4 435 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Attefallshus, komplementbyggnad, hyra ut?
Jo, det kan väl funka. Avtalet är ju den viktiga delen. Sen om du 1 gång i månaden skickar ett sms med.texten hyra xxxx för januari månad, el 223kWh / 655 kr, eller skriver ner det på ett papper (rn s.k. faktura) är ju smaksak.S Slottsfrun skrev:Har aldrig hyrt ut något tidigare, så dålig koll på hur man tar in kallhyran + el/värme. Fakturera? Måste man alltså fakturera? Hänger inte med riktigt. Dum som jag är så tänkte jag att man helt enkelt skriver ett avtal vad som gäller och sen betalar hyresgästen avtalad kostnad, via swish eller insättning direkt på bankkonto. Funkar inte det tillvägagångssättet alltså?
Om jag fattar dig rätt så kan man alltså inte ta en kallhyra och sen typ 1 500 för el/värme/vatten/avlopp (oavsett om det stämmer exakt med förbrukning eller ej) och då kunna beskattas endast för kallhyran?B BSOD skrev:
Tänker att det skulle vara smidigt med ett fast belopp för el/värme/vatten/avlopp.
Ibland kanske förbrukningen är högre (vintertid) och ibland lägre (sommartid), men att man helt enkelt avtalar med hyresgästen om en månatlig fast summa.
Kan man inte slippa skatta på denna del då?
Det går ju även att preliminär debitera el för ett fast månadsbelopp, och sedan årsvis göra en avräkning och stämma av mot verkligen kostnad.
Så gjorde mina föräldrar när de hyrde ut en lägenhet i del av huset.
Så gjorde mina föräldrar när de hyrde ut en lägenhet i del av huset.
En annan vits med att debitera den faktiska kostnaden för elen är att hyresgästen då har ett incitament att inte slösa på elen. Jag har satt el separat elmätare som jag läser av varje månad och mallar över vad hyresgästen ska betala.S Slottsfrun skrev:Om jag fattar dig rätt så kan man alltså inte ta en kallhyra och sen typ 1 500 för el/värme/vatten/avlopp (oavsett om det stämmer exakt med förbrukning eller ej) och då kunna beskattas endast för kallhyran?
Tänker att det skulle vara smidigt med ett fast belopp för el/värme/vatten/avlopp.
Ibland kanske förbrukningen är högre (vintertid) och ibland lägre (sommartid), men att man helt enkelt avtalar med hyresgästen om en månatlig fast summa.
Kan man inte slippa skatta på denna del då?
Klicka här för att svara