32 313 läst ·
32 svar
32k läst
32 svar
Att sätta lister?
Ja, Latex har jag märkt att de blir oftast inte jättesnyggt om man inte målar över det, särskilt inte om man inte lyckas med den jämna fina ytan.Jörgen Ö skrev:Ang fog mot tapet, så har du ett dilemma iom att du får göra saker i fel ordning.
Att foga mot en tapet är en svårt om man inte är van, hur svårt är lite beroende på tapet och fogmassa.
En latexfog är ju det vanligaste, men den gör man ju innan målning/tapetsering, den är inte gjord för att vara en färdig ytprodukt.
En annan typ är ju byggfog eller silikon i önskad färg, men råder dig att träna innan du börjar på ställen som inte syns.
Du har bara en chans på dig.
Ha en blomspruta med vatten och en liten skvätt såpa som du sprayar försiktigt mot fogen, sen dra av med finger eller
fogsticka.
Det bästa är om du har en tapet som du kan maska på först, där maskeringstejpen inte fäster för hårt på tapeten.
Tec7 känns som lika svårt som silikon, fördelen med Tec7 är dock att det limmar och att det går att måla över.
Tapeten är en dyrare variant från Cole & Son, har råkat få lite Tec7 på den redan men det gick att dra bort ganska enkelt med de fogskrapor(gummi) som jag har. Men kör man det på hela köket så kan man vara säker på att det kommer bli dåligt på ett par ställen.
Jag har en Ryobi som funkar ok. Blir knappt några märken men visst är den tung. Gillar den ändå för den är perfekt att "bara" dra fram och panga på. Se dock priset du angav, det är utan batteri men du kanske har andra maskiner från Ryobi?
Att arbeta i hus som inte är rätvininkligt på något sätt har jag erfarenhet av nu med större delen av renoveringen bakom mig. Ska försöka fixa något foto när jag kommer hem men att FÖRKROPPA lister är inte särskilt svårt och dessutom så om dom rör sig lite blir det ingen springa rakt in utan den första listen som är kapad rakt döljer mycket. Se länken, den är väldigt talande.
Att arbeta i hus som inte är rätvininkligt på något sätt har jag erfarenhet av nu med större delen av renoveringen bakom mig. Ska försöka fixa något foto när jag kommer hem men att FÖRKROPPA lister är inte särskilt svårt och dessutom så om dom rör sig lite blir det ingen springa rakt in utan den första listen som är kapad rakt döljer mycket. Se länken, den är väldigt talande.
Aha, tycker dock inte det ser så snyggt ut i hörnet tyvärr, däremot är det riktigt snyggt när golvlisten går ut lite på fodret!FreQa skrev:Jag har en Ryobi som funkar ok. Blir knappt några märken men visst är den tung. Gillar den ändå för den är perfekt att "bara" dra fram och panga på. Se dock priset du angav, det är utan batteri men du kanske har andra maskiner från Ryobi?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Oavsett hur du väljer att göra med hammare så handlar det bara om pricksäkerhet oavsett om du använder dorn eller inte. Blir fula märken även av den om man missar.
Men slå inte för hårt, det är nog det många gör fel på när dem råkar göra märken i listerna. Sista biten knackas väldigt försiktigt.
Dyckertpistol tycker jag som tidigare nämnts driver in dyckerten för djupt.
Men slå inte för hårt, det är nog det många gör fel på när dem råkar göra märken i listerna. Sista biten knackas väldigt försiktigt.
Dyckertpistol tycker jag som tidigare nämnts driver in dyckerten för djupt.
Man kan gera men då är ett tips att låta högra listens övre del fortsätta över vänstra listen. På den vänstra listen täljer man bort övre hörnet. Annars funkar kanske den är http://www.carpentry-tips-and-tricks.com/scribe-skirting-board.htmlsnowjim skrev:
Annars brukar man ju låta profilerade socklar och foder mötas i en fodersockel/skurkloss för att undvika konstiga anslutningar.
Den drivdornssats (?) du har verkar vara för grövre saker än lister/listdyckert.
Det är oerhört viktigt att spikdrivdornet (försänkare) är av god kvalitet och inte slitet. Annars händer just det att drivdornet glider av spiken och gör märken i listen.
Det är oerhört viktigt att spikdrivdornet (försänkare) är av god kvalitet och inte slitet. Annars händer just det att drivdornet glider av spiken och gör märken i listen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En förkroppning av en enkelt fasad golvlist. Fördel med förkroppning är att den är enkel att ansluta i innerhörn, även om det lutar åt alla håll. Sätt upp den raka änden, mät med smygvinkel och kapa den sneda. Klart!
Produkter som diskuteras: "smygvinkel"
Smygvinkel 9574 Bahco
Överföring ab vinkel till arbetstycke
212 kr inkl moms
Läs mer
Hej,
Har nu satt några foder och lister och har tyvärr fått små glipor som ser ut såhär :

Här hade man kunnat tänka sig att flytta ner listen lite men nu när den sitter så är det inte så kul att få bort den och sen sätta dit den igen.
Är det Tec7 som gäller här? Eller ska man köra vanlig spackel eller latexfog? Fått för mig att Tec7 håller ihop mycket bättre och är mer elastisk vilket gör risken för sprickor senare minimal. Så gott som all latexfog jag satt hitintills har spruckigt och spackel har en tendens till att sjunka ihop en hel del vilket kräver mer jobb.
Har nu satt några foder och lister och har tyvärr fått små glipor som ser ut såhär :

Här hade man kunnat tänka sig att flytta ner listen lite men nu när den sitter så är det inte så kul att få bort den och sen sätta dit den igen.
Är det Tec7 som gäller här? Eller ska man köra vanlig spackel eller latexfog? Fått för mig att Tec7 håller ihop mycket bättre och är mer elastisk vilket gör risken för sprickor senare minimal. Så gott som all latexfog jag satt hitintills har spruckigt och spackel har en tendens till att sjunka ihop en hel del vilket kräver mer jobb.
Det är just det där man slipper med förkroppning och man mäter vinklar med smygvinkel. Troligen är inte ditt innerhörn rätvinkligt, kanske inte heller lodrätt.snowjim skrev:Hej,
[bild]
[bild]
Fodret är för kort. Har själv gjort misstaget. Nog funkar Tec7.
Gällande dyckerten så borde du inte skjuta så hårt. Ändra djupnivån på pickan.
Redigerat:
FreQa skrev:Det är just det där man slipper med förkroppning och man mäter vinklar med smygvinkel. Troligen är inte ditt innerhörn rätvinkligt, kanske inte heller lodrätt.
Fodret är för kort. Har själv gjort misstaget. Nog funkar Tec7.
Gällande dyckerten så borde du inte skjuta så hårt. Ändra djupnivån på pickan.
Nä hörnet är allt annat är rakt, försökte först kompensera det på sågen men det blev inte mycket bättre så det slutade med 45 graders sågning.
Ja, jag vill gärna inte dra av fodret igen, risken är stor att något blir lidande. Förövrigt, hur ser man på lister? Ska det alltid vara skarvar eller är det okay att foga över dem helt?
Ja hårdheten på pistolen e inte enkelt, olika material ger olika mycket motstånd, i de flesta fallen så hamnar spiken i rätt nivå. I vissa fall går inte spiken in helt, i andra så går de lite väl djupt.
Jag kan tänka mig att det är bra om spiken ligger lite under ytan om man sen spacklar och målar över det. Sitter det längs med ytan så kan det räcka med att måla men man kommer alltid se det troligen.
Vill man finns det smygvinklar gjorda för att överföra halva vinkeln till kap och gersågar. Annars är jag tillbaka i mina spår: förkroppning. Den kan dölja mycket åt alla håll och kanter.snowjim skrev:Nä hörnet är allt annat är rakt, försökte först kompensera det på sågen men det blev inte mycket bättre så det slutade med 45 graders sågning.
Ja, jag vill gärna inte dra av fodret igen, risken är stor att något blir lidande. Förövrigt, hur ser man på lister? Ska det alltid vara skarvar eller är det okay att foga över dem helt?
Ja hårdheten på pistolen e inte enkelt, olika material ger olika mycket motstånd, i de flesta fallen så hamnar spiken i rätt nivå. I vissa fall går inte spiken in helt, i andra så går de lite väl djupt.
Jag kan tänka mig att det är bra om spiken ligger lite under ytan om man sen spacklar och målar över det. Sitter det längs med ytan så kan det räcka med att måla men man kommer alltid se det troligen.
Ser och ser. Bra gjorda skarvar behöver ingen fogning. Det är dit vi alla siktar!
Öva på. Jag pangade lite igår igen och fortfarande lika kul!
Jag ser detaljer (jobbskada) men en övermålad dyckert syns knappt.
Ja, förkroppning löser problemet med sockeln. När jag sätter foder brukar jag göra allt vi sidan om som ett paket, genom att sätta en domino och limma ihop hörnen innan jag tar hela paketet och spikar upp där det skall vara. Dominon så nära innerhörnet på gerning som möjligt. Självfallet är jag medveten om att det är något av en överdrift. Men bra blir det. För övrigt gör jag samma sak med fönstersmygar och fönsterbräda, fast då med fickskruvar. Sedan fodret enligt ovan.
Jag skall ge ett tips som är fet absolut bästa att trolla bort spikhål och mindre glipor med.
Först o främst så skall man limma alla gerningar.
Men sen för att få den sista touchen på färdiglackade lister så gnuggar man med en vit vaxpenna
En sån här...
http://www.lindqvist-msk.se/produkt.php?art=89330
I andra handen har man våtservetter/babyservetter och torkar av efter man vaxat glipan eller spikhålet.
Voilà! Färdigt!
Först o främst så skall man limma alla gerningar.
Men sen för att få den sista touchen på färdiglackade lister så gnuggar man med en vit vaxpenna
En sån här...
http://www.lindqvist-msk.se/produkt.php?art=89330
I andra handen har man våtservetter/babyservetter och torkar av efter man vaxat glipan eller spikhålet.
Voilà! Färdigt!