varför i en annan tråd.
Kanske dags för lite mejlbombning till departmentet om status på förslaget. Har själv mejlat men inte fått svar än.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Traditionellt är väl att namnge en ny variant av komplementbyggnad efter bostadsministern som stod för lagändringen?
Friggebo - Friggebod
Attefall - Attefallshus
Carlson - Carlsonkåk? -kyffe, kanske.

Claes Sörmland
Men ingen ändring görs ju avseende detta. Det blir ingen ny bygglovsbefriad komplementbyggnad som är större än den gamla.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men ingen ändring görs ju avseende detta. Det blir ingen ny bygglovsbefriad komplementbyggnad som är större än den gamla.
Det blir väl en 50m2 stor variant av Attefallshus utanför detaljplanerat område?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.