11 967 läst ·
111 svar
12k läst
111 svar
Att anlita elektriker...
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
hilife skrev:Jag läser era inlägg och funderar. Anses det ok att skinna sin kund på materialet? Är det ok att låta kunden betala 100:- för en grej som du själv betalar 20 spänn för? Jag som husrenoverare kan inte hålla reda på alla priser högt och lågt och risken att man blir generallurad är ju otroligt stor vilket skrämmer mig. Jag har svårt att få mitt byggprojekt att gå ihop och får vända på slantarna kategoriskt. Då känns det knappast kul att veta att man får betala 500:- för nått elektrikern betalt 100:- för. Finns det inga spärrar på att tillskansa sig pengar nu längre? ÄR devisen att betalar idioterna (kunderna) så är det ok??
Varför inte vända på det istället. Om elektrikern säger att eftersom jag anlitar honom så kan jag utnyttja hans rabatt. Säg då att en byggmarknad säljer en artikel för 10:-, de köper in den för 6:-, Istället för att handla själv köper jag via elektrikerna för 9:- och han köper den för 7.50:- Då vore det i paritet med vad folk kan tänka sig att betala tror jag. Då skaffar sig elisen lite goodwill och får använda det material han önskar. Alla är nöjda och glada? Folk tittar på priser idag, så är det på gott och ont. Möjligen kan det vara så att det i viss mån finns skillnader mellan olika materiel och den frågan har jag tidigare ställt men ännu har ingen, vad jag kunnat se, kastat något ljus på. En förklaring till VARFÖR jag inte borde köpa dosor på Biltema vore fint? Varför är kabeln på Jula sämre än den Ahlsell har? Om man får svar på sånt är det nog betydligt enklare att acceptera det som sägs, eller hur?
Att det finns folk som avskyr Biltema, Jula, Clas Ohlsson, K-Rauta, Hornbach, Bauhaus mfl, det är helt ok för min del, ni måste inte svara i tråden. Dock vore det väldigt intressant om vad som skiljer på att köpa en grön dosa från Biltema mot en från en "proffsbutik".
Jag håller me dej i ditt resonemang ang priserna och tycker absolut inte det är rätt att ockra på det viset du nämner och jag vill bestämt hävda att det är väldigt ovanligt med dom påslagen du nämner här.
Ang biltema dosor så är det absolut inget fel på dom men många av deras andra el produkter som brytare,uttag,centraler och flexslang tex. är det inget jag skulle vilja montera då dom ej håller kvalitetsmässigt i mitt tycke.
Tack mikale_l den har jag letat en hel del efter.
Smile.75: De exemplena jag tog var helt tagna ur luften. Har ingen aning om vad som är "enkelt" kontra "avancerat".
Det var mer en fundering om differensierade priser nyttjas i någon större grad.
Men det här är väl ett problem, att bestämma/komma överens om vad som är enkelt/avancerat.
Kanske mer en tanke att företagen kan få till "bättre" anbud och därigenom få fler affärer.
Speciellt nu framöver om det blir lite kärvare på marknaden nåt/några år framåt.
Skriver själv ett och annat anbud på konsulttjänster och på senare år har vi i allt större grad nyttjat differensierade timpriser beroende på vad som skall göras och har på detta sätt lyckats ta en hel del affärer. Inte använda timpriserna så stelt som tidigare att Konsult A kostar X kr/h och konsult B y kr/h.
Nu kanske det här med konkurrens på arbeten inom hantverkarområdet inte är lika stort som inom konsultområdet där genomsnittliga timpriserna sjunkit stadigt de senaste åren.
Smile.75: De exemplena jag tog var helt tagna ur luften. Har ingen aning om vad som är "enkelt" kontra "avancerat".
Det var mer en fundering om differensierade priser nyttjas i någon större grad.
Men det här är väl ett problem, att bestämma/komma överens om vad som är enkelt/avancerat.
Kanske mer en tanke att företagen kan få till "bättre" anbud och därigenom få fler affärer.
Speciellt nu framöver om det blir lite kärvare på marknaden nåt/några år framåt.
