Hej
Ljusare färg på fogen skulle se mer harmoniskt ut och är mer förlåtande.
Det tycker jag är värt att fundera kring och byta det mörka.
Hoppas, det blir fint till slut!
 
Baumeister Bubb Baumeister Bubb skrev:
Hej där,

Jag har en par frågor om kakelsättning. Jag åkte bort till vårt bygge idag för att inspektera vårt nysatta kakel i köket. Kakelsättaren har då satt kapade plattor mitt på väggen, och krönat verket med en liten plastlist längs alla avslut; och det ser verkligen förfärligt ut. (Se bilder) Försöker få klarhet på följande punkter:

  • Han hävdar att vi måste ha okapade plattor runt fönsterna; annars ser det dåligt ut. Har detta någon som helst sanning i sig? Var skulle ni sätta de kapade plattorna?
  • Han har som sagt satt en vit liten plastlist längs alla kanter; runt fönster längs det övre avslutet och jag har aldrig sett något liknande användas i sådant överflöd. Måste man ha det så? Hur brukar det göras? Vad kallas denna list? Referensbilder bilder / idéer på bättre avslut?
  • Kan man knacka bort kaklet utan att ta sönder det? Är det rimligt att be honom göra om det?
Alla svar uppskattas,

/T
Skarvar i hörnen.
Har dom så kallade plastlister kan ju plattorna vara kapade.
Har själv en list i aluminium som avslut på en vägg. Men det kan också göras av fogmassa
 
Baumeister Bubb Baumeister Bubb skrev:
Hej där,

Jag har en par frågor om kakelsättning. Jag åkte bort till vårt bygge idag för att inspektera vårt nysatta kakel i köket. Kakelsättaren har då satt kapade plattor mitt på väggen, och krönat verket med en liten plastlist längs alla avslut; och det ser verkligen förfärligt ut. (Se bilder) Försöker få klarhet på följande punkter:

  • Han hävdar att vi måste ha okapade plattor runt fönsterna; annars ser det dåligt ut. Har detta någon som helst sanning i sig? Var skulle ni sätta de kapade plattorna?
  • Han har som sagt satt en vit liten plastlist längs alla kanter; runt fönster längs det övre avslutet och jag har aldrig sett något liknande användas i sådant överflöd. Måste man ha det så? Hur brukar det göras? Vad kallas denna list? Referensbilder bilder / idéer på bättre avslut?
  • Kan man knacka bort kaklet utan att ta sönder det? Är det rimligt att be honom göra om det?
Alla svar uppskattas,

/T
Skulle inte börja så högt upp på väggen..och avsluta med kapade nedtill... Samt inte kakla helt ut till fönstren utan lämna fritt sista biten och måla sista delen vid fönstret.. och så få delningar som möjligt..absolut inte mitt på väggen...
Men håller med det ser hemskt ut .
 
Jag har aldrig kaklat själv, men har en fundering. Kan man kanske använda fogarna för att undvika kapning? Finns rätt många fogar och om man vinner 1mm vid varje, det kanske kan bli jämnt.
 
  • Gilla
VixTh
  • Laddar…
Jag hade rivit ner den där skiten och satt upp något vettigt kakel istället.
Felet är 50/50
50% på den som valde ett helt opassande kakel.
50% på kakelsättaren.
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
man kan ju förstå båda parter för att göra på ett annat sätt hade ju blivit lika konstigt och sett tokigt ut det också. Valet av kakel känns ju helt galet.......Sen förstår jag inte behovet av att kakla en vägg sådär ända ner till golv?
Riv ner och låt en kunnig plattsättare göra om. OBS! inte samma plattsättare.
 
Baumeister Bubb Baumeister Bubb skrev:
Hej där,

Jag har en par frågor om kakelsättning. Jag åkte bort till vårt bygge idag för att inspektera vårt nysatta kakel i köket. Kakelsättaren har då satt kapade plattor mitt på väggen, och krönat verket med en liten plastlist längs alla avslut; och det ser verkligen förfärligt ut. (Se bilder) Försöker få klarhet på följande punkter:

  • Han hävdar att vi måste ha okapade plattor runt fönsterna; annars ser det dåligt ut. Har detta någon som helst sanning i sig? Var skulle ni sätta de kapade plattorna?
  • Han har som sagt satt en vit liten plastlist längs alla kanter; runt fönster längs det övre avslutet och jag har aldrig sett något liknande användas i sådant överflöd. Måste man ha det så? Hur brukar det göras? Vad kallas denna list? Referensbilder bilder / idéer på bättre avslut?
  • Kan man knacka bort kaklet utan att ta sönder det? Är det rimligt att be honom göra om det?
Alla svar uppskattas,

/T
öppna fönstret å kasta ut den klåparen. ser ju för jävligt ut, bara göra om.
 
  • Gilla
Villa Spinell
  • Laddar…
Baumeister Bubb Baumeister Bubb skrev:
Hej där,

Jag har en par frågor om kakelsättning. Jag åkte bort till vårt bygge idag för att inspektera vårt nysatta kakel i köket. Kakelsättaren har då satt kapade plattor mitt på väggen, och krönat verket med en liten plastlist längs alla avslut; och det ser verkligen förfärligt ut. (Se bilder) Försöker få klarhet på följande punkter:

  • Han hävdar att vi måste ha okapade plattor runt fönsterna; annars ser det dåligt ut. Har detta någon som helst sanning i sig? Var skulle ni sätta de kapade plattorna?
  • Han har som sagt satt en vit liten plastlist längs alla kanter; runt fönster längs det övre avslutet och jag har aldrig sett något liknande användas i sådant överflöd. Måste man ha det så? Hur brukar det göras? Vad kallas denna list? Referensbilder bilder / idéer på bättre avslut?
  • Kan man knacka bort kaklet utan att ta sönder det? Är det rimligt att be honom göra om det?
Alla svar uppskattas,

/T
Svårt med valet av kakel men det borde bli en en snyggare lösning om man "hoppar" passbiten (2-3 cm?) och ökar fogbredden.
Ca 20 plattor x 1mm = 2 cm.
Med en ljus fog anpassad till plattorna är det svårt att urskilja om fogbredden är något större.
Ditt kök kan bli supersnyggt när det blir klart.
 
  • Gilla
  • Älska
Sevape och 2 till
  • Laddar…
Egat Egat skrev:
Ser ut som ett tvättrum i ett fähus på 60 talet där man tvättade mjölk kannor.
Det är precis viben vi vill åt.
 
  • Gilla
Sevape och 2 till
  • Laddar…
V VixTh skrev:
Har inte läst alla svar. Men ville bara säga HERRE vilket snyggt kakel du valt!! Älskar verkligen formatet och bröstningen! Ser fram emot bilder när det är omkaklat och gärna bilder på hela slutresultatet då det kommer bli magiskt med trälisterna till!
Tack babe. :heart: Äntligen någon som förstår mig.
 
  • Gilla
erre och 1 till
  • Laddar…
S Sundance Kid skrev:
Inte ofta jag skriver ett svar. Men det va nåt av det fulaste jag sett. Hur hantverkaren än hade gjort så hade det blivit skitfult. Vem har valt detta?
Din mamma
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
lipkin och 21 till
  • Laddar…
Varför rev ni allt, hade räckt riva till vänster om den fula fogen och fortsätta med hela plattor åt vänster? Sen den under mitt under fönstret stör mindre där kunde man ställa ett bord eller stol eller nåt.
Någon visade tidigare en bild där kaklet var ljusgrått på varannan lodrät rad och vit på varannan, vansinnigt snyggt! Det skulle jag ta om man ändå rev och gjorde om. :)
 
Nu vill jag inte vara negativ på något sätt men jag tror inte omgång 2 kommer vara så mycket bättre. :). Jag skulle nog välja en annan plattsättare efter det jag sett på dina bilder.
 
  • Gilla
Sevape och 3 till
  • Laddar…
Baumeister Bubb Baumeister Bubb skrev:
Det är precis viben vi vill åt.
Det stående kaklet funkar på dina inspirationsbilder, men tyvärr inte i det pågående projektet. Det är något med proportionerna som bara blir fel, tyvärr.

Detta rum är kanske korrekt utfört, men jisses... inget i övrigt passar ihop. Färger, mönster, design... Katastrofläge. Här skulle jag oxå föreslå "gör om - gör rätt".
 
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.