100 023 läst ·
330 svar
100k läst
330 svar
Att ha vägföreningen som fiende
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Bygg en stor mur på din fastighet, du har enligt lagen rätt att bygga en mur 4,5 meter från din fastighetsgräns om din fastighet ligger utanför detaljplanerat område utan bygglov, inom krävs det bygglov. Se bara till att du verkligen vet var din fastighetsgräns ligger. Gjut en grund och mura och armera ordentligt så är det inget man lätt river utan det kräver i så fall att de plockar fram hjullastare och saker. Montera en videokamera som endast filmar din fastighet, finns med rörelsedetektor så du inte måste spela in allt. Visst det kommer kosta dig en slant, du måste ju inte bebygga hela sträckan utan kan göra en mur 10-15 meter på ett strategiskt ställe.
TS får inte filma det aktuella området utan tillstånd.
Nej, det stämmer definitivt inte. Det gäller enbart ytor som ingen utomstående har tillträde till. Dvs hemfridszonen. Även gången fram till ytterdörren är nog tveksam. Men det här är ju på andra sidan vägen i förhållande til bostaden.
Hej!
Kan bara säga att jag lider med dig, och det hjälper inte dig.
Funderar själv på att lägga ut lite stenar, där folk tar mer och mer av mina kvadratmeter och breddar en liten väg, som varken har det ena eller det andra bidraget. MEN det kan sluta illa. Ingen vän av vägsamfälligheter!
Kan bara säga att jag lider med dig, och det hjälper inte dig.
Funderar själv på att lägga ut lite stenar, där folk tar mer och mer av mina kvadratmeter och breddar en liten väg, som varken har det ena eller det andra bidraget. MEN det kan sluta illa. Ingen vän av vägsamfälligheter!
Hur ska vägen annars hanteras?
Vet inte hur asms tänkt sig i stället.D Daniel 109 skrev:
Här är en väglösnng...
Man bygger flera vägar bredvid varandra tills alla kommer överens.
Dock finns det risk att Sveriges matproduktion skulle minska dramatiskt om principen tillämpades i större skala.
Hans fastighet är hans hemfridszon, på vårt samfällighetsområde slogs det fast av länsstyrelsen att det inte krävdes tillstånd för filmning av själva fastigheten, däremot fick kameror inte vara riktade så att gåendes på gatan ute på trottoaren kunde fastna på bild, detta kunde vara integritetskränkande.D Daniel 109 skrev:
Något sådant här kanske hade funkat, tänk en murad betongmur med en höjd på säg 80 cm.
Jag håller med Daniel 109, det finns ingen generell rätt att filma på hela sin fastighet, det finns faktiskt ett generellt förbud istället.
Jag känner en som äger 6000 hektar fastigheter, han får verkligen inte sätta upp kameror och filma varsomhelst på sina fastigheter.
Jag känner en som äger 6000 hektar fastigheter, han får verkligen inte sätta upp kameror och filma varsomhelst på sina fastigheter.
Det är h
I ett villaområde med små tomter kan man möjligen göra den jämförelsen, men inte med säkerhet.
Nej, fastigheten är inte detsamma som hemfridszonen. Du har helt fel.K Kristian242 skrev:Hans fastighet är hans hemfridszon, på vårt samfällighetsområde slogs det fast av länsstyrelsen att det inte krävdes tillstånd för filmning av själva fastigheten, däremot fick kameror inte vara riktade så att gåendes på gatan ute på trottoaren kunde fastna på bild, detta kunde vara integritetskränkande.
Något sådant här kanske hade funkat, tänk en murad betongmur med en höjd på säg 80 cm.
I ett villaområde med små tomter kan man möjligen göra den jämförelsen, men inte med säkerhet.
Vad skulle filmning tillföra när det inte är tillåtet att filma något på den allmänna vägen som upplåtits inne på fastigheten?
Det jag menar är att om någon vandaliserar så ger en film dig bevis för detta och då är kameraplaceringen inte få viktig även om man själv skulle bli anmäld för felaktig placering av kameran.blackarrow skrev:
