T trojlee skrev:
En bild säger mer än 100 ord är talespråket. Här kommer mer.
Panelen åkte på plats, stående panel från norrlandsträ.[bild][bild]
Även hängrännor kom på plats för att skydda panelen innan vi hunnit behandla den.[bild]
Vad är nockhöjd från marken?
Finns väl ett max.mått ?

peteds01 peteds01 skrev:
Vad är nockhöjd från marken?
Finns väl ett max.mått ?
Den är konstruerad efter maxmått 4m från marknivå.

P perarne123 skrev:
Tänkte på samma sak. En nockbalk som vilat på gavlarna hade känts betryggande. Vad håller ihop långsidorna, så att säga. Väldigt snyggt och proffsigt alltihop. Ser påkostat ut.
Det kommer vidare i tråden här. Givetvis tänkte vi på det. Det är ju loft över halva delen så där binder vi ihop väggarna. Är även en liten(blivande) toalett på markplan.
Sen valde jag att sent fälla in limträ över de stora glaspartierna på långsidan(samt skjutdörren mittemot).

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Ehi Ehi skrev:
Kul att följa då vi är i samma situation med ett bygge som är typ 60-70% klart. Förvånad över din kostnad. Jag gör också allt som man får själv och landar nog i slutet på ca 400tkr, dock med kommunens avgifter inräknat men också en del begagnade inköp. Bygger komplementbostad så lägenhetsavgiften landade väl på ca 40-50tkr och är tvungen att ha KA för ca 20tkr.

Har du köpt takstolar färdiga? Vad är spännvidden? Kör själv med nockbalk men det där såg smidigt ut. Antar att hammarbandet räcker som avlastning över fönster?
Ska se om jag hittar takstolsritningarna. Kommer i tråden👍

• Gilla
Ehi
  • Laddar…
O olofh skrev:
Oj, ser ut att bli läckert.

Hur baxade du upp takstolarna?
Och hur snickrar du fasaden när det inte är foder runt dörrar? Hur får man till det liksom
Vi bar upp dom för hand bara. De väger inte så mycket faktiskt. Var en större utmaning att sätta råspontluckorna med brant takvinkel😀

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Takstolarna har "bara" en spännvidd på 3.20 innermått och är beräknad för snözon 4. Diagram över fribärande takstolar med 3.20 m spännvidd för snözon 4, visande monteringsmått och lutning på 32 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag valde ett ganska stort utstick vilket jag är riktigt nöjd med för der skyddar fasaden och entré-sidan bra. Trodde det skulle se knepigt ut men det gör det inte.

• Gilla
Kluffe och 5 till
  • Laddar…
Huset var nu regntätt utifrån
Modernt hus med svart dörr, stora fönster, och svart takränna. Omgivningen är höstig med vissna löv och en stege syns vid sidan.
Skapa konto

Satte insektsnät i underspikningen Byggnad med träfasad, visande underspikning med insektsnät och takränna.
Skapa konto

Sen började inprogramering av wiser prylar till belysning mm.
Schneider Electric Wiser LED-dimmer med grönt hölje, modell CCT5010-0003, visas på ett träbord.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Takstolarna har "bara" en spännvidd på 3.20 innermått och är beräknad för snözon 4.[bild]
Jag valde ett ganska stort utstick vilket jag är riktigt nöjd med för der skyddar fasaden och entré-sidan bra. Trodde det skulle se knepigt ut men det gör det inte.
Ett takutsprång större än 50cm ska räknas in i byggytan om jag minns rätt. Dvs, om du byggt huset enligt attefallsreglerna och redan maximerat husets yta (exklusive takutsprång) mot 30kvm så är det nog bra att inte på ritningar mot kommunen vara så jättetydlig med exakt hur långt takutsprånget slutligen blev:-)

Håller med om att det blir snyggt och bra väderskydd för dörrar och fönster!

• Gilla
varpan1
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Invändigt påbörjas isolering. I väggarna blir det klassisk gullfiber medans jag valt att spruta isolering i taket. Först ska bara jackopor luftspaltskivor upp.
[bild]
Sen flytspacklade vi för att så småningom kakla golvet.[bild]
Hej
Kul att följa ditt projekt. Bygger att Attfallare själv just nu. Hur har du gjort med ventilation av luftspalten mot taknock? Ser inte ut som du har någon på bilden.

G gorcot skrev:
Hej
Kul att följa ditt projekt. Bygger att Attfallare själv just nu. Hur har du gjort med ventilation av luftspalten mot taknock? Ser inte ut som du har någon på bilden.
Jag har satt luftspaltskivor i papp nätmast takfot, swdan jackopor skivor resten av vägen upp. Osäker om jag har någon bild dock.

Utvändigt valde vi svarta detaljer, eluttag, hängrännor, fönster och tjärvitrol som ytbehandling. Ett riktigt skit att måla med då den är vattnig så hälften hamnar på marken. Ett tips är att täcka bra... Hink med tjärvitrol, 10 liter, med färgstänk och en smutsig trasa på brun papp. Använt för utomhusmålning med svarta detaljer.
Skapa konto

Här ser man resultatet direkt efter målning. Måste säga att färgen har förändrats och blivit ännu bättre under sommaren. Nymålat hus med tjärvitrol och svarta detaljer som hängrännor och fönster, omgiven av gräsmatta och träd.
Skapa konto

Rekomenderar starkt tjärvitrol!

• Gilla
  • Wow
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Man set även nertill att vi valt att sätta cortenplåt närmast huset runt om där L-stödet inte går.

S
T trojlee skrev:
Man set även nertill att vi valt att sätta cortenplåt närmast huset runt om där L-stödet inte går.
fattar inte riktigt upplägget med L-Stöden på vänster sida i bilden?

S SvanteC skrev:
fattar inte riktigt upplägget med L-Stöden på vänster sida i bilden?
Man ser det inte så tydligt på bilderna men det är en nivåskillnad på tomten som är ungefär en halvmeter så för att kunna placera huset där jag ville så blev det lösningen.

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Eldragning och sedan sista skicktet med isolering. Sedan åkte det på OSB runtom. Installation av eldragning och isolering på vägg, med synlig träkonstruktion och OSB-skiva under montering.
Skapa konto
Elektrisk installation i pågående byggprojekt med elledningar, träreglar och isolering, samt OSB-skiva på väggen.
Skapa konto

• Gilla
iPK och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.