74 074 läst ·
113 svar
74k läst
113 svar
Åtgärda misslyckad kakelsättning
Skarvar i hörnen.Baumeister Bubb skrev:
Hej där,
Jag har en par frågor om kakelsättning. Jag åkte bort till vårt bygge idag för att inspektera vårt nysatta kakel i köket. Kakelsättaren har då satt kapade plattor mitt på väggen, och krönat verket med en liten plastlist längs alla avslut; och det ser verkligen förfärligt ut. (Se bilder) Försöker få klarhet på följande punkter:
- Han hävdar att vi måste ha okapade plattor runt fönsterna; annars ser det dåligt ut. Har detta någon som helst sanning i sig? Var skulle ni sätta de kapade plattorna?
- Han har som sagt satt en vit liten plastlist längs alla kanter; runt fönster längs det övre avslutet och jag har aldrig sett något liknande användas i sådant överflöd. Måste man ha det så? Hur brukar det göras? Vad kallas denna list? Referensbilder bilder / idéer på bättre avslut?
Alla svar uppskattas,
- Kan man knacka bort kaklet utan att ta sönder det? Är det rimligt att be honom göra om det?
/T
Har dom så kallade plastlister kan ju plattorna vara kapade.
Har själv en list i aluminium som avslut på en vägg. Men det kan också göras av fogmassa
Skulle inte börja så högt upp på väggen..och avsluta med kapade nedtill... Samt inte kakla helt ut till fönstren utan lämna fritt sista biten och måla sista delen vid fönstret.. och så få delningar som möjligt..absolut inte mitt på väggen...Baumeister Bubb skrev:
Hej där,
Jag har en par frågor om kakelsättning. Jag åkte bort till vårt bygge idag för att inspektera vårt nysatta kakel i köket. Kakelsättaren har då satt kapade plattor mitt på väggen, och krönat verket med en liten plastlist längs alla avslut; och det ser verkligen förfärligt ut. (Se bilder) Försöker få klarhet på följande punkter:
- Han hävdar att vi måste ha okapade plattor runt fönsterna; annars ser det dåligt ut. Har detta någon som helst sanning i sig? Var skulle ni sätta de kapade plattorna?
- Han har som sagt satt en vit liten plastlist längs alla kanter; runt fönster längs det övre avslutet och jag har aldrig sett något liknande användas i sådant överflöd. Måste man ha det så? Hur brukar det göras? Vad kallas denna list? Referensbilder bilder / idéer på bättre avslut?
Alla svar uppskattas,
- Kan man knacka bort kaklet utan att ta sönder det? Är det rimligt att be honom göra om det?
/T
Men håller med det ser hemskt ut .
Vet inte om det klargjordes om arbetet skedde i Sverige eller ej, men här är iaf länk till Byggkeramikrådets aktuella riktlinjer för utförande (från 2020)
https://wwwbkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2021/03/Riktlinjer-för-färdigt-utförande.pdf
Branschreglerna: https://www.bkr.se/fakta/branschregler/
https://wwwbkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2021/03/Riktlinjer-för-färdigt-utförande.pdf
Branschreglerna: https://www.bkr.se/fakta/branschregler/
Medlem
· Väster götaland
· 417 inlägg
Jag hade rivit ner den där skiten och satt upp något vettigt kakel istället.
Felet är 50/50
50% på den som valde ett helt opassande kakel.
50% på kakelsättaren.
Felet är 50/50
50% på den som valde ett helt opassande kakel.
50% på kakelsättaren.
Riv ner och låt en kunnig plattsättare göra om. OBS! inte samma plattsättare.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· västra götaland
· 95 inlägg
öppna fönstret å kasta ut den klåparen. ser ju för jävligt ut, bara göra om.Baumeister Bubb skrev:
Hej där,
Jag har en par frågor om kakelsättning. Jag åkte bort till vårt bygge idag för att inspektera vårt nysatta kakel i köket. Kakelsättaren har då satt kapade plattor mitt på väggen, och krönat verket med en liten plastlist längs alla avslut; och det ser verkligen förfärligt ut. (Se bilder) Försöker få klarhet på följande punkter:
- Han hävdar att vi måste ha okapade plattor runt fönsterna; annars ser det dåligt ut. Har detta någon som helst sanning i sig? Var skulle ni sätta de kapade plattorna?
- Han har som sagt satt en vit liten plastlist längs alla kanter; runt fönster längs det övre avslutet och jag har aldrig sett något liknande användas i sådant överflöd. Måste man ha det så? Hur brukar det göras? Vad kallas denna list? Referensbilder bilder / idéer på bättre avslut?
Alla svar uppskattas,
- Kan man knacka bort kaklet utan att ta sönder det? Är det rimligt att be honom göra om det?
/T
Svårt med valet av kakel men det borde bli en en snyggare lösning om man "hoppar" passbiten (2-3 cm?) och ökar fogbredden.Baumeister Bubb skrev:
Hej där,
Jag har en par frågor om kakelsättning. Jag åkte bort till vårt bygge idag för att inspektera vårt nysatta kakel i köket. Kakelsättaren har då satt kapade plattor mitt på väggen, och krönat verket med en liten plastlist längs alla avslut; och det ser verkligen förfärligt ut. (Se bilder) Försöker få klarhet på följande punkter:
- Han hävdar att vi måste ha okapade plattor runt fönsterna; annars ser det dåligt ut. Har detta någon som helst sanning i sig? Var skulle ni sätta de kapade plattorna?
- Han har som sagt satt en vit liten plastlist längs alla kanter; runt fönster längs det övre avslutet och jag har aldrig sett något liknande användas i sådant överflöd. Måste man ha det så? Hur brukar det göras? Vad kallas denna list? Referensbilder bilder / idéer på bättre avslut?
Alla svar uppskattas,
- Kan man knacka bort kaklet utan att ta sönder det? Är det rimligt att be honom göra om det?
/T
Ca 20 plattor x 1mm = 2 cm.
Med en ljus fog anpassad till plattorna är det svårt att urskilja om fogbredden är något större.
Ditt kök kan bli supersnyggt när det blir klart.
Tack babe.V VixTh skrev:
Varför rev ni allt, hade räckt riva till vänster om den fula fogen och fortsätta med hela plattor åt vänster? Sen den under mitt under fönstret stör mindre där kunde man ställa ett bord eller stol eller nåt.
Någon visade tidigare en bild där kaklet var ljusgrått på varannan lodrät rad och vit på varannan, vansinnigt snyggt! Det skulle jag ta om man ändå rev och gjorde om.
Någon visade tidigare en bild där kaklet var ljusgrått på varannan lodrät rad och vit på varannan, vansinnigt snyggt! Det skulle jag ta om man ändå rev och gjorde om.
Nu vill jag inte vara negativ på något sätt men jag tror inte omgång 2 kommer vara så mycket bättre.
. Jag skulle nog välja en annan plattsättare efter det jag sett på dina bilder.
Det stående kaklet funkar på dina inspirationsbilder, men tyvärr inte i det pågående projektet. Det är något med proportionerna som bara blir fel, tyvärr.Baumeister Bubb skrev:
Detta rum är kanske korrekt utfört, men jisses... inget i övrigt passar ihop. Färger, mönster, design... Katastrofläge. Här skulle jag oxå föreslå "gör om - gör rätt".