Vill ha strömbrytare till ett 220-uttag.

Idag finns en kopplingsdosa med matning in i, utanpåliggande, som jag tänkte nalla från.

Tänker jag rätt om blå tändtråd (som egentligen ”färgmässigt” ska användas som nolla, jag vet, orkar inte fixa fyrledarkabel) ska gå från brytare, till kopplingsdosa och kopplas till fas till uttaget?

För uttaget plockar jag nolla och jord från matningen som sitter i kopplingsdosan idag.
 
A
Strunta i kopplingsdosan och koppla brytaren direkt till uttaget, det blir tydligare och mer okej att använda blå som tändtråd då. Det finns X plintar att använda för vidarekoppling i uttaget, om det inte är skräpmärke.
 
A ansic skrev:
Strunta i kopplingsdosan och koppla brytaren direkt till uttaget, det blir tydligare och mer okej att använda blå som tändtråd då. Det finns X plintar att använda för vidarekoppling i uttaget, om det inte är skräpmärke.
Hmm, förstår inte riktigt. Det finns en matarkabel som avslutas i en kopplingsdosa (trådarna går sen vidare till en annan del av huset).

från den dosan tänkte jag dra ner till ett nytt uttag, men med en brytare ”på vägen” så jag kan strypa strömmen till uttaget. Varför ska jag ”strunta i kopplingsdosan”?
 
A
Okej, trodde du hade ett befintligt uttag. Undvik att komma upp med en blå tändtråd till kopplingsdosan menar jag.
 
A ansic skrev:
Okej, trodde du hade ett befintligt uttag. Undvik att komma upp med en blå tändtråd till kopplingsdosan menar jag.
okok. För att ge lite detaljer sitter dosan i taket typ 3 meter upp, uttaget kommer också sitta i taket 3 meter upp, ca 30 cm från dosan (fråga mig inte varför ;)), men för att lätt kunna bryta strömmen till uttaget kommer brytaren sitta lättillgänglig på marken. Allt är ju också EKRK och inte lösa trådar. Det var därför jag tänkte koppla blå från brytare till svart ledare till uttaget. förstår att kabel med annan färg på tändtråd är ”bättre”
 
Mikael_L
För dig som står och tittar på sakerna och sen skriver är det väldigt tydligt vad du har och vad du vill.
Men för mig som sitter här 100 mil bort och bara läser och försöker förstå så är det så att jag knappt fattar något alls.
Gör lite för att ersätta det du ser och vet, så vi som inte varit hemma hos dig också är med på banan!
T.ex. bilder, skisser som du lägger upp osv.
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
För dig som står och tittar på sakerna och sen skriver är det väldigt tydligt vad du har och vad du vill.
Men för mig som sitter här 100 mil bort och bara läser och försöker förstå så är det så att jag knappt fattar något alls.
Gör lite för att ersätta det du ser och vet, så vi som inte varit hemma hos dig också är med på banan!
T.ex. bilder, skisser som du lägger upp osv.
OT. Den här instruktionen borde synas vid varje inlägg. Bra skrivet! Bilder är så bra på att beskriva saker.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
För dig som står och tittar på sakerna och sen skriver är det väldigt tydligt vad du har och vad du vill.
Men för mig som sitter här 100 mil bort och bara läser och försöker förstå så är det så att jag knappt fattar något alls.
Gör lite för att ersätta det du ser och vet, så vi som inte varit hemma hos dig också är med på banan!
T.ex. bilder, skisser som du lägger upp osv.
Jo exakt, för mig är det ”lätt”. En kopplingsdosa och ett uttag, vilket finns säkert i nästan varenda kåk i hela Sverige, bara det att strömmen till uttaget ska kunna brytas. Slänger upp en ritning på hur jag tänker vid tillfälle :)
 
J
Man kan tycka vad man vill om priserna men faktum är att det är mer eller mindre omöjligt att driva ett företag utan en skälig materialvinst. Jag själv köper ofta kabel på t.ex elbutik.se för trots 68% ”rabatt” hos Rexel är kabeln billigare att köpa hos elbutik.. Har själv invänt mot Dahl, Ahlsell och andra grossister vi använder mot deras absurda bruttopriser många gånger.

I mitt fall där jag inte driver elfirma men har en del el inblandat har vi en bruttovinstmarginal på 50-55% och en nettovinstmarginal på 7-9%. Då tar jag som ägare ut en lön på 440 000’ brutto och sparar man några år och allt går väl kanske det kan bli en utdelning på 100’ nån gång var tredje år så det är inget liv i sus och dus direkt :)

Det ursäktar inte att säga ett pris och sen komma med det dubbla. Jag brukar lämna pris på material och vara noga att säga att det kan tillkomma kostnader. Lämnar jag fastpris är det vad jag räknar med att det ska kosta + 50% och det är något jag öppet kommunicerar till kund. Att stressa genom ett jobb för att hålla priset genererar sällan fler jobb heller så det finns inga vinnare i de situationerna.

För övrigt anser jag att köpa material själv är som att ta med råvaror till restaurant.
 
Såhär tänkte jag. Hoppas det blir tydligare nu. Schematisk bild av elinstallation med dosa, ledningar till uttag och strömbrytare, inklusive detaljerad bild av en elkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fuentes skrev:
Tänker jag rätt om blå tändtråd (som egentligen ”färgmässigt” ska användas som nolla,
Ja, i en utanpåliggande kabel får blå ledare användas till annat än neutralledare om förväxling inte är möjlig som reglerna säger. Det är vanligt att man gör så mellan en dosa och en strömbrytare, helst inom synhåll. I kopplingsdosan går man sedan över från blå till brun till uttaget.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, i en utanpåliggande kabel får blå ledare användas till annat än neutralledare om förväxling inte är möjlig som reglerna säger. Det är vanligt att man gör så mellan en dosa och en strömbrytare, helst inom synhåll. I kopplingsdosan går man sedan över från blå till brun till uttaget.
alltid bra svar, har du :) tack! En liten detalj till. Dosan har sin in- och utgående matning idag, skarvad i dosan med wago. Det finns en biledare, skarvad i dosan. Behöver jag skarva på den, när det gäller dragning till brytare och/eller uttaget?
 
Kan du så är det bra, men det är inte längre något krav. Då blir kabeln "skyddsjordad", dvs får ett skydd som förhoppningsvis löser säkring/JFB mot något vasst som penetrerar kabeln.

Som alltid gör man det som blir bra. Jag brukar använda Wago 221 i dosor så att det blir en tillförlitlig anslutning av både skyddsledare och biledare. Om man bli tvungen att krånga t.ex med både biledare och skyddsledare under samma skruv så kan det vara bättre att låta bli. Du behöver inte ansluta biledaren till skyddsjord i uttaget/strömbrytaren, men finns möjligheten att göra det på ett bra sätt så visst.
 
Mikael_L
J JT8 skrev:
Man kan tycka vad man vill om priserna men faktum är att det är mer eller mindre omöjligt att driva ett företag utan en skälig materialvinst. Jag själv köper ofta kabel på t.ex elbutik.se för trots 68% ”rabatt” hos Rexel är kabeln billigare att köpa hos elbutik.. Har själv invänt mot Dahl, Ahlsell och andra grossister vi använder mot deras absurda bruttopriser många gånger.

I mitt fall där jag inte driver elfirma men har en del el inblandat har vi en bruttovinstmarginal på 50-55% och en nettovinstmarginal på 7-9%. Då tar jag som ägare ut en lön på 440 000’ brutto och sparar man några år och allt går väl kanske det kan bli en utdelning på 100’ nån gång var tredje år så det är inget liv i sus och dus direkt :)

Det ursäktar inte att säga ett pris och sen komma med det dubbla. Jag brukar lämna pris på material och vara noga att säga att det kan tillkomma kostnader. Lämnar jag fastpris är det vad jag räknar med att det ska kosta + 50% och det är något jag öppet kommunicerar till kund. Att stressa genom ett jobb för att hålla priset genererar sällan fler jobb heller så det finns inga vinnare i de situationerna.

För övrigt anser jag att köpa material själv är som att ta med råvaror till restaurant.
Råkade du skriva i fel tråd?
 
  • Gilla
JT8
  • Laddar…
Mikael_L
F fuentes skrev:
Såhär tänkte jag. Hoppas det blir tydligare nu. [bild]
Japp, så där är helt OK att göra, det skulle jag själv göra utan att blinka (eller skämmas).

Ang biledaren, i ett torrt bostadsrum finns det egentligen rätt svaga skäl att koppla den mot PE, man kan gärna göra det om det är lätt och kan göras utan andra nackdelar (som Bo var inne på).
I vissa installationer vill man åt det extra skydd som en skyddsjordad biledare innebär, då måste den ju jordas i åtminstone ena änden för att ge detta extra skydd.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.