Köpte hus i höstas och håller på att måla fasad och byta lite panel. När jag går runt och inspekterar så tittar jag upp under balkongen och ser att det ligger putskakor på brädorna som satt under balkongen.

Dit med stege och river bort skiten och inser att de inte såg bra ut alls på undersidan 😒
Knacka loss det mesta som jag tyckte satt löst. Ser att vissa bitar av armeringen är sönderrostad, så detta lär ha pågått ett tag.

Går det att åtgärda eller är det rivning som gäller!?

• Balkong i behov av renovering; putskakor och rost synliga på undersidan. Stege står uppställd mot fasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersidan av balkong med flagnande puts och rostiga armeringsjärn, skador påtak och träpanel. Struktur visar tecken på ålder och väderslitage.
    Skapa konto
  • Gammal och flagnande puts med rostig armering som syns på undersidan av en balkong; visar omfattande skador och behov av reparation.
    Skapa konto
  • Nederkanten av en balkong med delvis löst och trasigt puts, där armeringsjärn är synligt och rostigt.
    Skapa konto
C
Det där är nog rätt långt bortom räddning. Armeringen sitter ytligt, tätskiktet har kanske fallerat, armeringen rostar, sväller och spränger sönder betongen.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Ja, den där balkongen är slut.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det där är nog rätt långt bortom räddning. Armeringen sitter ytligt, tätskiktet har kanske fallerat, armeringen rostar, sväller och spränger sönder betongen.
Tycker ni överdriver!

Det är ju även stålbalkar som stadgar de, & det kan även var 2 lager armeringsmatta i gjutningen.
Jag skulle blästra undersidan & rostskydda synlig armering, sedan spackla måla.
Täta balkongen noga från väta uppifrån med vattenglas.

J jawen skrev:
Tycker ni överdriver!

Det är ju även stålbalkar som stadgar de, & det kan även var 2 lager armeringsmatta i gjutningen.
Jag skulle blästra undersidan & rostskydda synlig armering, sedan spackla måla.
Täta balkongen noga från väta uppifrån med vattenglas.
Hmm hur gör du för att rostskydda armering, behöver man inte bila bort runt hela undre armeringen så man kan rostskydda på ovansidan? Blir inte mycket kvar av plattan. Om undersidan ser ut så här, hur ser då övrig armering ut?
Jag skulle inte säga den är körd men det är mycket mer jobb framför sig om den ska vara säker att stå på.

FreQa FreQa skrev:
Hmm hur gör du för att rostskydda armering, behöver man inte bila bort runt hela undre armeringen så man kan rostskydda på ovansidan? Blir inte mycket kvar av plattan.
Efter blästring kan man rostskydda det synliga med exvis epoxi eller kallgalv.(behöver inte bila bort runt hela armeringen)
All armering rostar & den är ofta rostig redan vid montering & gjutning, så rost är vanligtvis ingen fara.

Man måste hindra att syre når armeringen samtidigt som vatten/väta, det är det som skapar gravrost.
Plattan är troligt vis 100-140 mm med både över & underarmering i sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.