14 937 läst ·
67 svar
15k läst
67 svar
Attefallshus och friggebod regler – nu och efter förändring
Medlem
· Stockholm
· 109 inlägg
Intressant.
Har fastighet med kommunal mark som granne på ena sidan tomten, där jag gärna skulle bygga attefallshus.
Är det någon som vet vad som "Kommuner får möjlighet att godkänna byggnation närmare än 4,5 meter till kommunal mark (t.ex. vägar eller parker)” kommer innebära? Kommer det vara godtyckligt upp till varje kommun/handläggare att godkänna eller inte (om man inte söker formellt bygglov) eller finns det ett tydligt ramverk bakom vad som ska godkännas och inte (t ex så länge det inte inkräktar på trafiksäkerhet osv).
Gäller Stockholms stad.
Har fastighet med kommunal mark som granne på ena sidan tomten, där jag gärna skulle bygga attefallshus.
Är det någon som vet vad som "Kommuner får möjlighet att godkänna byggnation närmare än 4,5 meter till kommunal mark (t.ex. vägar eller parker)” kommer innebära? Kommer det vara godtyckligt upp till varje kommun/handläggare att godkänna eller inte (om man inte söker formellt bygglov) eller finns det ett tydligt ramverk bakom vad som ska godkännas och inte (t ex så länge det inte inkräktar på trafiksäkerhet osv).
Gäller Stockholms stad.
Det blir helt upp till huvudmannen för den allmänna platsen och markägaren. D v s en kommun kan besluta att ha som policy att alltid neka grannemedgivande om den vill.Ö Örby Villastad skrev:Intressant.
Gäller Stockholms stad.
Medlem
· Stockholm
· 109 inlägg
Ok, tack för svar.Claes Sörmland skrev:
Men om jag tolkar det rätt så har jag då möjlighet att istället söka bygglov, och att kommunen då hamnar i samma läge som vilken granne som helst där jag ansöker om att bygga närmare än 4,5 meter och olika intressen då ska vägas mot varandra?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 602 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 602 inlägg
Ja om detaljplanen eller planbeskrivningen godkänner ytan för byggnation.Ö Örby Villastad skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Regler för avstånd till Attefallshus
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vilka regler för attefallshus på strandtomt?
Frågor och svar om byggnation -
Friggebodsregler gammal bod
Nya regler för attefallshus
Friggebod + attefallshus OK men inte 2x friggebod?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus