Baumeister Bubb Baumeister Bubb skrev:
Hej där,

Jag har en par frågor om kakelsättning. Jag åkte bort till vårt bygge idag för att inspektera vårt nysatta kakel i köket. Kakelsättaren har då satt kapade plattor mitt på väggen, och krönat verket med en liten plastlist längs alla avslut; och det ser verkligen förfärligt ut. (Se bilder) Försöker få klarhet på följande punkter:

  • Han hävdar att vi måste ha okapade plattor runt fönsterna; annars ser det dåligt ut. Har detta någon som helst sanning i sig? Var skulle ni sätta de kapade plattorna?
  • Han har som sagt satt en vit liten plastlist längs alla kanter; runt fönster längs det övre avslutet och jag har aldrig sett något liknande användas i sådant överflöd. Måste man ha det så? Hur brukar det göras? Vad kallas denna list? Referensbilder bilder / idéer på bättre avslut?
  • Kan man knacka bort kaklet utan att ta sönder det? Är det rimligt att be honom göra om det?
Alla svar uppskattas,

/T
Fy fan!!! betala inte honom, och kräv material pengar, sen sparka ordentligt
 
Ja tror nog du ska byta plattsättare först ! Kaklet om det nu är si eller så ! Men ja har satt i 20 år och skulle då säga att han som satt kan då inte ha gjort det !!! Och skulle han ha det så byt jobb
 
  • Gilla
hanssson
  • Laddar…
Baumeister Bubb Baumeister Bubb skrev:
Åh tack för alla fina svar.


Hade den oerhört plågsamma konversationen med plattsättaren idag och fick be honom ta ned det och göra om. Usch, stackaren. Vi sätter nu de kapade bitarna runt fönstret istället och de små bitarna under det lilla fönstret ska sättas rakt. 3 kvadratmeter med nytt kakel beställt. Önskar så att han hade frågat oss först….


Plastlisterna vet jag inte om man får bort nu. Bra tanke att försöka dölja dem med en trälist; hade det så i mitt förra kök, och det blev superfint.


Bild: hur jag tänker att vi kapar plattorna istället + referenser på de som inte hejar subway-stilen. (Jag har såklart valt plattorna för att jag gillar dem, onödigt att dissa. )
Hoppas att det löser sig och lägg gärna upp bilder på slutresultatet av plattsättningen sen :)
 
Baumeister Bubb Baumeister Bubb skrev:
Hej där,

Jag har en par frågor om kakelsättning. Jag åkte bort till vårt bygge idag för att inspektera vårt nysatta kakel i köket. Kakelsättaren har då satt kapade plattor mitt på väggen, och krönat verket med en liten plastlist längs alla avslut; och det ser verkligen förfärligt ut. (Se bilder) Försöker få klarhet på följande punkter:

  • Han hävdar att vi måste ha okapade plattor runt fönsterna; annars ser det dåligt ut. Har detta någon som helst sanning i sig? Var skulle ni sätta de kapade plattorna?
  • Han har som sagt satt en vit liten plastlist längs alla kanter; runt fönster längs det övre avslutet och jag har aldrig sett något liknande användas i sådant överflöd. Måste man ha det så? Hur brukar det göras? Vad kallas denna list? Referensbilder bilder / idéer på bättre avslut?
  • Kan man knacka bort kaklet utan att ta sönder det? Är det rimligt att be honom göra om det?
Alla svar uppskattas,

/T
En amatör hade gjort det bättre. Man utgår från mitten...
 
Listen är för stor i förhållande till kakel.
Redan där är han bortgjord,
sen har han inte räknat innan då både höjden och sidleds är konstiga klipp.
För att snabbkolla så provar man en bra startpunkt, t.ex en hel vid fönster. Sen är det bara att dela måttet på kakel + fog med längden från båda punkterna. Blir det ett ojämnt tal som är över (t.ex 20.58 klinker) 0.5 är det bra är det under 0.4 så bör man hitta en ny punkt eller justera fogarna.


Jag tror ni hade kunnat göra detta bättre själv.
 
Redigerat:
K kacklarn skrev:
Alltså.. sluta skyll på kaklet! Det är plattsättaren som bör byta yrke och det väldigt fort innan nån annan råka illa ut..
Inte f.n skall han byta till kirurg,då vaknar man kanske med ögat i naveln efter ingreppet
 
Baumeister Bubb Baumeister Bubb skrev:
Hej där,

Jag har en par frågor om kakelsättning. Jag åkte bort till vårt bygge idag för att inspektera vårt nysatta kakel i köket. Kakelsättaren har då satt kapade plattor mitt på väggen, och krönat verket med en liten plastlist längs alla avslut; och det ser verkligen förfärligt ut. (Se bilder) Försöker få klarhet på följande punkter:

  • Han hävdar att vi måste ha okapade plattor runt fönsterna; annars ser det dåligt ut. Har detta någon som helst sanning i sig? Var skulle ni sätta de kapade plattorna?
  • Han har som sagt satt en vit liten plastlist längs alla kanter; runt fönster längs det övre avslutet och jag har aldrig sett något liknande användas i sådant överflöd. Måste man ha det så? Hur brukar det göras? Vad kallas denna list? Referensbilder bilder / idéer på bättre avslut?
  • Kan man knacka bort kaklet utan att ta sönder det? Är det rimligt att be honom göra om det?
Alla svar uppskattas,

/T
Men....men....det där är ju inte ens halvt bra. Finishen är ju sämre än om en som aldrig kaklat skulle ha gjort det.
Det där skulle jag personligen riva ner utan att fundera på det.
 
  • Gilla
Sebbe_art
  • Laddar…
Du ska få en helt ärlig åsikt. Det där ser förjävligt ut. Jag skulle aldrig acceptera det där.
Knacka ner och gör om.
 
S Stefan1972 skrev:
man kan ju förstå båda parter för att göra på ett annat sätt hade ju blivit lika konstigt och sett tokigt ut det också. Valet av kakel känns ju helt galet.......Sen förstår jag inte behovet av att kakla en vägg sådär ända ner till golv?
Baumeister Bubb Baumeister Bubb skrev:
Hej där,

Jag har en par frågor om kakelsättning. Jag åkte bort till vårt bygge idag för att inspektera vårt nysatta kakel i köket. Kakelsättaren har då satt kapade plattor mitt på väggen, och krönat verket med en liten plastlist längs alla avslut; och det ser verkligen förfärligt ut. (Se bilder) Försöker få klarhet på följande punkter:

  • Han hävdar att vi måste ha okapade plattor runt fönsterna; annars ser det dåligt ut. Har detta någon som helst sanning i sig? Var skulle ni sätta de kapade plattorna?
  • Han har som sagt satt en vit liten plastlist längs alla kanter; runt fönster längs det övre avslutet och jag har aldrig sett något liknande användas i sådant överflöd. Måste man ha det så? Hur brukar det göras? Vad kallas denna list? Referensbilder bilder / idéer på bättre avslut?
  • Kan man knacka bort kaklet utan att ta sönder det? Är det rimligt att be honom göra om det?
Alla svar uppskattas,

/T
Allt ser väldigt galet där....!!!! Riv allt och börja om.
 
J Joscykel skrev:
Allt ser väldigt galet där....!!!! Riv allt och börja om.
Du har inte läst mycket i denna tråd va?
 
H hanssson skrev:
Att börja med hel i hörnet och sen får passbiten bli vad den blir låter inte som proffsigt arbete! Man mäter in sig så att man får så stora plattor som möjligt i alla hörn. Det blir snyggast så.
Helt korrekt! Att man börjar med en hel platta i hörnan är något bara en amatör gör. Man centrerar alltid väggarna så att helheten ser bra ut! Om inte kunden har specifika krav, (där dem oftast inte har koll på helheten ändå)
 
  • Gilla
hanssson
  • Laddar…
Tidigare råden.. 2012.. det är snart 10 år sen och du skulle bara veta hur många olika regler vi haft under dessa 10 år!! Och den reglen(som denna är nåt som aldrig kommer komma tillbaka! Jag har jobbat med detta in20 år och har aldrig gjort som bkr tycker indetta fall! Ser bara fruktansvärt oproffesionellt ut!

R Rickard_C skrev:
Även om det inte är så bra finish så är det tidigare råden från byggkeramikrådet att sätta hela plattor vid sidorna (dessa riktlinjer kan jag dock inte finna i senaste versionen) . Så plattsättaren har bara följt det som tidigare har setts som standard
[bild]
 
  • Gilla
Baumeister Bubb
  • Laddar…
Överväldigad av mängden svar! Tack för alla åsikter och support. ✨ Kaklet är nedrivet och vi inväntar nya plattor för att börja om. Får se hur vi åtgärdar listen; tänker att vi täcker med en trälist. Återkommer med bilder när det är klart.

Ps. Snälla inget mer hat över mitt kakel nu, gråtrunkar mig redan till sömn om kvällarna fan.
 
  • Renoveringsrum med halvt nedrivet kakel och putsade väggar under förberedelse för nya plattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Dracula och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.