4 646 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Att elda med ved
Hej! Jag hoppas kunna få lite hjälp att förstå hur ett modernt värmesystem baserat på vedpanna fungerar. Har precis installerat en vedpanna, 33kw och 1500L acktankvolym, laddomat, kylslinga och en trycktank eftersom tidigare ägaren till huset kapat expansionsröret av någon anledning.
Allt verkar fungera men.... Det sitter en ventil och en tryckmätare ganska nära pannan på röret som laddar tankarna med varmvatten under drift. Vid eldning så når jag oftast 80 grader i både topp och botten på tankarna, det räcker oftast om jag fyller pannan full en gång för att nå detta. Men på morgonen 24h efter eldning då temp gått ned till ca 50 i toppen och 30 i botten så är det mycket luft i systemet och trycket noll på mätaren. Detta är säkert vanligt första tiden men jag har passerat en månad nu och det är samma sak varje morgon.
Vad BÖR trycket vara normalt? om trycket är lågt innan eldning påbörjas kan jag elda ganska hårt och nå ca 90 grader i toppen utan att ventilerna släpper ur sig vatten, men är trycket omkring 0.8 (på en skala till 3.0) så släpper både ventilen vid mätaren och ventilen som finns vid tankarna ur sig vatten?
Gör jag något fel? eller har missat något väsentligt?
En trimmningsfråga också
Har automatik kopplat till shunten genom en utegivare, jag inser att utegivare inte är optimalt då husets innetemperatur är ganska trög och utomhustempen ganska ombytlig (skall byta till inomhusgivare så småningom) MEN..
Hur skall man trimma temperaturen på vattnet till radiatorerna? Hög temp ut och lågt ställda termostater på radiatorerna, eller tvärtom? Idag har jag dag/natt inställning på automatiken och temperaturen ut på radiatorerna vid DAG är ca 30-40 grader beroende på vädret. Vid NATT är det ca 20-25 grader. Detta gör att tempen på natten är ca 17-18 grader och dagen ganska precis 20 grader. Är det bättre att ställa ned elementen och höja ut tempen eller tvärtom är alltså min fråga?
Hoppas att någon orkar läsa och har tid och lust att ge mig lite ideer om detta. Tack på förhand // Chrille
Allt verkar fungera men.... Det sitter en ventil och en tryckmätare ganska nära pannan på röret som laddar tankarna med varmvatten under drift. Vid eldning så når jag oftast 80 grader i både topp och botten på tankarna, det räcker oftast om jag fyller pannan full en gång för att nå detta. Men på morgonen 24h efter eldning då temp gått ned till ca 50 i toppen och 30 i botten så är det mycket luft i systemet och trycket noll på mätaren. Detta är säkert vanligt första tiden men jag har passerat en månad nu och det är samma sak varje morgon.
Vad BÖR trycket vara normalt? om trycket är lågt innan eldning påbörjas kan jag elda ganska hårt och nå ca 90 grader i toppen utan att ventilerna släpper ur sig vatten, men är trycket omkring 0.8 (på en skala till 3.0) så släpper både ventilen vid mätaren och ventilen som finns vid tankarna ur sig vatten?
Gör jag något fel? eller har missat något väsentligt?
En trimmningsfråga också
Hur skall man trimma temperaturen på vattnet till radiatorerna? Hög temp ut och lågt ställda termostater på radiatorerna, eller tvärtom? Idag har jag dag/natt inställning på automatiken och temperaturen ut på radiatorerna vid DAG är ca 30-40 grader beroende på vädret. Vid NATT är det ca 20-25 grader. Detta gör att tempen på natten är ca 17-18 grader och dagen ganska precis 20 grader. Är det bättre att ställa ned elementen och höja ut tempen eller tvärtom är alltså min fråga?
Hoppas att någon orkar läsa och har tid och lust att ge mig lite ideer om detta. Tack på förhand // Chrille
Förmodligen så är förtrycket i exp.kärlet fel (troligen för högt)
Under/botten på kärlet så finns en vanlig bilventil som du kan testa med en vanlig tryckmätare för bildäck, Gör systemet trycklöst innan du kollar trycket som bör va ca 0,6-0,7 bar.. För jag hoppas du har tillräckligt stort kärl??
Du bör ha ett på 200 liter..
Normalt tryck beror hur högt det är till systemets högsta punkt, 0,1 bar/meter räknas som normalt så om du har 5-6 meter räcker 0,8 bar då systemet behöver värmas..
När du trimmar in systemet så ska du ha alla radiatortermostater helt öppna o strypa in radiatorerna så du får rätt temp i rummen.. Shuntstyrningen ska sköta innetemen o radiatortermostaterna kan du ha ställda så dom stänger vid övertemp t.ex solinstrålning, Ställ dom så dom stryper nån grad över det du vill ha...
Under/botten på kärlet så finns en vanlig bilventil som du kan testa med en vanlig tryckmätare för bildäck, Gör systemet trycklöst innan du kollar trycket som bör va ca 0,6-0,7 bar.. För jag hoppas du har tillräckligt stort kärl??
Du bör ha ett på 200 liter..
Normalt tryck beror hur högt det är till systemets högsta punkt, 0,1 bar/meter räknas som normalt så om du har 5-6 meter räcker 0,8 bar då systemet behöver värmas..
När du trimmar in systemet så ska du ha alla radiatortermostater helt öppna o strypa in radiatorerna så du får rätt temp i rummen.. Shuntstyrningen ska sköta innetemen o radiatortermostaterna kan du ha ställda så dom stänger vid övertemp t.ex solinstrålning, Ställ dom så dom stryper nån grad över det du vill ha...
5 procent av hela vattenvolymen är tillräklig volym på expansionstanken. Det är 75 liter för en totalvolym på 1500 Liter. Räknar man med även radiatorvattnet och det som finns i rören, räcker 80 Liter och blir över.2an skrev:Förmodligen så är förtrycket i exp.kärlet fel (troligen för högt)
Under/botten på kärlet så finns en vanlig bilventil som du kan testa med en vanlig tryckmätare för bildäck, Gör systemet trycklöst innan du kollar trycket som bör va ca 0,6-0,7 bar.. För jag hoppas du har tillräckligt stort kärl??
Du bör ha ett på 200 liter..
Normalt tryck beror hur högt det är till systemets högsta punkt, 0,1 bar/meter räknas som normalt så om du har 5-6 meter räcker 0,8 bar då systemet behöver värmas..
När du trimmar in systemet så ska du ha alla radiatortermostater helt öppna o strypa in radiatorerna så du får rätt temp i rummen.. Shuntstyrningen ska sköta innetemen o radiatortermostaterna kan du ha ställda så dom stänger vid övertemp t.ex solinstrålning, Ställ dom så dom stryper nån grad över det du vill ha...
Nu måste jag tyvärr rätta dig Jungman, 5% räcker inte till ett trycksatt expansionkärl och ofta inte ens 10%.Jungman skrev:
Kolla beräkningarna i www.lundagrossisten.se/webfiles/Utbkomp6VVS.pdf och ändra temp-intervall till tex 20-100 grader och öppningstryck till 1,5 bar.Jungman skrev:
Hittade ett annat bra dokument som jag länkade till i en annan tråd.
Sen vet jag av egen erfarenhet att 10% ofta är för lite i vedanläggningar.
För övrigt är slutna expansionskärl en nödlösning vid vedeldning...
Tack för den länken. Det visade sig vara en lärobok/formelsamling! Utmärkt dokument. Sedan håller jag med om att en sluten expansionskärl ÄR en "nödlösning" för vedeldning. Ett nytt argument (för mig) mot trycksatta ackumulatorsystem ;-) Nu återstår att leta fram och läsa varför trycksatta system kräver så stor expansionskärl.Matss skrev:Kolla beräkningarna i www.lundagrossisten.se/webfiles/Utbkomp6VVS.pdf och ändra temp-intervall till tex 20-100 grader och öppningstryck till 1,5 bar.
Hittade ett annat bra dokument som jag länkade till i en annan tråd.
Sen vet jag av egen erfarenhet att 10% ofta är för lite i vedanläggningar.
För övrigt är slutna expansionskärl en nödlösning vid vedeldning...
Finessen med ett slutet expansionskärl är ju enbart att man inte behöver ha en potentiell vattenbomb där den gör mest skada, alltså längst upp i huset. Om man nu har tryck i systemet, alltså.
?
Klicka här för att svara