Jag hade ett haveri på betongblandaren häromdagen och när jag försökte felsöka med meggern o multimetern i högsta hugg märkte jag att en enfasmotor inte är så enkel som en trefasmotor...

-Nån som kan förklara hur en enfas motor (typ tvättmaskin, värmefläkt) funkar och hur man enklast felsöker den med megger och/eller multmeter? Vi bortser från lager haverier och andra uppenbara fel.

-Även kondingens funktion är av intresse, varför finns den där? Starthjälp eller är det nått annat? Hur påverkar kondingens storlek motorprestandat? (Vad händer om man byter till fel storlek) Är det en start eller drifts konding normal?

(Jag fixade betongblandaren, glapp i startknappen, men intresset för hur motorn funkar kvarstår)

:)

Kondensatorn i en enfasmotor används vanligen till att skapa en fasförskjutning av strömmen genom en av motorns lindningar. Motorn fungerar sedan ungefär som en trefasmotor där de fasförskjutna strömmarna ju i stället kommer direkt från det matande nätet.

Sedan finns det även enfasmotorer där kondensatorn endast används vid starten och sedan kopplas ur automatiskt.

Megga lindningarna, samma som på en 3-fas, om den har en kondensator så kan det vara en 3-fas som körs med 1-fas matnining, men det är ju en 3 fas motor så felsök likadant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.