BB1 får man väl inte vid skolavslutning utan efter färdig lärlingstid?

Rikard Ågren skrev:
BB1 får man väl inte vid skolavslutning utan efter färdig lärlingstid?
Så som jag har uppfattat det så kan man ansöka om BB1 efter två yrkessamma år.
För min del innebär det att jag kan ta ut min BB1 nästa år i denna tid.

//Patrik

Precis så är det för BB1 ja, och en tvåtusing med såklart.
Sen kan man ju fråga sig om det är värt pengarna, det är ju liksom så små saker att man gör det oavsett, och du får ju t.ex. inte ens lyfta på centrallocket.

Är det lönt över huvud taget att söka och betala för att få BB1 eller BB2. Själv har jag aldrig haft varkens BB1 eller BB2 innan jag läste AB, kopplade friskt endå och det funkade lika bra för det.

TVÅ ÅRS praktik för att få sätta upp ett vägguttag är ju en ren förlämpning. Anser dom att lärlingarna är idioter eller är det behovet av billig arbetskraft som förblindar?

Hur ligger det till, får man från en befintlig gruppledning bygga på med allt möjligt tänkbart på BB1-behörighet?

//Patrik

Naturligtvis måste man också ha praktikdelen.
Om BB1 är lönt att söka? jo om du söker ett jobb där det är ett krav :)

Patrik_Hed skrev:
Hur ligger det till, får man från en befintlig gruppledning bygga på med allt möjligt tänkbart på BB1-behörighet?

//Patrik
Nej inte ens så lite.

Behörigheten omfattar:
  • uppsättning och flyttning i befintlig gruppledning av enstaka ljusarmatur, installationsströmställare och uttag med tillhörande kablar.
  • fast anslutning och losskoppling av maskin, apparat, bruksföremål eller annan anordning med tillhörande styrregler-, säkerhets- och indikeringsdon samt förläggning och anslutning av kablar tillhörande donen.

Danne031 skrev:
Nej inte ens så lite.

Behörigheten omfattar:
  • uppsättning och flyttning i befintlig gruppledning av enstaka ljusarmatur, installationsströmställare och uttag med tillhörande kablar.
  • fast anslutning och losskoppling av maskin, apparat, bruksföremål eller annan anordning med tillhörande styrregler-, säkerhets- och indikeringsdon samt förläggning och anslutning av kablar tillhörande donen.
Va? Men då får man ju inte ens lov att låta fantasin flöda från en befintlig gruppledning. Bara begränsad fantasi. q(;^;)p
Ja, då finns det väl ingen större anledning att skaffa sig den..

En annan sak som gärna får verifieras eller dementeras är om påståendet att man kan starta firma på en BB1-behörighet stämmer? Får man ha anställda på en BB1-behörighet?

//Patrik

De begränsade behörigheterna är väl kanske bra och ha för de som installerar belysta skyltar på butiker och företag. Och installatörer av disk och tvättmaskiner etc.
Men som vanligt räcker det att en på företaget har BB1 eller BB2. Installatören kan vara vilken luffare som helst från gatan, bara han är anställd.
Men kan det inte vara så att det går att löneförhandla lite om man har utplockad behörighet även om den teoretiskt inte behövs i företaget "ansvarsmässigt"?

Är inte BB1 egentligen tänkt för de som kopplar in maskiner av olika slag? Jag har byggt en del automationsskåp och maskiner i industrin. Ofta finns matningen framdragen och är bara att skruva fast. Då hade det inte varit fel med en BB1 istället för att behöva hämta lysmasken.

HenrikHuslöse skrev:
Är inte BB1 egentligen tänkt för de som kopplar in maskiner av olika slag? Jag har byggt en del automationsskåp och maskiner i industrin. Ofta finns matningen framdragen och är bara att skruva fast. Då hade det inte varit fel med en BB1 istället för att behöva hämta lysmasken.
BB1 eller BB2 funkar till detta.. Men sen är steget långt till AB..

spinout skrev:
De begränsade behörigheterna är väl kanske bra och ha för de som installerar belysta skyltar på butiker och företag. Och installatörer av disk och tvättmaskiner etc.
Men som vanligt räcker det att en på företaget har BB1 eller BB2. Installatören kan vara vilken luffare som helst från gatan, bara han är anställd.
Men kan det inte vara så att det går att löneförhandla lite om man har utplockad behörighet även om den teoretiskt inte behövs i företaget "ansvarsmässigt"?
Jag antar att med "som vanligt" menar du bara företag som de du nämner? För vanliga AB-företag om vi kallar det, dom får ju inte ens lov att anställa någon som inte har utbildning för det..

Danne031 skrev:
Jag antar att med "som vanligt" menar du bara företag som de du nämner? För vanliga AB-företag om vi kallar det, dom får ju inte ens lov att anställa någon som inte har utbildning för det..
Dom får anställa vem dom vill.. Men eftersom vi har något som heter kollektivavtal i sverige så har eio och sef kommit överrens om att man ska han en "lägsta" nivå... Det betyder att anställer dom en person utan utbildning och är organiserade under eio så förbinder dom sig till att utbilda personen ifråga, vilket inte är gratis.

Är du verkligen säker på det? Om dom anställer någon utan fullständigt gymnasium så måste dom se till att han blir klart, det är jag med på. Men jag vet att dom t.ex. inte ens får anställa sommarjobbare om dom inte är elektriker (pågående gymnasium är dock ok)..
Det kanske bara är något lokalt vi har?
Känns ju absurt att dom skulle kunna anställa Bengt från Ica.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.