28 870 läst ·
44 svar
29k läst
44 svar
Åtgärda påskjutsbroms på släp (Ansem)
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Har provat den varianten med, har både för och nackdelar vad gäller att få stumt svar. Men hur som helst så har den nypt ordentligt där inne och troligen bara satt sig hårdare när jag försökt slå ut denMathiasS skrev:
En liten detalj kan tyckas, men omöjligt att komma vidare utan att lösa den
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Tack, men det är inte där som är problemet. Har nu tagit ur "metallröret" ur gjutgärnsdelen, så att jag är nu håller i i bara "röret" med den fastnade änden på dämparen inne i. Skulle nog behöva en press för att sakta pressa ur dämparen, då det verkar svårt att slå ur den.useless skrev:
Hade säkert gått bra om man hade tagit det lugnade från början och känt efter mer, men nu är situationen som den är. Komisk i efterhand, men inte just nu när jag behöver använda släpet....
På din bild ser det ut som en hylsa skulle ha tagits ur dämparhuvudet. Kan du inte slå tillbaka dämparen för att se vad som är fel.M martinradbo skrev:Tack, men det är inte där som är problemet. Har nu tagit ur "metallröret" ur gjutgärnsdelen, så att jag är nu håller i i bara "röret" med den fastnade änden på dämparen inne i. Skulle nog behöva en press för att sakta pressa ur dämparen, då det verkar svårt att slå ur den.
Hade säkert gått bra om man hade tagit det lugnade från början och känt efter mer, men nu är situationen som den är. Komisk i efterhand, men inte just nu när jag behöver använda släpet....
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Nu kan jag förklara för den som är intresserad.
"Alla" sa att man inte behövde demontera nånting, bara lossa typ bult nr 2 på sprängskissen (liksom 9-12 så klart).
Men, dämparen sitter fast i pinnbulten 15 och 16, problemet är att denna bult inte syns när röret 14 sitter kvar i huset.
Man måste alltså demontera röret från huset, då kommer man åt pinnbulten och problemet är löst
Och jag som hela tiden inte kunnat minnas när jag bankat in dämparen så den "fastnat", men tänkt att jag nog gjort det ändå när jag var stressad.
Oasvett, stort tack för ert engagemang, det värmer. Nu ska jag bara köpa en ny packning, nr 17, och återmontera allt. Det kommer dock bli en ren fröjd
"Alla" sa att man inte behövde demontera nånting, bara lossa typ bult nr 2 på sprängskissen (liksom 9-12 så klart).
Men, dämparen sitter fast i pinnbulten 15 och 16, problemet är att denna bult inte syns när röret 14 sitter kvar i huset.
Man måste alltså demontera röret från huset, då kommer man åt pinnbulten och problemet är löst
Och jag som hela tiden inte kunnat minnas när jag bankat in dämparen så den "fastnat", men tänkt att jag nog gjort det ändå när jag var stressad.
Oasvett, stort tack för ert engagemang, det värmer. Nu ska jag bara köpa en ny packning, nr 17, och återmontera allt. Det kommer dock bli en ren fröjd
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har aldrig behövt ta bort några såna.
Men dom kanske inte behövs egentligen så tidigare ägare till min vagn har struntat i att sätta tillbaks dom.
Jag har bytt dämparen en gång och bussningar en gång. Har bara behövt lossa handsken och handbromsreglaget/länkaget baktill.
Jag har bytt dämparen en gång och bussningar en gång. Har bara behövt lossa handsken och handbromsreglaget/länkaget baktill.
Den där sprängskissen "saknar" lite information. Varför har man inte gjort som med skruv 30 - bricka 31 - mutter 4? Där har man ritat ett streck som visar hur de skall monteras.M martinradbo skrev:
Det hade varit bra att visa var skruven 9 med tillbehör 10, 11 och 12 skall sitta. Är det i hålet där bricka 13 redovisas?
Likaså hade det underlättat om man visar var dämparen 8 sitter med sin främre ögla. Är det 15, 16 som går igenom den?
Även skruvarna 2 skall gå igenom något mer, troligtvis hålen i 1.
Så lite mer punktstreck hade underlättat mycket i denna sprängskiss.....
MathiasS skrev:
M martinradbo skrev:
Beck D skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden





