204 617 läst ·
1 535 svar
205k läst
1,5k svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Lite olyckligt är det ju att byggsanktionsavgifterna tillfaller kommunen, kan ju ge ju lite tråkig parkeringsbolagseffekt. Kommunerna är ju idag extremt budgetstyrda organisationer med ofta stenhårt tryck på första linjens chef.
Jag uppfattar att jag inte lever upp till dina krav på språklig hygien. Det är omöjligt för mig att bemöta.Contrefort skrev:
Nu använder du implicit halmgubbar genom att bemöta något annat än det jag skrivit. Det är ett exempel på argumentationsfel som du använder. Som exempel ifrågasätter jag sättet du använder ord med negativa konnotationer. Du besvarar detta med att skriva att du tydligt redovisar din ståndpunkt. Jag menar att det du gör är precis motsatsen. Detta bemöter du inte. Det gör det nästan omöjligt för mig att bemöta dig tillbaka.
Kan det inte vara så här? Min text blir provocerande för dig eftersom vi har helt olika värderingar; du gillar helt enkelt inte mitt frihetliga tankesätt. Allt jag skriver blir som ständiga nålstick för min utgångspunkt är att det som du håller högt är fult, simpelt och skadligt för samhället och det ges därmed också den fonden av mig. Kan det inte vara så enkelt snarare än att det är mitt språk det är fel på?
Jag hittar inte uttrycket "skattetryck" i tråden med sökfunktionen:Contrefort skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hittade nu "skattetryckssidan" genom att leta manuellt.
Skattetryck är knappast ett ord som är ett laddat uttryck eller som borde ge negativa konnotationer. Det är ett nationalekonomiskt begrepp. Så ser jag det.
Men vi vill ju ha det ansvaret. Människor som lägger ner miljoner kronor i ett projekt kommer att så klart inte att bygga så de måste rivas nästa vecka. Med din logik borde inte människor få planera sin matsedel själva för det finns de som äter för lite eller mycket av något och som därmed riskerar vitaminbrist med potentiella hälsorisker. Det skulle lägga et alldeles för stort ansvar på hushållen, restauranger ochContrefort skrev:
Det som missas när man ska "förenkla" genom att ta bort lovplikten är att bygglov är en billig och säker försäkring att det man bygger är lagligt. Det som händer när man tar bort det är att folk kommer att göra förhållandevis stora byggnationer som sedan kan behöva rivas eller byggas om för att de inte följer reglerna. Det här lägger väldigt stort ansvar på byggherren att ha koll på reglerna.
Claes Sörmland skrev:
Hur lyder inskränkningen i förslaget om komplementet byggnader?Nötegårdsgubben skrev:
Utanför detaljplan ska komplemenbyggnadernas sammanlagda yta få uppgå till 65 kvadratmeter.A Abyaby skrev:
Jag har inte läst förslaget i detalj, men idag finns det ingen gräns alls om man bor utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse. Så det är en möjlig försämring av nuvarande regler.
Men jag har inte läst förslaget i detalj. Det är möjligt att man inför ett nytt område - Utanför detaljplan, men inom samlad bebyggelse - Där 65-kvadratsgränsen gäller och lämnar det gamla fria området fortsatt fritt?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Om frågan rör utom detaljplan blir det enligt följande:A Abyaby skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir alltså en maxarea på 65 kvm komplementbyggnader utan bygglov och en och samma byggnad får inte vara större än 50 kvm.
I dagens regelverk (9 kap 6 § PBL) saknas båda de begränsningarna.
Om man i dag påbörjar ett bygge som följer dagens regler men inte hinner färdigställa det helt innan oktober då de nya reglerna ska börja gälla, måste man då söka bygglov?Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 21 915 inlägg
Det här begreppet verkar när jag tänker pp det vara borttaget. Har bara sett inom/utom detaljplan och inte tänkt på att det innan fanns limbo däremellan.useless skrev:
Reglerna har ju förenklats rejält, så att ta bort det var väl i så fall med där. Klokt, även om det innebär skärpta regler för oss ute i skogen.
Skogsägare
· 21 915 inlägg
Läser man ikraftträdandebestämmelserna så gäller äldre lag fortfarande ”ärenden som påbörjats före ikraftträdandet” av den nya lagen. Men vad är ett ärende när inget lov sökts eller anmälan gjorts? Det är inte helt uppenbart.A Abyaby skrev:
Har du tak och väggar före oktober skulle jag säga att du är mer än safe. Bara en gjuten betongplatta vete fan, men teoretiskt borde det ju räcka.
För egen del skulle jag minst vilja ha ett tak på för att känna mig trygg. Ett annat sätt vore kanske att göra en bygganmälan, typ skicka in ett mejl om att man [ett datum före ikraftträdandet] startar ett bygglovsfritt bygge.
Redigerat:
Skogsägare
· 21 915 inlägg
Återvänder till frågan. Begreppet finns fortfarande kvar, men inte just för komplementbyggnader.useless skrev:
Men jag undrar hur många bostadsfastigheter det ens finns utanför sammanhållen bebyggelse som inte är jordbruksfastigheter, och i dessas fall kan ju ofta något byggas fritt för näringen.
Nåja, några kommer få strängare regler här, det är inget att snacka bort.
När jag ändå är inne på fastigheter utanför sammanhållen bebyggelse får de faktiskt lättnader med. De får nu göra om upp till 50 kvm i befintliga byggnader utan lov.
Man kan alltså bygga om 50 kvm av ett gammalt uthus till ett snickeri, kontor eller vad man vill utan att behöva begära lov för ändrad användning.
Huruvida det faktiskt är en frihetsreform eller ”alla” alltid gjort så ändå låter jag vara osagt. Nu blir det iaf. tillåtet.
Skogsägare
· 21 915 inlägg
Jag tror man bör titta noga på andra stycket i nya 9:7 för att utröna det här, för som du säger sker ett konceptuellt skifte. Där står:Claes Sörmland skrev:
Undrar hur man får svar på detta. Jag har en sådan fastighet med byggnader som fördaterar detaljplanen och byggnadslovskravet på landsbygden. D v s de är lagligt uppförda vid tiden men saknar bygglov. Så jag är personligen intresserad om de kan tänkas äta yta från "ytpoolen" för komplementbyggnader som inte kräver bygglov.
Enligt dagens PBL så uppförs ju friggebodar och attefallsbyggnader via särskilda bygglovsundantag. Men enligt den nya skrivningen så rör det sig inte längre om ett undantag utan istället att komplementbyggnader upp till en viss storlek och byggnadsareasumma helt faller utanför det generella bygglovskravet. Rätt stor konceptuell skillnad.
”Vid beräkning av den sammanlagda byggnadsarean ska ingå komplementbyggnader och komplementbostadshus som inte omfattas av krav på bygglov enligt denna lag eller har undantagits från krav på lov enligt äldre bestämmelser.” [min kursivering]
Min tolkning är att när inget krav på lov funnits alls (som utanför detaljplan före -87) så är inte specifikt komplementbyggnaderna undantagna, utan det saknades helt sonika krav alls. Dessa ska därför inte räknas in i de 65 kvadraten.
Författningskommentaren på s. 407 f. ger tyvärr inte mycket hjälp och frågan berörs inte alls i de generella kommentarerna i 4.5.2.
Vi får väl se vart frågan tar vägen i doktrin och sedermera praxis, i den mån den alls blir aktuell.
Tjänstemännen är ju representanter för politikernas beslut och får då tåla våra reaktioner.Contrefort skrev:
De lagar som är dåligt förankrade i samhället och skapar hinder för samhällsutvecklingen samt inskränker på ett inadekvat sätt på medborgarnas frihet kommer bli tydliga i kontakten mellan tjänstemän och medborgare.
Det borde det vara tjänstefel att inte vidarebefordra dessa reaktioner till politikerna och reaktionerna hos medborgarna borde ses som en tillgång och hjälp att finjustera lagarna så de blir ändamålsenliga.
En tjänsteman som bara används till att effektuera politikernas beslut utan att samtidigt användas till att förmedla en samlad bild av de konsekvenser lagarna skapar i samhället är en mycket dåligt utnyttjad tjänsteman och borde inte finnas i en demokrati.
Att placera tjänstemän ”som bara kör bussen” och som inte får belastas med våra reaktioner är tyranni.
Vi kan så klart skriva brev i tusental till politikerna ( om våra små privata problem) men att få en effektiv sammanställning, gjord av tjänstemännen i medborgarnas intresse, är ju en gudagåva för en demokratiskt stat.
Ett exempel kan vara lagen som just nu säger att en bonde får bygga massor med komplement byggnader för traktorer om de används för i skörden av djurfoder men samma bonde får inte, utan dyra bygglov, bygga växthus för framställning av människoföda.
Nu blir det så klart ändring så inget av detta får byggas utan dyra investeringar i bygglovskostnader.
Det blir ju bra för små lantbruk med små inkomster och det rimmar ju fint med att vi måste öka den lokala matproduktionen för att vara självförsörjande i händelse av krig eller annan kris.
Ursäkta på förhand, jag har inte tagit mig igenom hela tråden. Pratat nyligen med bygglovsavdelningen på komunen och eftersom jag bor utanför sammanhållen bebyggelse får jag bygga nya byggnader som är mindre i bredd längd och höjd jämfört med vår stora huvudbyggnad utan lov eller anmälan. Precis som vi gjort med vårt garage.
Är det alltid komplementbyggnad som ni pratar om som då skulle begränsas till högst 50kvm? Jag planerar bastu/gym-byggnad på kanske 65kvm. När kan den här ändringen tidigast börja gälla?
Är det alltid komplementbyggnad som ni pratar om som då skulle begränsas till högst 50kvm? Jag planerar bastu/gym-byggnad på kanske 65kvm. När kan den här ändringen tidigast börja gälla?
Det gäller komplementbyggnader som t ex din bastu/gym-byggnad. Det kan börja gälla 1 oktober. Den nya begränsningen är max 50 kvm 4,5 m nockhöjd på byggnad om det är utanför detaljplanerat område utan bygglov. Och max 65 kvadratmeter tillsammans med alla andfra friggebodar/attefallshus.O OskarL skrev:Ursäkta på förhand, jag har inte tagit mig igenom hela tråden. Pratat nyligen med bygglovsavdelningen på komunen och eftersom jag bor utanför sammanhållen bebyggelse får jag bygga nya byggnader som är mindre i bredd längd och höjd jämfört med vår stora huvudbyggnad utan lov eller anmälan. Precis som vi gjort med vårt garage.
Tack för snabbt svar. Hur vet man när det blir av eller inte och vad händer om man idag beställer grejerna innan regeländringen men inte hinner bygga upp? Hårda eventuella datum långa processer är inte så kul. Känns sjukt onödigt att peta i utanför sammanhållen bebyggelse om man vill underlätta byggande, det blir ju tvärt om.Claes Sörmland skrev: