Z
Jag håller på och skissar (riktig amatör och kan i princip ingenting bör kanske tilläggas). Jag vet tex inte hur jag ska göra dörrar fönster, olika tjocka väggar osv. Så skissen är simpel.

Jag utgick från en skiss från en husleverantör och ändrade om lite. Har ej bestämt hur stort jag vill att huset ska vara, men kanske 125-140kvm.

Sen skulle ett dubbelgarage alternativt dubbelcarport (båda alternativen inklusive förråd i anslutning) tillkomma.

Men vad ska man tänka på när man skissar? Om man tänker detta som bas, vad tycker ni?

Försökte tänka på förvaring, en skjutdörrsgarderob i hallen och föräldrasovrummet, två garderober i hallen (samt garderober i de två andra sovrummen som ej är ditritade), samt förrådet.

Ville ha:
En WC samt ett stort badrum med plats för bubbelbad och dubbelhandfat.
En köksö (där spisen är tänkt att vara) samt ett burspråk i köket.

Är medveten om att man går i i tvättstugan via kontoret, men inget som stör mig.

Z
Entrén är för övrigt tänkt till vänster om WC, och en utgång från vardagsrummet är även tänkt.

Du skulle nog få fler svar om du kunde posta ritningen i ett format så att även vi utan SketchUp kan läsa den.

Z
Herr Anders skrev:
Du skulle nog få fler svar om du kunde posta ritningen i ett format så att även vi utan SketchUp kan läsa den.
trodde alla skulle kunna läsa den, hur ändrar man formatet då?

det enklaste är väl att göra en print screen och paste:a i paint. sedan markerar du det väsentliga i bilden och högerklickar och väljer "crop" och sparar bilden som en .jpg

Det enklaste är att exportera från Sketchup. (Det bästa filformatet för den här typen av grafik är .png.) För enkelhets skull så bifogar jag TS's ritning i .png-format.
(Forumets programvara fördubblar filens storlek! Jag hade optimerat den så fint och nu blev den lika stor igen efter uppladdningen.)

• Skiss-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser inga stora konstigheter. Men det är svårt att säga så mycket när man inte vet var vare sig dörrar, fönster eller väderstreck befinner sig.

En sak som dock ser lite märklig ut är den förskjutna väggen mellan tvättstugan och förrådet. Det ser ut som om det är en genomgående hjärtvägg längs med hela huset som sedan försvinner lagom till tvättstugan. Det går förstås att lösa det också, men jag inbillar mig att det blir rätt mycket tekniskt enklare att ha hjärtväggen hela vägen ut till gaveln. Av beskrivningen att döma sluter jag mig till att denna konstruktion är gjord för att få plats med en dörr mellan kontor och tvättstuga, något jag också tycker känns lite tveksamt. Hade det inte varit bättre att ha en dörr mellan köket och tvättstugan istället?

Z
tack så mkt för hjälpen anders mc.

Z
Herr Anders skrev:
Jag ser inga stora konstigheter. Men det är svårt att säga så mycket när man inte vet var vare sig dörrar, fönster eller väderstreck befinner sig.

En sak som dock ser lite märklig ut är den förskjutna väggen mellan tvättstugan och förrådet. Det ser ut som om det är en genomgående hjärtvägg längs med hela huset som sedan försvinner lagom till tvättstugan. Det går förstås att lösa det också, men jag inbillar mig att det blir rätt mycket tekniskt enklare att ha hjärtväggen hela vägen ut till gaveln. Av beskrivningen att döma sluter jag mig till att denna konstruktion är gjord för att få plats med en dörr mellan kontor och tvättstuga, något jag också tycker känns lite tveksamt. Hade det inte varit bättre att ha en dörr mellan köket och tvättstugan istället?
vet inte väggen måste gå hela vägen som du skrev, men vill inte ha dörren i tvättstugan, därav att jag har den via extrarummet/kontoret. gillar inte de ritningarna där det är så. vill kunna få den hela väggen i köket.

Ett enplanshus med den formen kommer väl ha självbärande takstolar av fackverkstyp, så det bör gå bra att placera väggarna hur man vill.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.