74 074 läst ·
113 svar
74k läst
113 svar
Åtgärda misslyckad kakelsättning
Fy fan!!! betala inte honom, och kräv material pengar, sen sparka ordentligtBaumeister Bubb skrev:
Hej där,
Jag har en par frågor om kakelsättning. Jag åkte bort till vårt bygge idag för att inspektera vårt nysatta kakel i köket. Kakelsättaren har då satt kapade plattor mitt på väggen, och krönat verket med en liten plastlist längs alla avslut; och det ser verkligen förfärligt ut. (Se bilder) Försöker få klarhet på följande punkter:
- Han hävdar att vi måste ha okapade plattor runt fönsterna; annars ser det dåligt ut. Har detta någon som helst sanning i sig? Var skulle ni sätta de kapade plattorna?
- Han har som sagt satt en vit liten plastlist längs alla kanter; runt fönster längs det övre avslutet och jag har aldrig sett något liknande användas i sådant överflöd. Måste man ha det så? Hur brukar det göras? Vad kallas denna list? Referensbilder bilder / idéer på bättre avslut?
Alla svar uppskattas,
- Kan man knacka bort kaklet utan att ta sönder det? Är det rimligt att be honom göra om det?
/T
Hoppas att det löser sig och lägg gärna upp bilder på slutresultatet av plattsättningen senBaumeister Bubb skrev:
Åh tack för alla fina svar.
Hade den oerhört plågsamma konversationen med plattsättaren idag och fick be honom ta ned det och göra om. Usch, stackaren. Vi sätter nu de kapade bitarna runt fönstret istället och de små bitarna under det lilla fönstret ska sättas rakt. 3 kvadratmeter med nytt kakel beställt. Önskar så att han hade frågat oss först….
Plastlisterna vet jag inte om man får bort nu. Bra tanke att försöka dölja dem med en trälist; hade det så i mitt förra kök, och det blev superfint.
Bild: hur jag tänker att vi kapar plattorna istället + referenser på de som inte hejar subway-stilen. (Jag har såklart valt plattorna för att jag gillar dem, onödigt att dissa. )
En amatör hade gjort det bättre. Man utgår från mitten...Baumeister Bubb skrev:
Hej där,
Jag har en par frågor om kakelsättning. Jag åkte bort till vårt bygge idag för att inspektera vårt nysatta kakel i köket. Kakelsättaren har då satt kapade plattor mitt på väggen, och krönat verket med en liten plastlist längs alla avslut; och det ser verkligen förfärligt ut. (Se bilder) Försöker få klarhet på följande punkter:
- Han hävdar att vi måste ha okapade plattor runt fönsterna; annars ser det dåligt ut. Har detta någon som helst sanning i sig? Var skulle ni sätta de kapade plattorna?
- Han har som sagt satt en vit liten plastlist längs alla kanter; runt fönster längs det övre avslutet och jag har aldrig sett något liknande användas i sådant överflöd. Måste man ha det så? Hur brukar det göras? Vad kallas denna list? Referensbilder bilder / idéer på bättre avslut?
Alla svar uppskattas,
- Kan man knacka bort kaklet utan att ta sönder det? Är det rimligt att be honom göra om det?
/T
Byggnadsvårdare
· Malmö
· 256 inlägg
Listen är för stor i förhållande till kakel.
Redan där är han bortgjord,
sen har han inte räknat innan då både höjden och sidleds är konstiga klipp.
För att snabbkolla så provar man en bra startpunkt, t.ex en hel vid fönster. Sen är det bara att dela måttet på kakel + fog med längden från båda punkterna. Blir det ett ojämnt tal som är över (t.ex 20.58 klinker) 0.5 är det bra är det under 0.4 så bör man hitta en ny punkt eller justera fogarna.
Jag tror ni hade kunnat göra detta bättre själv.
Redan där är han bortgjord,
sen har han inte räknat innan då både höjden och sidleds är konstiga klipp.
För att snabbkolla så provar man en bra startpunkt, t.ex en hel vid fönster. Sen är det bara att dela måttet på kakel + fog med längden från båda punkterna. Blir det ett ojämnt tal som är över (t.ex 20.58 klinker) 0.5 är det bra är det under 0.4 så bör man hitta en ny punkt eller justera fogarna.
Jag tror ni hade kunnat göra detta bättre själv.
Redigerat:
Medlem
· Västra götaland
· 104 inlägg
Men....men....det där är ju inte ens halvt bra. Finishen är ju sämre än om en som aldrig kaklat skulle ha gjort det.Baumeister Bubb skrev:
Hej där,
Jag har en par frågor om kakelsättning. Jag åkte bort till vårt bygge idag för att inspektera vårt nysatta kakel i köket. Kakelsättaren har då satt kapade plattor mitt på väggen, och krönat verket med en liten plastlist längs alla avslut; och det ser verkligen förfärligt ut. (Se bilder) Försöker få klarhet på följande punkter:
- Han hävdar att vi måste ha okapade plattor runt fönsterna; annars ser det dåligt ut. Har detta någon som helst sanning i sig? Var skulle ni sätta de kapade plattorna?
- Han har som sagt satt en vit liten plastlist längs alla kanter; runt fönster längs det övre avslutet och jag har aldrig sett något liknande användas i sådant överflöd. Måste man ha det så? Hur brukar det göras? Vad kallas denna list? Referensbilder bilder / idéer på bättre avslut?
Alla svar uppskattas,
- Kan man knacka bort kaklet utan att ta sönder det? Är det rimligt att be honom göra om det?
/T
Det där skulle jag personligen riva ner utan att fundera på det.
Du ska få en helt ärlig åsikt. Det där ser förjävligt ut. Jag skulle aldrig acceptera det där.
Knacka ner och gör om.
Knacka ner och gör om.
Läs inlägg #22 kanske, https://www.byggahus.se/forum/threads/atgaerda-misslyckad-kakelsaettning.432332/page-2#post-4433910D downhill82 skrev:
S Stefan1972 skrev:
Allt ser väldigt galet där....!!!! Riv allt och börja om.Baumeister Bubb skrev:
Hej där,
Jag har en par frågor om kakelsättning. Jag åkte bort till vårt bygge idag för att inspektera vårt nysatta kakel i köket. Kakelsättaren har då satt kapade plattor mitt på väggen, och krönat verket med en liten plastlist längs alla avslut; och det ser verkligen förfärligt ut. (Se bilder) Försöker få klarhet på följande punkter:
- Han hävdar att vi måste ha okapade plattor runt fönsterna; annars ser det dåligt ut. Har detta någon som helst sanning i sig? Var skulle ni sätta de kapade plattorna?
- Han har som sagt satt en vit liten plastlist längs alla kanter; runt fönster längs det övre avslutet och jag har aldrig sett något liknande användas i sådant överflöd. Måste man ha det så? Hur brukar det göras? Vad kallas denna list? Referensbilder bilder / idéer på bättre avslut?
Alla svar uppskattas,
- Kan man knacka bort kaklet utan att ta sönder det? Är det rimligt att be honom göra om det?
/T
Helt korrekt! Att man börjar med en hel platta i hörnan är något bara en amatör gör. Man centrerar alltid väggarna så att helheten ser bra ut! Om inte kunden har specifika krav, (där dem oftast inte har koll på helheten ändå)H hanssson skrev:
Tidigare råden.. 2012.. det är snart 10 år sen och du skulle bara veta hur många olika regler vi haft under dessa 10 år!! Och den reglen(som denna är nåt som aldrig kommer komma tillbaka! Jag har jobbat med detta in20 år och har aldrig gjort som bkr tycker indetta fall! Ser bara fruktansvärt oproffesionellt ut!
R Rickard_C skrev:
Överväldigad av mängden svar! Tack för alla åsikter och support. ✨ Kaklet är nedrivet och vi inväntar nya plattor för att börja om. Får se hur vi åtgärdar listen; tänker att vi täcker med en trälist. Återkommer med bilder när det är klart.
Ps. Snälla inget mer hat över mitt kakel nu, gråtrunkar mig redan till sömn om kvällarna fan.
Ps. Snälla inget mer hat över mitt kakel nu, gråtrunkar mig redan till sömn om kvällarna fan.