Skriver själv ett och annat anbud på konsulttjänster och på senare år har vi i allt större grad nyttjat differensierade timpriser beroende på vad som skall göras och har på detta sätt lyckats ta en hel del affärer. Inte använda timpriserna så stelt som tidigare att Konsult A kostar X kr/h och konsult B y kr/h.
Nu kanske det här med konkurrens på arbeten inom hantverkarområdet inte är lika stort som inom konsultområdet där genomsnittliga timpriserna sjunkit stadigt de senaste åren.
biltemas dosor är eljo-grejer, inget fel alls! de har även merten (tror jag) strömbrytare, vilket ju är bra grejer, kabel kan det ju aldrig vara fel på i princip, men deras flexslang är skit, VP rören är bra, centraler, dvärgar, JFB är skit.hilife skrev:
jula har mestadels skit apparater, uttag och normprodukter, men kabel, VP, dosor och vissa apparater är av bra kvalitet (deras Anslut-märke är det som är skit)
elbutik har ju hager's normprodukter..
elektrikern kan tala om för dig vad det är för grejer han gillar att montera så ser jag inget fel i att du skaffar..
men visst du har fått tag i en grink*k, försök att hitta en annan, men det kan bli svårt i ditt läge, hör dig efter om det finns nån som känner nån som är bra på att koppla. men det är inte heller lätt att hitta nån som du kan lita på om du inte känner personen..
nåja, hoppas det löser sig för dig på nåt sätt, i värsta fall får du väl leva med förlängningssladdarna ett tag till tills du hittar nån annan, för så svinaktigt som din elektriker betedde sig, så gör man inte, vill man inte koppla in hempul så säger man det direkt, man försätter inte folk i sån knipa, då är man ett jävla k*khuvud! släpp inte in honom på tomten nåt mer.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
i början jag hade firma så tänkte jag lite sådär med
kan ju köpa saker billigare på tex Malkmbergs
så det gjorde jag tex vpslang å drog då vp rör å slang i hörn -skit bra
sen nä rdetr gått eyy par månader å vinterm kom ville han ha det inkopplat
så jag for dit å fick inte i fkkabeln...........vi var tvungn att öppna väggen å då visade det sig att slangen gått av i alla hörn å 90% av de jag dragit
konstit så jag fo r till lagret å kikade på rullen
det var ca 20 st 1 m stumpar
å nu vet jag har kallt väder spräcker platsten då den är felsortsplast
har även sett det os en del dosor kunden kommit dragande med
ringen som skall hålla fast uttag tex släpper lixom ,så.............
är det av en godkänd å känt märke så är det ok men annars
avråder jag er att köpa det som är rätt pris på
det är j-t tråkit att öppna väggar för en sån sak -å dyrt kan jag intyga...........
sen det med olika pris vore nog nåt å tänka på...............
jag fick frågan från en kollega att montera flera villor åt honom å han lev
mtrl åjag begärde mn vanliga timlön+100%
ville inte å vet att min inkomst skull ebli för låg...
det blev inget.._
är inte ni rädda att billi`gt mtrl är undermåligt?
ser ni vilken det är på skillnad på tex ett uttag från gelia å elko?
kan ju köpa saker billigare på tex Malkmbergs
så det gjorde jag tex vpslang å drog då vp rör å slang i hörn -skit bra
sen nä rdetr gått eyy par månader å vinterm kom ville han ha det inkopplat
så jag for dit å fick inte i fkkabeln...........vi var tvungn att öppna väggen å då visade det sig att slangen gått av i alla hörn å 90% av de jag dragit
konstit så jag fo r till lagret å kikade på rullen
det var ca 20 st 1 m stumpar
å nu vet jag har kallt väder spräcker platsten då den är felsortsplast
har även sett det os en del dosor kunden kommit dragande med
ringen som skall hålla fast uttag tex släpper lixom ,så.............
är det av en godkänd å känt märke så är det ok men annars
avråder jag er att köpa det som är rätt pris på
det är j-t tråkit att öppna väggar för en sån sak -å dyrt kan jag intyga...........
sen det med olika pris vore nog nåt å tänka på...............
jag fick frågan från en kollega att montera flera villor åt honom å han lev
mtrl åjag begärde mn vanliga timlön+100%
ville inte å vet att min inkomst skull ebli för låg...
det blev inget.._
är inte ni rädda att billi`gt mtrl är undermåligt?
ser ni vilken det är på skillnad på tex ett uttag från gelia å elko?
Tror jag inte ett dugg på!bra-byggare skrev:
Som någon annan skrev i tidigare inlägg så kollar man sällan vad bruttopriset är då det inte är intressant.
när jag började hempula var det bara det billigaste som gällde, ibland svor man när nån plastbit sprack eller det blev gängpaj på skruvklämmorna, men efterhand så började jag prova bättre grejer och insåg ju att skillnaden är som natt och dag, numer har jag monterat såpass mycket så jag vill inte besvära mig att ta i billig skit, man får ont i fingrarna av allt trixande och joxande..Elinstallatören skrev:
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
då vet du att det är skillnad iaf
undrar om det är fler som vet å förstår varför vi säljer dyrt mtrl dårå, det är bäst/säkrast så
vore intressant å veta om nån har stämt någon som gjort ett jobb å saknar behörighet?
å hur ofta det gått till ting eller liknade mål mot en firma?
undrar om det är fler som vet å förstår varför vi säljer dyrt mtrl dårå, det är bäst/säkrast så
vore intressant å veta om nån har stämt någon som gjort ett jobb å saknar behörighet?
å hur ofta det gått till ting eller liknade mål mot en firma?
Jag anser att lågprismaterial från t.ex. Biltema är undermåligt.Elinstallatören skrev:
Jag anser att materialet som köps direkt från elgrossist är billigt jämfört med priset man får betala om man köper det av elektrikern, men det betyder inte att materialet är undermåligt.
Materialet får ju inte högre kvalitet bara för att elektrikern lägger på sitt pålägg och gör materialet dyrt.
Redigerat av moderator:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 188 inlägg
Själv skulle jag säga att det beror på var och till vad. Jag har exv. nästan bara ELJO-trend uttag på bostadsvåningen, eftersom de håller en annan klass och här kan man vänta sig många anslutningar. Men till ett "bra-att-ha" uttag på vinden tyckte jag de helt klart var overkill. Där dög Hornbachs billigaste 4ggr utanpåliggande, som bara kostar en fjärdedel av vad ELJO normalt går för. Känns bara som pengar i sjön att lägga mer pengar än nödvändigt på ett uttag som kanske kommer att användas en gång om året (om ens det).electrocuted skrev:när jag började hempula var det bara det billigaste som gällde, ibland svor man när nån plastbit sprack eller det blev gängpaj på skruvklämmorna, men efterhand så började jag prova bättre grejer och insåg ju att skillnaden är som natt och dag, numer har jag monterat såpass mycket så jag vill inte besvära mig att ta i billig skit, man får ont i fingrarna av allt trixande och joxande..
När det gäller grejjor där man inte kan se skillnaden, så blir det mer komplicerat, där lutar jag fortfarande åt det billigaste och försöka komma åt kvalitetsproblem på något annat sätt.
Men visst, gör man jobbet själv så sparar man ju så mycket pengar att man gott kan unna sig bättre grejjor.
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Appropå billiga dosor. Varning för byggmax. De har nu en variant av dosor med metallfjäder som rörlåsning, såg jättebra ut tyckte jag. Kontrollerade dessutom att skruvarna i ringen var maskingängade, sitter en inbakad mutter. Verkade vara bra grejor.
Satte upp ett antal av dem. På 2 ställen blev VP röret av olika anledningar lite spänt, det gav en böjkraft i stosen.
Dagen efter hade stosen spruckit, provade då att ta i lite med en rörstump instucken, stosen sprack med väldigt lite våld. Visar sig att stället där metallfjädern är infäst är den svaga punkten.
Satte upp ett antal av dem. På 2 ställen blev VP röret av olika anledningar lite spänt, det gav en böjkraft i stosen.
Dagen efter hade stosen spruckit, provade då att ta i lite med en rörstump instucken, stosen sprack med väldigt lite våld. Visar sig att stället där metallfjädern är infäst är den svaga punkten.
Tanken är inte att snåla på sånt som slits men jag undrar hur stor skillnad det i praktiken kan vara på en dosa, flexslang och fk kabel? Det är det jag nu brottas med. Själva kontakterna ska inte köpas något B fabrikat, där är det Eljo som gäller, har hittat en modell som kommer passa jättefint hos oss. Det blir mycket pengar för kontakter, brytare och annat som ska användas dagligen. Där hade jag inte tänkt pruta på kvaliteten. Dock har jag tagit upp denna sak med installatören och dessa går att köpa för 114.- Han vill ha 25% mer för EXAKT samma saker. Ok om han lagt sig på samma pengar så hade han fått sälja grejjerna till oss på studs, då slapp jag ju fixa det och han sålt lite men det är hela tiden det där att han ska ha mer än vad handeln tar. Det blir nog någon tusing i skillnad bara på alla kontakter, dimmers och sånt vilket jag tycker är svinenkla pengar att spara in på eftersom det är exakt samma prylar. Jag tror inte jag är extrem på nått sätt att tycka så här eller är jag?
Har testat att montera Biltemas dubbeluttag med lock i garaget och även om det kanske inte inger nån större kvalitetskänsla så har det håll för idiothård användning i 4 år nu och är inte ens slitet. Sen tål det kanske inte att få en flygande slägga på sig men vilken elkontakt gör det? Fördelen med Biltemas är att det är gjort i en plast som är aningen mjuk och det tror jag räddat uttaget från kross och kras mer än en gång faktiskt. Har andra äldre uttag i garaget som inte ens klarat i närheten av sådan påverkan faktiskt.
Således kan vi utläsa av denna väldigt långa tråd med åsikter att det på dosor, flexslang och fk kabel inte är har några större skillnader mellan fabrikaten och att det faktiskt funkar med nästan vad som bara man inte förstör dem när man jobbar med dem?
Jag adderar på en fråga. Vad är bäst att använda. Många tycker ju att flexrören är enklast, snabbast och billigast att använda men vad är BÄST? Om kostnaden av tiden inte spelar roll (att man alltså drar rören själv), är det klart bäst att köra rör då?
Har testat att montera Biltemas dubbeluttag med lock i garaget och även om det kanske inte inger nån större kvalitetskänsla så har det håll för idiothård användning i 4 år nu och är inte ens slitet. Sen tål det kanske inte att få en flygande slägga på sig men vilken elkontakt gör det? Fördelen med Biltemas är att det är gjort i en plast som är aningen mjuk och det tror jag räddat uttaget från kross och kras mer än en gång faktiskt. Har andra äldre uttag i garaget som inte ens klarat i närheten av sådan påverkan faktiskt.
Således kan vi utläsa av denna väldigt långa tråd med åsikter att det på dosor, flexslang och fk kabel inte är har några större skillnader mellan fabrikaten och att det faktiskt funkar med nästan vad som bara man inte förstör dem när man jobbar med dem?
Jag adderar på en fråga. Vad är bäst att använda. Många tycker ju att flexrören är enklast, snabbast och billigast att använda men vad är BÄST? Om kostnaden av tiden inte spelar roll (att man alltså drar rören själv), är det klart bäst att köra rör då?
Jag säger som jag skrev tidigare på flexslang är det stor skillnad och en del av lågprisslangen är ren dynga..... 1402580 är en bra flexslang.
'
Den ackordsprislistan säger inte så mycket igentligen och är väl mest användbar på stora projekt. I en villarenovering har jag aldrig hört at nån jobbar på ackord. Det blir alldeles för mycket "spilltid" för att det skall vara lönt att göra det.
Jag föredrar helt klart slang då det går fortare och är enklare. Se till att fästa den ordentligt bara och inga alltför skarpa böjar.
Edit
Jag såg nu att tiden ej spelade nån som helst roll och då är väl igentligen vp rör bättre men lägger man slangen riktigt bra är det inte stor skillnad.
'
Den ackordsprislistan säger inte så mycket igentligen och är väl mest användbar på stora projekt. I en villarenovering har jag aldrig hört at nån jobbar på ackord. Det blir alldeles för mycket "spilltid" för att det skall vara lönt att göra det.
Jag föredrar helt klart slang då det går fortare och är enklare. Se till att fästa den ordentligt bara och inga alltför skarpa böjar.
Edit
Jag såg nu att tiden ej spelade nån som helst roll och då är väl igentligen vp rör bättre men lägger man slangen riktigt bra är det inte stor skillnad.
Redigerat:
