Hej. Jag behöver er hjälp! Tidigare hyresgäst bröt upp låset på förrådet med kofot när det gick i baklås. Nu går dörren inte att stänga ordentligt alls för det är för stort glapp mellan karmen och själva låset så jag måste ställa en blomkruka för, för att förhindra att dörren blåser upp. Detta kanske är enkelt åtgärdat men jag vet inte alls vad jag behöver göra. Jag vill byta ut lås och dörrhandtag så att jag får ett fungerande lås igen. Men hur vet jag att jag får ett som passar i dörren? Och vad gör jag åt den skadade karmen så att det faktiskt går att stänga och låsa ordentligt? Jag är helt ny på allt sånt här så dumförklara mig inte är ni snälla. Och förklara gärna så tydligt som möjligt, steg för steg. Tack på förhand!
Jag hade tagit mått och åkt på biltema.V Virs skrev:Hej. Jag behöver er hjälp! Tidigare hyresgäst bröt upp låset på förrådet med kofot när det gick i baklås. Nu går dörren inte att stänga ordentligt alls för det är för stort glapp mellan karmen och själva låset så jag måste ställa en blomkruka för, för att förhindra att dörren blåser upp. Detta kanske är enkelt åtgärdat men jag vet inte alls vad jag behöver göra. Jag vill byta ut lås och dörrhandtag så att jag får ett fungerande lås igen. Men hur vet jag att jag får ett som passar i dörren? Och vad gör jag åt den skadade karmen så att det faktiskt går att stänga och låsa ordentligt? Jag är helt ny på allt sånt här så dumförklara mig inte är ni snälla. Och förklara gärna så tydligt som möjligt, steg för steg. Tack på förhand!
köpt plåt och skruv.
Sedan så hade jag borrat och kapat ur för lås och handtag.
Eller tagit mått och bilder och åkt till en plåtslagare.. Eller låsfirma.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Lite svårt att se skadan på karmen, utöver det som spräckts bort. Men om karmen ”flyttat” sig. Så kan man justera det. Ser ut som karmen nu är spikad eller skruvad med vanlig skruv mot väggen. Man kan sätta karmskruv En nymodighet, en justerbar skruv. Man behöver ett enklare specialverktyg. Troligen behöver man ta bort dörrfodren så man kan komma åt springan mellan karm och vägg.
Jag skulle nog överväga att byta dörren. En enklare förrådsdörr med ny karm kostar omkring 1000kr och uppåt då ingår lås. Dock inte komplett, man behöver mer delar, handtag osv. För ytterligare typ 1000kr.
Jag skulle nog överväga att byta dörren. En enklare förrådsdörr med ny karm kostar omkring 1000kr och uppåt då ingår lås. Dock inte komplett, man behöver mer delar, handtag osv. För ytterligare typ 1000kr.
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Jag tror inte det är större skada än det som är bortsprucket som ses på bild. Att byta dörr och karm är ett aldeles för stort projekt för mig och jag gissar att det är lite överkurs. Borde väl gå att åtgärda på något enklare sätt, det som saknas på karmen?H hempularen skrev:Lite svårt att se skadan på karmen, utöver det som spräckts bort. Men om karmen ”flyttat” sig. Så kan man justera det. Ser ut som karmen nu är spikad eller skruvad med vanlig skruv mot väggen. Man kan sätta karmskruv En nymodighet, en justerbar skruv. Man behöver ett enklare specialverktyg. Troligen behöver man ta bort dörrfodren så man kan komma åt springan mellan karm och vägg.
Vilka mått behöver jag? Vad för plåt? Och vad gör jag med plåten? Jag är VERKLIGEN helt ny på allt sånt här men vill gärna lära mig!Maskintok skrev:
Vad tror du om att "bara sätta dit en liten krok" som håller dörren stängd, om du inte behöver själva låsfunktionenV Virs skrev:
/B
Tack! Då förstår jag lite mer. Men det löser ju inte mitt egentliga problem, som är att det inte finns något som håller kvar dörren så att säga. Den går att stänga men det finns inget för låset att liksom fastna i eftersom det saknas en bit trä gissar jag. Så hur löser jag den delen?E etompau skrev:
"slutbleck" är vad som behövs där. Sök på detta, det är standardgrejor.V Virs skrev:
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
mått på dörr karmen.V Virs skrev:
mått runt handtagen och låset.
Så att du kan använda externa plåt bitar och skruva dit.
snyggt och fint.
enkel lösning för små pengar.
därför så föreslog jag låssmed eller plåtslagare, då dessa har plåt som är bara att kapa eller klippa till och montera.
Ta mått på befintligt lås eller byt ut låset på samma gång. Även om det idag är mycket standard så ser det befintliga låset ut att vara av äldre typ. Man undviker antagligen en del problem i framtiden genom att byta lås redan nu.E etompau skrev:
Jag skulle vilja fälla i lite nytt trä i karmen också men det är antagligen överkurs.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden