Köp nya bussningar också.
 
useless useless skrev:
Köp nya bussningar också.
:-)
 
Verkar lite skumt att den fastnar....

Kanske montera tillbaka hela kopplingsannordningen på släpet så det svarar lite bättre när du klappar på?
 
Kolla att inte smörjnipplarna går för långt in och blockerar något.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Verkar lite skumt att den fastnar....

Kanske montera tillbaka hela kopplingsannordningen på släpet så det svarar lite bättre när du klappar på?
Har provat den varianten med, har både för och nackdelar vad gäller att få stumt svar. Men hur som helst så har den nypt ordentligt där inne och troligen bara satt sig hårdare när jag försökt slå ut den :-(

En liten detalj kan tyckas, men omöjligt att komma vidare utan att lösa den
 
useless useless skrev:
Kolla att inte smörjnipplarna går för långt in och blockerar något.
Tack, men det är inte där som är problemet. Har nu tagit ur "metallröret" ur gjutgärnsdelen, så att jag är nu håller i i bara "röret" med den fastnade änden på dämparen inne i. Skulle nog behöva en press för att sakta pressa ur dämparen, då det verkar svårt att slå ur den.

Hade säkert gått bra om man hade tagit det lugnade från början och känt efter mer, men nu är situationen som den är. Komisk i efterhand, men inte just nu när jag behöver använda släpet....
 
R
M martinradbo skrev:
Tack, men det är inte där som är problemet. Har nu tagit ur "metallröret" ur gjutgärnsdelen, så att jag är nu håller i i bara "röret" med den fastnade änden på dämparen inne i. Skulle nog behöva en press för att sakta pressa ur dämparen, då det verkar svårt att slå ur den.

Hade säkert gått bra om man hade tagit det lugnade från början och känt efter mer, men nu är situationen som den är. Komisk i efterhand, men inte just nu när jag behöver använda släpet....
På din bild ser det ut som en hylsa skulle ha tagits ur dämparhuvudet. Kan du inte slå tillbaka dämparen för att se vad som är fel.
 
R RapidSledge skrev:
På din bild ser det ut som en hylsa skulle ha tagits ur dämparhuvudet. Kan du inte slå tillbaka dämparen för att se vad som är fel.
Det kanske jag kan, men just nu kommer den inte åt något håll. Nya tag i morgon, utvilad och förhoppningsvis klokare :-)
 
R
M martinradbo skrev:
Det kanske jag kan, men just nu kommer den inte åt något håll. Nya tag i morgon, utvilad och förhoppningsvis klokare :-)
Exploded view diagram of machinery parts with labels 3, 15, and 16 highlighted for discussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kolla 3, 15,16
 
Nu kan jag förklara för den som är intresserad.
"Alla" sa att man inte behövde demontera nånting, bara lossa typ bult nr 2 på sprängskissen (liksom 9-12 så klart).

Men, dämparen sitter fast i pinnbulten 15 och 16, problemet är att denna bult inte syns när röret 14 sitter kvar i huset.
Man måste alltså demontera röret från huset, då kommer man åt pinnbulten och problemet är löst :-)

Och jag som hela tiden inte kunnat minnas när jag bankat in dämparen så den "fastnat", men tänkt att jag nog gjort det ändå när jag var stressad.

Oasvett, stort tack för ert engagemang, det värmer. Nu ska jag bara köpa en ny packning, nr 17, och återmontera allt. Det kommer dock bli en ren fröjd :-)


Sprängskiss av maskindelar med numrerade komponenter för demontering och montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag har aldrig behövt ta bort några såna. :thinking: Men dom kanske inte behövs egentligen så tidigare ägare till min vagn har struntat i att sätta tillbaks dom.
Jag har bytt dämparen en gång och bussningar en gång. Har bara behövt lossa handsken och handbromsreglaget/länkaget baktill.
 
M martinradbo skrev:
[bild]
Den där sprängskissen "saknar" lite information. Varför har man inte gjort som med skruv 30 - bricka 31 - mutter 4? Där har man ritat ett streck som visar hur de skall monteras.
Det hade varit bra att visa var skruven 9 med tillbehör 10, 11 och 12 skall sitta. Är det i hålet där bricka 13 redovisas?
Likaså hade det underlättat om man visar var dämparen 8 sitter med sin främre ögla. Är det 15, 16 som går igenom den?
Även skruvarna 2 skall gå igenom något mer, troligtvis hålen i 1.

Så lite mer punktstreck hade underlättat mycket i denna sprängskiss.....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Alko 251g c är det du ska ha delar till.
M martinradbo skrev:
Nej, men nu är det lite försent, och ny dämpare är ändå inköpt. Men jag skall givetvis kolla bromsar och annat när detta lilla problem är ur vägen, så att allt går fint och inte sitter fast.

Tack för tips och råd so far.
Återkommer med status
 
MathiasS MathiasS skrev:
Alko 251g c är det du ska ha delar till.
Hej ...!
Jag har exakt samma problema med demontering tänkte kanske du kan hjälpa mag finna ut vilken påskjuts marken eller modell skulle jag beställa. ?
Mvh/
 
Beck D Beck D skrev:
Hej ...!
Jag har exakt samma problema med demontering tänkte kanske du kan hjälpa mag finna ut vilken påskjuts marken eller modell skulle jag beställa. ?
Mvh/
 
  • Smutsig identifikationsplåt på maskineri med text och nummer, inklusive tillverkare, modell och specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett rostigt rör i en skruvstycke, tydligt tecken på korrosion och slitage inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en smutsig och igentäppt rörledning som behöver rengöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närgränsad bild på en suddig etikett med texten "TRANSPORTMEKANO" och några oskarpa tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett mätkort för nederbördsmängd fastsatt på en metallstolpe med siffror och ett datum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.