Hej!
Är efter 1 års strul med JFB påväg att låta dra om elen i huset. Allt är från 40-talet, så det ska väl göras förr eller senare...Huset är 55+55kvm (bottenvåning, källare) och har fått prisförslag på runt 30-40 tKr inkl. material (ny elcentral också).

Min fråga; vilka missar kan jag undvika genom att fundera/ta emot tips inför omdragningen? :)

T.ex, ska allt jordas?

Tilläggas bör att flera rum i huset ska renoveras, troligen ska huset även byggas till närmsta åren...

Tacksam för all input!

40- talet, är det rör i väggarn? Eller är det kuloledningar spikade på väggarna?
Skall allt göras på en gång? Eller i samband med renovering.
Ofta när man renoverar gör man ett nytt installationskikt med 45 mm isolering, här installeras nya dosor o rör.

Redigerat:
Rör i väggarna är ju bäst ur estetisk synpunkt. I mitt 40-tal hus var det stålrör i väggarna. Det går ju ofta att dra nya ledningar i gamla stålrör men det är väl tekniskt inte så bra eftersom man inte får dubbelisolering och det kanske inte ens är tillåtet.
Vid renovering skulle jag alltid lägga nya rör i väggarna. Där har du även tillfälle att installera fler uttag, brytare på platser som du själv bestämmer. T ex kan det vara bra att ha ett uttag i brytarhöjd vid dörren för dammsugare mm. Flerdubbla uttag lättar mobilladdning utan dumma grendosor.
TV hörnan behöver många uttag nuförtiden.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ta i ordentligt med storleken på centralen. Minst det dubbla mot vad du tänkte dig från början.

Separat JFB för uteel (detta påverkar också hur man drar grupperna så därför måste det beaktas nu).
Förbered med slang från centralen till de ställen där ni ska bygga ut, dessa kan döljas i innertak eller i en vägg tills de ska användas. Dra hellre för många slang än för få, det är billigt och man förbannar sig själv om man inte la tillräckligt när man hade chansen.
Fäll in installationen om det är möjligt. Vad är det för byggnadsmaterial? Som Thomas säger, utöka till modern standard med avseende på antal vägguttag. Man bör sätta uttag även på platser som man tror inte behöver några idag.
Dra fram ordentligt med slang till köket. Minst tre separata enfasgrupper för allmänbruk, dvs förutom de som ska till spis/häll (trefas, perilex), ev separat grupp till ugn (16A), diskmaskin (10A), kyl/frys och micro (10 eller 16 A, jag hade nog dragit fram 16 A direkt).

Allt ska jordas. Även om det kanske skulle gå att slingra sig och påstå att det är en renovering så finns det ingen anledning att göra det. Att dra i en gulgrön fk när man ändå byter det andra kostar i stort sett ingenting (100 m FK kostar mellan 180 - 300 kr, i handeln).

Överväg styrda uttag vid fönster, dvs antingen att du styr med strömbrytare vid dörren eller att du har någon form av centralstyrning. Det förvånar mig något att Leif inte redan har föreslagit Plejd men det är något du åtminstone bör titta på.

Om ni använder spårdosor, välj extra djupa så att ni får plats med dimmers och liknande.

• Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
Allt som tommib sa, plus att du ska dra nolla till alla strömbrytare så att du kan installera intelligenta dimmers när den dagen kommer.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det förvånar mig något att Leif inte redan har föreslagit Plejd men det är något du åtminstone bör titta på.
:giggle: Ha Ha den var bra.
Hade jag byggt i dag hade jag dragit fördragna rör med 5 ledare över allt, det kostar bara 18kr/ m , då har man alltid Fas-Nolla-Jord samt 2 tändtrådar och behöver man inte rita konstruera planera i förskott.

• Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Det svåra här är att när man gör el i gamla hus (som man samtidigt bor i) så passar det bäst i samband med andra successiva renoveringar.
Då öppnar sig möjligheter att dra dolda vp över t ex glespanel eller föra fram mellan våningar. Och ska det vara utanpåliggande så kanske man vill ha den dragen efter att ett tak gipsats och fått nya taklister o s v...
Sensmoral: Det blir allra bäst att dela upp på ett antal besök.

• Gilla
erik_m_a
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
40- talet, är det rör i väggarn? Eller är det kuloledningar spikade på väggarna?
Skall allt göras på en gång? Eller i samband med renovering.
Ofta när man renoverar gör man ett nytt installationskikt med 45 mm isolering, här installeras nya dosor o rör.
I källaren utanpåliggande (antar Kulo? Metallrör...) och ovanvåning draget i metallrör i väggarna. Tror dom tänkt använda bef. rör på ovanvåning och dra nytt i...Kör allt på en gång, eftersom vi redan felsökt en hel del pga JFB som löser, så är det likabra.

TACK för alla bra tips! Tar med mig det till elektrikern!

E erik_m_a skrev:
TACK för alla bra tips! Tar med mig det till elektrikern!
Speca gärna vad som kommer göras i ditt hus här. Intressant att få se hur offerten ser ut, då vi också är i startgroparna att byta ut all el i vårt hus från 40-talet. Hos oss är all el i metallrör ursprungligen, men sedan har det också lagts till en del utanpåliggande med tiden. Lite nya väggar har tillkommit och där är det plaströr. I källaren är allt utanpåliggande, så det varierar en del.

E eddiw skrev:
Speca gärna vad som kommer göras i ditt hus här. Intressant att få se hur offerten ser ut, då vi också är i startgroparna att byta ut all el i vårt hus från 40-talet. Hos oss är all el i metallrör ursprungligen, men sedan har det också lagts till en del utanpåliggande med tiden. Lite nya väggar har tillkommit och där är det plaströr. I källaren är allt utanpåliggande, så det varierar en del.
Låter ganska precis som hos oss (minus nya väggar).

Hus 55kvm bottenvåning+55kvm källare. All el från 40-talet. Vi kommer dra nya kablar+jord i befintliga rör, byta alla äldre eluttag (samt sätta kanske 5-6 st nya till att börja med). Byta några av strömbrytarna till lampor. Installera ny elcentral. Dra till nytt eluttag ute, samt passa på att koppla in en badrumsfläkt.

Inte fått offert än, men prel. kring 40tKr (50tKr kanske, eftersom vi kommit på en del extragrejer). Återkommer när vi fått det? Verkar det som en rimlig summa?

/Erik

tommib tommib skrev:
Ta i ordentligt med storleken på centralen. Minst det dubbla mot vad du tänkte dig från början.

Separat JFB för uteel (detta påverkar också hur man drar grupperna så därför måste det beaktas nu).
Förbered med slang från centralen till de ställen där ni ska bygga ut, dessa kan döljas i innertak eller i en vägg tills de ska användas. Dra hellre för många slang än för få, det är billigt och man förbannar sig själv om man inte la tillräckligt när man hade chansen.
Fäll in installationen om det är möjligt. Vad är det för byggnadsmaterial? Som Thomas säger, utöka till modern standard med avseende på antal vägguttag. Man bör sätta uttag även på platser som man tror inte behöver några idag.
Dra fram ordentligt med slang till köket. Minst tre separata enfasgrupper för allmänbruk, dvs förutom de som ska till spis/häll (trefas, perilex), ev separat grupp till ugn (16A), diskmaskin (10A), kyl/frys och micro (10 eller 16 A, jag hade nog dragit fram 16 A direkt).

Allt ska jordas. Även om det kanske skulle gå att slingra sig och påstå att det är en renovering så finns det ingen anledning att göra det. Att dra i en gulgrön fk när man ändå byter det andra kostar i stort sett ingenting (100 m FK kostar mellan 180 - 300 kr, i handeln).

Överväg styrda uttag vid fönster, dvs antingen att du styr med strömbrytare vid dörren eller att du har någon form av centralstyrning. Det förvånar mig något att Leif inte redan har föreslagit Plejd men det är något du åtminstone bör titta på.

Om ni använder spårdosor, välj extra djupa så att ni får plats med dimmers och liknande.
Tack! Vi kommer renovera köket om något år, ska vi redan nu dra in slang där? Eller kan vi likagärna göra det senare? Finns möjlighet att såga ur i golvet när vi gör om köket, tänker man kan dra kabel där då?

tommib
Ta det med elektrikern. Se till att ha tänkt igenom exakt hur ni ska göra renoveringen så att ni kan meddela det och vidta förberedelser som är praktiska att göra nu.

Exakt hur man bör göra går inte att svara på utan att se förutsättningarna, helst på plats.

• Gilla
erik_m_a
  • Laddar…
När man renoverar i köket är det oftast enklast att riva gipset där man skall ha köksskåp, och då är det enkelt att dra in rör 20mm till eldosor med Perilex där häll och ugn skall installeras samt all annan el, det är massor i ett modern kök. När allt är klart kan man sätta in kortlingar så man har något riktigt stabilt att hänga skåp i. Sedan upp med nytt gips.

• Gilla
erik_m_a
  • Laddar…
E erik_m_a skrev:
Tack! Vi kommer renovera köket om något år, ska vi redan nu dra in slang där? Eller kan vi likagärna göra det senare? Finns möjlighet att såga ur i golvet när vi gör om köket, tänker man kan dra kabel där då?
Vad gäller köket så använder man mycket mer el där än vad man gjorde förr i tiden. Dra ut mycket extra el dit. Passa på att dra en egen fas till kyl och en egen till frysen som inte har något annat än just de på sig. Koppla dem utanför jordfelsbrytarna och lägg säkringar med inbyggd jordfelsbrytare för dem. Gör du så så kommer inte maten att bli kass om jordfelsbrytaren för resten går när du inte är hemma, alternativt så går inte elen för resten av huset om kylen eller frysen skulle slå ut en jordfelsbrytare.

//Peter

• Gilla
erik_m_a
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.