15 243 läst ·
43 svar
15k läst
43 svar
Attefallare från grunden
Det kommer vidare i tråden här. Givetvis tänkte vi på det. Det är ju loft över halva delen så där binder vi ihop väggarna. Är även en liten(blivande) toalett på markplan.P perarne123 skrev:
Sen valde jag att sent fälla in limträ över de stora glaspartierna på långsidan(samt skjutdörren mittemot).
Ska se om jag hittar takstolsritningarna. Kommer i tråden👍Ehi skrev:
Kul att följa då vi är i samma situation med ett bygge som är typ 60-70% klart. Förvånad över din kostnad. Jag gör också allt som man får själv och landar nog i slutet på ca 400tkr, dock med kommunens avgifter inräknat men också en del begagnade inköp. Bygger komplementbostad så lägenhetsavgiften landade väl på ca 40-50tkr och är tvungen att ha KA för ca 20tkr.
Har du köpt takstolar färdiga? Vad är spännvidden? Kör själv med nockbalk men det där såg smidigt ut. Antar att hammarbandet räcker som avlastning över fönster?
Takstolarna har "bara" en spännvidd på 3.20 innermått och är beräknad för snözon 4.
Jag valde ett ganska stort utstick vilket jag är riktigt nöjd med för der skyddar fasaden och entré-sidan bra. Trodde det skulle se knepigt ut men det gör det inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag valde ett ganska stort utstick vilket jag är riktigt nöjd med för der skyddar fasaden och entré-sidan bra. Trodde det skulle se knepigt ut men det gör det inte.
Huset var nu regntätt utifrån
Satte insektsnät i underspikningen
Sen började inprogramering av wiser prylar till belysning mm.
Logga in
Skapa konto
Satte insektsnät i underspikningen
Logga in
Skapa konto
Sen började inprogramering av wiser prylar till belysning mm.
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Ett takutsprång större än 50cm ska räknas in i byggytan om jag minns rätt. Dvs, om du byggt huset enligt attefallsreglerna och redan maximerat husets yta (exklusive takutsprång) mot 30kvm så är det nog bra att inte på ritningar mot kommunen vara så jättetydlig med exakt hur långt takutsprånget slutligen blevT trojlee skrev:
Håller med om att det blir snyggt och bra väderskydd för dörrar och fönster!
HejT trojlee skrev:
Kul att följa ditt projekt. Bygger att Attfallare själv just nu. Hur har du gjort med ventilation av luftspalten mot taknock? Ser inte ut som du har någon på bilden.
Jag har satt luftspaltskivor i papp nätmast takfot, swdan jackopor skivor resten av vägen upp. Osäker om jag har någon bild dock.G gorcot skrev:
Utvändigt valde vi svarta detaljer, eluttag, hängrännor, fönster och tjärvitrol som ytbehandling. Ett riktigt skit att måla med då den är vattnig så hälften hamnar på marken. Ett tips är att täcka bra...
Här ser man resultatet direkt efter målning. Måste säga att färgen har förändrats och blivit ännu bättre under sommaren.
Rekomenderar starkt tjärvitrol!
Logga in
Skapa konto
Här ser man resultatet direkt efter målning. Måste säga att färgen har förändrats och blivit ännu bättre under sommaren.
Logga in
Skapa konto
Rekomenderar starkt tjärvitrol!