Hej

Vi ska göra en inglasning av altanen som kommer att bli på 13,75m².
Huset ligger utanför detaljplanerat område i Uppsala kommun. Det är längre än 4,5m till granne.
Efter att ha rådfrågat en bygglovshandläggare så fick vi beskedet att det är en anmälan om Attefallstillbyggnad vi ska göra.

Uppsala kommun har en checklista för vilka dokument som behövs för anmälan.
https://www.uppsala.se/globalassets...klistor/30_attefall-tillbyggnad-max-15kvm.pdf

Det jag hakar upp mig lite på är Teknisk beskrivning och kontrollplan.
Energihushållning, vatten, avlopp och säkerhet i händelse av brand t.ex. Hur ska jag kunna veta vilken brandteknisk byggnadsklass det blir?

Enligt BBR 5:537 och BBR 5:6 ska inglasningen om den hamnar närmare än 3 meter från någon annan byggnad större än 15 m2 utföras i brandteknisk klass E30, dvs avskilja mot brandgas i 30 min annars är det inga konstigheter.

Enligt min bedömning är det bara sätta streck på de övriga punkterna då de inte är aktuella för en inglasning, och byggnaden är en Br3 byggnad.

• Gilla
maah
  • Laddar…
Nu antar jag att frågan gäller en inglasad altan till en villa (?).

Reglerna som Alias Olle länkar till har jag fått för mig gäller inglasningar av balkonger i flerfamiljshus. Dvs det handlar om att hindra brandspridning från en brandcell till en annan. En villa är oftast en brandcell, och en inglasning av altanen gör att det fortfarande är en brandcell. Det finns alltså ingen annan brandcell att hindra spridning mot.

Om det gäller ett radhus eller liknande med annan byggnad nära altanen ifråga, då kommer brandskyddsreglerna in i bilden.

Jag är absolut ingen expert på detta, jag kan ha missförstått alltihop.

• Gilla
maah
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu antar jag att frågan gäller en inglasad altan till en villa (?).

Reglerna som Alias Olle länkar till har jag fått för mig gäller inglasningar av balkonger i flerfamiljshus. Dvs det handlar om att hindra brandspridning från en brandcell till en annan. En villa är oftast en brandcell, och en inglasning av altanen gör att det fortfarande är en brandcell. Det finns alltså ingen annan brandcell att hindra spridning mot.

Om det gäller ett radhus eller liknande med annan byggnad nära altanen ifråga, då kommer brandskyddsreglerna in i bilden.

Jag är absolut ingen expert på detta, jag kan ha missförstått alltihop.
Stämmer att det gäller avskiljning för att förhindra brandspridning mellan brandceller/byggnader, så finns i detta fall inget garage eller annan byggnad större än 15m2 i närheten så är det inget problem. Kanske var lite otydlig att det måste finnas någon annan brandcell/byggnad att skydda mot...

• Gilla
maah
  • Laddar…
Vi va och träffade en bygglovshandläggare igår och visade våra ritningar samt frågade om brandspridning m.m. Och det stämmer som ni säger eftersom det är en villa och ingen byggnad i närheten.
Han tyckte att våra handlingar såg bra ut och trodde inte att det skulle vara något problem att få ett startbesked.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.