1 762 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Att sprutlackera gammal furutrappa?
Hej,
Vi har en gammal furutrappa(rak) som vi är inne på att måla vit/grå.
Att måla bra är en konst och än så länge så blir inte ytan så jämn som jag önskar. Målar man ytor som ska stå emot slitage så har men tendens till att lägga på mer färg vilket inte helt sällan leder till att det rinner.
Jag har lackat olika detaljer med både sprayburkar och airbrush och här finner jag det MYCKET enklare att få en fin yta men det blir också mycket tunnare och känsligare.
Idag har jag en Stanley 50l 2200w kompressor med angiven luftmängd på 280 l/ min. Till denna har jag 1 st vattenavskiljare(använt i samband med airbrush).
Hur är medföljande spruta? Något värt att använda för detta jobbet?
Hur mycket färgdamm blir det? Min tanke har varit att hänga plast från taket och på så vis bygga ett lackeringsbås tillräckligt stort för 5-10 st spaljeer. Men det blir ganska mycket färgdamm bara av en liten airbrush, så hur blir det då med en "riktig" spruta? Man kanske inte kan se vad man gör efter bara par strykningar?
Efter som det är en trappa vill man ha ganska tjock färg så man slipper bättra efter några veckor. Hur löser man detta när man normalt lägger så tunna lager med sprutan? Är det kanske någon typ av varnish man lägger ovanpå som skydd?
Vi har en gammal furutrappa(rak) som vi är inne på att måla vit/grå.
Att måla bra är en konst och än så länge så blir inte ytan så jämn som jag önskar. Målar man ytor som ska stå emot slitage så har men tendens till att lägga på mer färg vilket inte helt sällan leder till att det rinner.
Jag har lackat olika detaljer med både sprayburkar och airbrush och här finner jag det MYCKET enklare att få en fin yta men det blir också mycket tunnare och känsligare.
Idag har jag en Stanley 50l 2200w kompressor med angiven luftmängd på 280 l/ min. Till denna har jag 1 st vattenavskiljare(använt i samband med airbrush).
Hur är medföljande spruta? Något värt att använda för detta jobbet?
Hur mycket färgdamm blir det? Min tanke har varit att hänga plast från taket och på så vis bygga ett lackeringsbås tillräckligt stort för 5-10 st spaljeer. Men det blir ganska mycket färgdamm bara av en liten airbrush, så hur blir det då med en "riktig" spruta? Man kanske inte kan se vad man gör efter bara par strykningar?
Efter som det är en trappa vill man ha ganska tjock färg så man slipper bättra efter några veckor. Hur löser man detta när man normalt lägger så tunna lager med sprutan? Är det kanske någon typ av varnish man lägger ovanpå som skydd?
Vi sprutmålade en trappa på jobbet. Vi täckte in allt utom trappan med plast typ. Sprutade den 3 ggr totalt. Du kan ju dra ett lager med golvlack ovanpå stegen sen om du e rädd för slitage.
Du kommer att ha färg överallt inne i "spraybåset" har du en spånsug eller liknande kan du kanske använda den för att få till drag så att lutzendimman inte ligger toktjock därinne.
Jag hade valt en utspädd snickerifärg som jag rollat med en tokfin roller.
Jag hade valt en utspädd snickerifärg som jag rollat med en tokfin roller.
Det låter ju inte dumt, lär ju gå ganska mycket snabbare!I Interista88 skrev:
Men hur fick ni till ventilationen?
Ja, det är ju alternativ 2Cheesen skrev:
Klicka här för att svara