Märkte för nån vecka sen att garagedörren skrapar såpass mycket mot marken att den inte går att öppna om man inte lyfter samtidigt.
Skillnad i överkant:
Noterade att ett av gångjärnen ser ut såhär:
På övriga tre gångjärn så verkar ju den där nedersta biten vara intryckt. Tänkte att det kanske var så enkelt som att lyfta dörren uppåt och pressa in samtidigt men den gubben gick inte
Ytterligare en sak på listan över saker jag inte har en aning om, så idéer?
Skillnad i överkant:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Noterade att ett av gångjärnen ser ut såhär:
Logga in
Skapa konto
På övriga tre gångjärn så verkar ju den där nedersta biten vara intryckt. Tänkte att det kanske var så enkelt som att lyfta dörren uppåt och pressa in samtidigt men den gubben gick inte
Ytterligare en sak på listan över saker jag inte har en aning om, så idéer?
Lyft av dörren. Fixa nåt spel eller annat så att du kan räta dörrbladet till en rätvinklig rektangel.
Skruva fast en regel på insidan på tvärs från hörnet vid nedre gångjärnet upp till dörrbladets övre hörn typ mitt emot övre gångjärnet.
Sitter det en sån regel sedan tidigare, så måste du först ta bort denna.
Skruva fast en regel på insidan på tvärs från hörnet vid nedre gångjärnet upp till dörrbladets övre hörn typ mitt emot övre gångjärnet.
Du tänker alltså att det är dörren i sig som är galen, snarare än gångjärnets justering? Eller missuppfattar jag dig?H Hybro skrev:Lyft av dörren. Fixa nåt spel eller annat så att du kan räta dörrbladet till en rätvinklig rektangel.
Slå upp gångjärns sprinten.
Skaffa en gångjärnsknäckare.
Eller, öppna dörren, skruva bort nedre gångjärnet från karmen, lägg några stora brickor bakom och skruva fast igen.
På övre kan man behöva göra tvärs mot, skava ur lite med ett stämjärn så gångjärnet kommer längre in i karmen.
Skaffa en gångjärnsknäckare.
Eller, öppna dörren, skruva bort nedre gångjärnet från karmen, lägg några stora brickor bakom och skruva fast igen.
På övre kan man behöva göra tvärs mot, skava ur lite med ett stämjärn så gångjärnet kommer längre in i karmen.
Här kommer lite bilder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto