9 675 läst ·
2 svar
10k läst
2 svar
Att felsöka en enfas motor?
Jag hade ett haveri på betongblandaren häromdagen och när jag försökte felsöka med meggern o multimetern i högsta hugg märkte jag att en enfasmotor inte är så enkel som en trefasmotor...
-Nån som kan förklara hur en enfas motor (typ tvättmaskin, värmefläkt) funkar och hur man enklast felsöker den med megger och/eller multmeter? Vi bortser från lager haverier och andra uppenbara fel.
-Även kondingens funktion är av intresse, varför finns den där? Starthjälp eller är det nått annat? Hur påverkar kondingens storlek motorprestandat? (Vad händer om man byter till fel storlek) Är det en start eller drifts konding normal?
(Jag fixade betongblandaren, glapp i startknappen, men intresset för hur motorn funkar kvarstår)

-Nån som kan förklara hur en enfas motor (typ tvättmaskin, värmefläkt) funkar och hur man enklast felsöker den med megger och/eller multmeter? Vi bortser från lager haverier och andra uppenbara fel.
-Även kondingens funktion är av intresse, varför finns den där? Starthjälp eller är det nått annat? Hur påverkar kondingens storlek motorprestandat? (Vad händer om man byter till fel storlek) Är det en start eller drifts konding normal?
(Jag fixade betongblandaren, glapp i startknappen, men intresset för hur motorn funkar kvarstår)
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Kondensatorn i en enfasmotor används vanligen till att skapa en fasförskjutning av strömmen genom en av motorns lindningar. Motorn fungerar sedan ungefär som en trefasmotor där de fasförskjutna strömmarna ju i stället kommer direkt från det matande nätet.
Sedan finns det även enfasmotorer där kondensatorn endast används vid starten och sedan kopplas ur automatiskt.
Sedan finns det även enfasmotorer där kondensatorn endast används vid starten och sedan kopplas ur automatiskt.
Klicka här för att svara