21 368 läst ·
40 svar
21k läst
40 svar
Att borra hål genom kundens vägg
.[fr/QUOTE]E Enhanceme skrev:
Om det är en ihålig vägg ...
1) Borra försiktigt igenom första skivan så att du kommer fram till hålrummet
2) Peta med ett smalare verktyg genom hålet emot andra sidans skiva och känn efter så att inget är ivägen
3) Fortsätt att borra
Be kunden om hjälp med håltagningenE Enhanceme skrev:Hur vet man att man inte råkar borra i ett vattenrör eller elledning när man ska borra igenon en fundersam vägg?
Och hur mäter man så att borrhållet kommer ut exakt på det stället man vill när man väl kommer ut på andra sidan (om det ej finns lika referenser att mäta från både från in- och utsidan?
Ska man kolla ritningar? Som hyresvärden såklart inte har tillgång till.
Ska man använda någon slags verktyg som piper till när den känner av att det går metall i väggen?
Jag är fan livrädd varje gång jag borrar ett hål blint igenom väggar. Jag försöker med röntgensyn bara gissa hur kablarna inne i väggen går och anta att just där borde det vara fritt.
Jag skulle göra hål i betonggolvet ner till krypgrunden när jag installerade fiber. Var livrädd för att träffa elementrör men lånade en värmekamera och kunde vara 100% säker på att det inte var något rör där. Men det funkar kanske inte på kallvatten..?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 036 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 036 inlägg
Efter att ha borrat genom ett elrör (i betonghålstensvägg) utan att märka det tar jag för vana att lysa med en stark ficklampa in i hålet så att man åtminstone ser i efterhand om man råkade träffa något.
Brukar ta för vana att aldrig borra djupare än vad jag verkligen måste. Sätt en tejpbit på borren som markering. Inte helt säkert men åtminstone lite bättre än att bara dundra borren i botten.
ska man rakt igenom är det såklart en annan femma.
ska man rakt igenom är det såklart en annan femma.
Vanligen skriver installationsbolag in i avtalet att kunden har ritningar tillgängliga inför håltagning, och om det inte finns och ej går undersöka, så får kunden anvisa plats för borrning eller stå för risken. Väldigt ofta saknas ritningar.
E Enhanceme skrev:Hur vet man att man inte råkar borra i ett vattenrör eller elledning när man ska borra igenon en fundersam vägg?
Och hur mäter man så att borrhållet kommer ut exakt på det stället man vill när man väl kommer ut på andra sidan (om det ej finns lika referenser att mäta från både från in- och utsidan?
Ska man kolla ritningar? Som hyresvärden såklart inte har tillgång till.
Ska man använda någon slags verktyg som piper till när den känner av att det går metall i väggen?
Jag är fan livrädd varje gång jag borrar ett hål blint igenom väggar. Jag försöker med röntgensyn bara gissa hur kablarna inne i väggen går och anta att just där borde det vara fritt.
***'
Nu vet jag inte dimension eller varför det borras, men antag att man ska sätta in en FRESH ventilation.
Hålet kommer vara 11cm i diameter där man börjar med ett "sökarborr".. och har man inte en HILTI med vattenpass kan man börja uteifrån, då det är där det syns för det kosmetiska.
Har man ont om plats inne utgår man ifrån vart vatten och el ska dras enl regelverk och undviker dessa ställen.
Kör man med stenborr, brukar dessa inte skada feldragna rör utan man märker dessa och kan passera dem vid genomsticket.
Så när man sedan öppnat 11cm i alla de skikt, kan man ändå ha otur att man sätter siste skruven i en dold felaktigt dragen kabel/vattenrör. "sk. doldt fel"..
MEN, så finns det folk för detta också..!
Lycka till!!!
Detta, sen att man självklart tittar efter el och vatten. I många fall kan man ju anta lite vart eventuellta elledningar och VA prylar går.P Phastey skrev:
Eventuellt öppna dosor/uttag för och se vilket hål elslang eller vp rör går åt.
Ofta kan man ju lösa de på andra sätt om det e extrem fall, alltså gå igenom en annan vägg med mera.
Om man ska borra i golv med värmeslingor är väl värmekamera helt klart nästan ett måste.
Man ska ju inte vara livrädd, det e ju bara dumt. Men man ska ju tänka på va fan man gör bara
Fungerar inte en walabot?
Om kunden själv byggt eller har bra dokumentation (har jag inte sett i hela mitt liv) så kan kunden ha koll.F finnemang skrev:
Annars har inte kunden någon som helst chans att veta.