117 141 läst ·
111 svar
117k läst
111 svar
Att bli med pool
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Reckomenderar starkt att skaffa pooltak, gärna så högt att ni kan bada under den, dyrt men gudabenådat....Engsson16 skrev:
Fungerar samtidigt som växthus så ni inte behöver/minskar behovet av uppvärmning. Vi har själva ett klasik C som är lite för stort som vi monterat 40 cm förhöjt .
P.S. Kom ihåg att isolera poolen med frigolit runt om....
Pooltak är något vi gärna önskar men ekonomin sättet stopp, så just nu får vi nöja oss med rib cover men vi har ändå planerat in för att få plats med ett pooltak framöver.C claesborjesson skrev:Reckomenderar starkt att skaffa pooltak, gärna så högt att ni kan bada under den, dyrt men gudabenådat....
Fungerar samtidigt som växthus så ni inte behöver/minskar behovet av uppvärmning. Vi har själva ett klasik C som är lite för stort som vi monterat 40 cm förhöjt .
P.S. Kom ihåg att isolera poolen med frigolit runt om....
Isolera runt om, är det behövligt?
Mestadels av värmen stiger väll ändå uppåt ?
Hej på er,Engsson16 skrev:
Hej slaktarn82!
Vi är precis i uppstarten på att bygga pool, våran är en 3,5*7 med en 2,5 roman end trappa på ena kortsidan med grå mosaikliner från Folkpool.
Ser att ni med har grå liner, antar att den är likadan fast eran är från Miami pool?
Riktigt snyggt blir det med det turkosa vattnet istället för den klassiska blå mosaiklinern!
Vi diskuterar här hemma hur vi ska höra med tralldäcket runt om, ser att du har ändträ mot poolkanten vilket är kanon snyggt
Mem undrar hur har det gått med att inte ha någon form av ”kant/ram” mot poolkanten?
Mvh
Blir lite osäker på hur du menar, stommen under ligger väldigt nära mot poolväggen (tryckimpat) så spannet mellan regeln och poolväggen är max 4cm,
När det gäller själva trallen mot poolväggen så ligger den inte emot friformlisten utan det finns ett litet mellanrum för avrinning och inte ned i poolen. Vad gäller ändträets skick så här ett par år senare så märks ingen röta, som jag sa tidigare så har frugan fått äran att verkligen olja in ändarna mot poolen.
Lovar att räkna dessa i sommar
Var mina svar något av det du sökte?
Mvh
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Ja det är behövligt, annars måste du värma upp marken under poolen, samt får en kraftig kyleffekt från väggarna. Skulle du tänka dig att sätta in enkelglas i ditt hus, speciellt om du vill ha 30 grader varmt, det blir kallt på natten....Engsson16 skrev:
Största kyleffekten är dock vinden, jag har mätt upp 8 KW kyleffekt när det blåst kraftigt (med bara en enkel presenning över poolen (poolen är 3,5x7 meter). Värmeeffekten med solen på är cirka 6-10 KW.
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Slaktarn82 skrev:
Hej på er,
Blir lite osäker på hur du menar, stommen under ligger väldigt nära mot poolväggen (tryckimpat) så spannet mellan regeln och poolväggen är max 4cm,
När det gäller själva trallen mot poolväggen så ligger den inte emot friformlisten utan det finns ett litet mellanrum för avrinning och inte ned i poolen. Vad gäller ändträets skick så här ett par år senare så märks ingen röta, som jag sa tidigare så har frugan fått äran att verkligen olja in ändarna mot poolen.
Lovar att räkna dessa i sommar
Var mina svar något av det du sökte?
Mvh
Tack för svar!
Jag uttryckte mig nog otydligt, det jag menar va hur ändträt ser ut nu ett par år senare när det legat direkt mot poolkanten.
Har ni olja in eran trall, eller använt er av sioo eller liknande? Tycker den ser så snyggt silvergrå ut istället för att den blivit mörkar av olja
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden