100 023 läst ·
330 svar
100k läst
330 svar
Att ha vägföreningen som fiende
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Vet inte om det är fel på bokstäverna du använder, men det är helt klart så att vi andra inte är tankeläsare, så när du skriver att grannen vars mark vägen ligger på inte röjer trumman trots att du bett hen, så är det inte orimligt att anta att det är föreningens väg.
Vi är nog många som läser alla dina inlägg och försöker förstå, så när någon inte förstår kanske det också ankommer på dig att förklara tydligare om du vill ha relevanta svar.
Vi är nog många som läser alla dina inlägg och försöker förstå, så när någon inte förstår kanske det också ankommer på dig att förklara tydligare om du vill ha relevanta svar.
Nu till hemfridszon. Jag har läst vad som står i Naturvårdsverkets skrifter om Allemansrätten och där står det så här om hemfridszon:
I de flesta fall varierar hemfridszonen mellan cirka 20 till 50 meter från huset om det inte finns en sådan given eller tydlig gräns som har nämnts ovan. Om det finns tät vegetation eller är kuperat runt huset är risken för störning mindre, och då kan gränsen för hemfridszonen ligga närmare bostadshuset. Om huset ligger i ett öppet, flackt landskap kan hemfridszonen istället behöva vara större.
I de flesta fall varierar hemfridszonen mellan cirka 20 till 50 meter från huset om det inte finns en sådan given eller tydlig gräns som har nämnts ovan. Om det finns tät vegetation eller är kuperat runt huset är risken för störning mindre, och då kan gränsen för hemfridszonen ligga närmare bostadshuset. Om huset ligger i ett öppet, flackt landskap kan hemfridszonen istället behöva vara större.
Grannens så klart, när jag går ut på vägen skriker han att han ska skjuta mig och sen kommer polisen och frågar varför jag står på en privat väg. Jag har förklarat allemansrätten för honom men den gäller inte honom trots att han har en stor skogsfastighet.blackarrow skrev:
https://www.hitta.se/kartan?s=d7372820
Det är 2 gula färger som är svåra att skilja på men vår tomt är den ljusare gula som sträcker sig 4-5 m från korsningen uppåt på den privata vägen till vänster på bilden.
Det är 2 gula färger som är svåra att skilja på men vår tomt är den ljusare gula som sträcker sig 4-5 m från korsningen uppåt på den privata vägen till vänster på bilden.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Ibland finns givna, tydliga gränser för hemfridszonen såsom ett staket, en häck, en väg eller en gång- och cykelväg.
Det där stod, som du säkerligen vet några rader längre upp i Naturvårdsverkets text som du citerade ifrån. Väg avslutar hemfridszon.
Det där stod, som du säkerligen vet några rader längre upp i Naturvårdsverkets text som du citerade ifrån. Väg avslutar hemfridszon.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Gör de verkligen det? Jag har tyvärr väldigt svårt att föreställa mig att de alls skulle dyka upp i en sån här situation. Och som du säger så har du ju rätt att gå på vägen, så varför skulle de säga till dig ens om de kom? Stod du och blockerade vägen kan jag förstå det teoretiska behovet att be dig flytta på dig, men det bygger förstås på att de ens skulle vara där...Alsbo skrev:
Ja och ska vi vara petiga så ska jag citera vad motorfordon är och då kommer hemfridszonen i en helt annan dager, tro mig:Nötegårdsgubben skrev:
Motorfordon är ett motordrivet fordon avsett för person- eller godsbefordran på väg. Enligt Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner finns det tre typer av motorfordon, vilka är bil, motorcykel och moped. Fordonslagen (2002:574) undantar dock fordon som ägs av staten och som används för särskilda militära ändamål.
Motorfordon skiljer sig från övriga typer av motordrivna fordon, som är traktor, motorredskap och terrängmotorfordon.
Olika sorters motorfordon:
- bil
- buss
- husbil
- motorcykel
- moped
- mopedbil
- lastbil
- Vilket innebär att vägen skall hålla farbar för bilar, bussar, husbilar, motorcyklar, mopeder, mopedbilar och lastbilar men INTE för traktorer, motorredskap eller terrängmotorfordon. Dessutom nämns inte den allra största mängden trafikanter på denna väg som är: gående, springande, cyklande, hundrastande, ridande, barnvagnskörande, joggande, promenerande människor och allt annat man kan göra på en grusväg på landet och eftersom de inte är medräknade bland de som vägen ska hållas farbar för så begår de hemfridsbrott, eller hur?
- Och du kan inte hänvisa till allemansrätten så nära huset.
Du får tro PRECIS vad du vill. Om jag vill har jag rätt att tro att du ljuger, samma gäller tvärtom, men varför ska du ens kommentera om du tror att jag bara ljuger om allt???Nötegårdsgubben skrev:
Gör de verkligen det? Jag har tyvärr väldigt svårt att föreställa mig att de alls skulle dyka upp i en sån här situation. Och som du säger så har du ju rätt att gå på vägen, så varför skulle de säga till dig ens om de kom? Stod du och blockerade vägen kan jag förstå det teoretiska behovet att be dig flytta på dig, men det bygger förstås på att de ens skulle vara där...
Om det finns väggränser så håller jag med dig, det gör det inte här tyvärr....Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Jag tror inte alls att du bara ljuger, just därför blir det emellanåt intressant att bena ut vad som är fakta och vad som är överdrifter, eller var man lätt kan missförstå vad du menar.
Beträffande motorfordon och hemfridszon vet jag inte om jag förstår vad du menar. Menar du att bara motorfordon såsom dessa är definierade enligt lag skulle få nyttja en väg och att alla andra som nyttjar vägen gör det utan rätt, och att du i så fall skulle ha en vidare hemskyddszon gentemot andra än dem som kör förbi i motorfordon? I så fall har du tyvärr fel.
Beträffande motorfordon och hemfridszon vet jag inte om jag förstår vad du menar. Menar du att bara motorfordon såsom dessa är definierade enligt lag skulle få nyttja en väg och att alla andra som nyttjar vägen gör det utan rätt, och att du i så fall skulle ha en vidare hemskyddszon gentemot andra än dem som kör förbi i motorfordon? I så fall har du tyvärr fel.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Det jag har läst flera gånger att gränserna för vägområdet är oklara...Alsbo skrev:Kronofogden har 2 ggr prövat ärendet och sagt att vi har rätt till vår tomtmark. Ett av avslagen överklagades till Tingsrätten som sa samma sak, vi har rätt. Det stora problemet är att vägföreningens styrelse inte accepterar de 3 svaren och nu har vägföreningen beställt en fastighetsbestämning av själva vägområdet men på Lantmäteriet är det lång kö så snat har det gått ett år utan att ens en handläggare är utsedd. Detta har jag redan skrivit tidigare, det vore bra om ni läser mina inlägg och svar innan ni skriver. Tack
Så då antar jag TR och KFM har uttalat sig mer principiellt, alternativt om någon enskild detalj. Annars hade de ju inte varit oklara fortfarande? Men jättebra att det redan är beställt hos LM, då kommer det ju klarna.
Alsbo skrev:
Redigerat:
Till TS , mikael L har en poäng.
Oavsett om ni har rätt juru
Att dra om vägen är såklart det allra bästa ur flera synpunkter.
Oavsett om ni har rätt juru
Och att hela bygden bara vägrar diskutera ändra på något som är till uppenbart men för de boende, det bara struntar du i?D Daniel 109 skrev:Som jag tolkar flygbilden handlar det inte om tomtmark. Jag har heller inte sagt det är fel av dig att markera var vägen borde gå. Men när du letar reda på en vändplan bara för att ha något att bråka om så är det en onödig provokation. Det gör att jag uppfattar även dig som provokativ. Jag har som sagt en mycket begränsad och ensidig information om det egentliga läget.
Att dra om vägen är såklart det allra bästa ur flera synpunkter.
Stäm föreningen?Alsbo skrev:Kronofogden har 2 ggr prövat ärendet och sagt att vi har rätt till vår tomtmark. Ett av avslagen överklagades till Tingsrätten som sa samma sak, vi har rätt. Det stora problemet är att vägföreningens styrelse inte accepterar de 3 svaren och nu har vägföreningen beställt en fastighetsbestämning av själva vägområdet men på Lantmäteriet är det lång kö så snat har det gått ett år utan att ens en handläggare är utsedd. Detta har jag redan skrivit tidigare, det vore bra om ni läser mina inlägg och svar innan ni skriver. Tack
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Sorry, jag hade inte förstått att det var flera konflikter om olika vägar du var inblandad i.Alsbo skrev:Är det något fel på bokstäverna jag skriver? Jag skrev att den vägen är PRIVAT och har ingenting med vägföreningen att göra. Den vägen och det vägområdet ligger utanför vägföreningens område och väg. Delen mellan vägföreningens väg och grannens privata väg är en bit av vår tomt som grannen använder som väg. Nu blev det säkert ännu svårare att läsa, eller hur??
Men det går ju att förtydliga det utan att hugga ihjäl mig.
Det skulle nog underlätta förståelsen om du kunde markera på karta vad det är du kallar grannens väg, vägföreningens väg osv och vem som använder resp. sköter de olika.
Jag trodde allt handlade om en vägföreningsväg som går på två sidor av tomten och skär in allt mer genom att man gör en kurva av det som ser ut att från början ha varit en korsning.