7 405 läst ·
51 svar
7k läst
51 svar
att söka behörighet...
Och de fins knappast någon seriös elfirma som VILL anställa någon utan adekvat utbildning, vad skulle man använda dom till???. Det tar ju flera år innan man med lugnet i behåll kan släppa iväg utbildade på egna jobb
Nu går vi mycket O/T men min nuvarande chef gick 4 årigt teknisk och började sedan som lysmask ett tag och där fick företaget stora problem för att han inte hade gått de "rätta" utbildningen för jobbet.
På en elfirma jag var anställd hos för något år sedan så anställdes en kompis åt mig som endast hade gått Elprogrammet med inriktning data. Men nog drog han kabel och kopplade eluttag osv ändå.
Då borde ju min elfirma ha gjort fel som anställde honom utan att fixa så han hade rätt kompetens?
Dum fråga.. Vad är lysmask som ni pratar om?
Då borde ju min elfirma ha gjort fel som anställde honom utan att fixa så han hade rätt kompetens?
Dum fråga.. Vad är lysmask som ni pratar om?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Kabeltattare har man även hört.
//Patrik
//Patrik
Har precis fått BB1 ocb BB2 efter min lärlingstid.
Under skolans gång så fick vi göra ett ECY prov, så efter man gick ut fick man ett fint litet cert kort.
Kan tilllägga att man kan gå ut med ett IG och endå hålla på med elinstallationer.
Men nu till frågan,är det någon som har koll på vilka kurser man måste gå för att få AB?
Gick elprogrammet inriktning automation.
Under skolans gång så fick vi göra ett ECY prov, så efter man gick ut fick man ett fint litet cert kort.
Kan tilllägga att man kan gå ut med ett IG och endå hålla på med elinstallationer.
Men nu till frågan,är det någon som har koll på vilka kurser man måste gå för att få AB?
Gick elprogrammet inriktning automation.
Det inryms i BB2, men lika bra att skiva båda!
Det är ECY som har gett ut korten.
Det är ECY som har gett ut korten.
Sen på baksidan av kortet så har dem ett utdrag ur ELSÄK-FS2006:1
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Du menar inte elektrikercertifikat som ECY delar ut efter avklarad lärlingstid då?Nightsmoke skrev:
Elektrikercertifikatet är inget bevis på någon behörighet, utan bara ett slags yrkesbevis.
//Patrik
Nu är det ju tvärt om BB2 inryms i BB1...Nightsmoke skrev:
Den kursen du har gått ska alla gå med jämna mellanrum, men det är inte längre reglerat i föreskrifterna hur ofta. När vi hade Avd C så var det vart 3år har jag för mig?
Har väldigt svårt att tänka mig att du verkligen har fått ut en behövrighet. Det är som sagt 2års arbete under överinseende av behörig installatör...
BB1 och BB2 ansöker man hos elsäkerhetsverket och man skickar med intyg av det dom kräver. Jag är inte säker men man får det inte i samma veva som när ECY:s intyg skickas (vilket är en helt annan sak som Patrik säger) utan man ska väl ha jobbat ett tag också efter lärlingstiden.
Förr var det iaf så att man ansökte precis som AB och man fick behörigheten om man hade godkända utbildningar osv.
Om du är osäker så ring elsäkerhetsverket, uppge ditt personnummer och kolla vad du är godkänd för.
Förr var det iaf så att man ansökte precis som AB och man fick behörigheten om man hade godkända utbildningar osv.
Om du är osäker så ring elsäkerhetsverket, uppge ditt personnummer och kolla vad du är godkänd för.