Hej där,

Jag har en par frågor om kakelsättning. Jag åkte bort till vårt bygge idag för att inspektera vårt nysatta kakel i köket. Kakelsättaren har då satt kapade plattor mitt på väggen, och krönat verket med en liten plastlist längs alla avslut; och det ser verkligen förfärligt ut. (Se bilder) Försöker få klarhet på följande punkter:

• Han hävdar att vi måste ha okapade plattor runt fönsterna; annars ser det dåligt ut. Har detta någon som helst sanning i sig? Var skulle ni sätta de kapade plattorna?
  • Han har som sagt satt en vit liten plastlist längs alla kanter; runt fönster längs det övre avslutet och jag har aldrig sett något liknande användas i sådant överflöd. Måste man ha det så? Hur brukar det göras? Vad kallas denna list? Referensbilder bilder / idéer på bättre avslut?
  • Kan man knacka bort kaklet utan att ta sönder det? Är det rimligt att be honom göra om det?

Alla svar uppskattas,

/T

• Vägg med vit kakel, ojämnt satt med kapade plattor och synlig plastlist kring avslut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyuppsatt kakel med kapade plattor och plastlist vid köksfönster.
    Skapa konto
  • Köksvägg med ojämnt satt kakel och synlig vit plastlist längs kanterna samt en vattenpass.
    Skapa konto
  • Köksvägg under renovering med ojämnt satta vita kakelplattor och synlig plastlist runt fönster.
    Skapa konto
  • Wow
  • Arg
  • Gilla
redep och 14 till
  • Laddar…
man kan ju förstå båda parter för att göra på ett annat sätt hade ju blivit lika konstigt och sett tokigt ut det också. Valet av kakel känns ju helt galet.......Sen förstår jag inte behovet av att kakla en vägg sådär ända ner till golv?

• Gilla
SonnyListon och 20 till
  • Laddar…
Hus tomte
Va fan hände :surprised:

• Gilla
  • Haha
TCG och 15 till
  • Laddar…
Jag får känslan av att nån gjort så gott de kunnat utifrån förutsättningarna... Sen kan man ju tycka att plattsättaren borde förklarat vilka nackdelar det för med sig att sätta de där plattorna på högkant....

Angående plastlisterna så beror det ju på hur kaklet ser ut på kanterna... Det finns fina(re) aluminiumlister som jag brukar köra med, de ser roligare ut på nära håll...

• Gilla
TobiasStockholm och 16 till
  • Laddar…
Plattsättare vi har anlitat har diskuterat hur vi vill att de sätter plattorna innan de påbörjar arbetet. Det kan väl inte vara en professionell plattsättare som beskär plattor mitt på en vägg sådär?

• Gilla
redep och 15 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det kan väl inte vara en professionell plattsättare som beskär plattor mitt på en vägg sådär?
Det är möjligt att dessa plattor är svåra att få till bra men då borde han ha avrått för detta ser tyvärr inte klokt ut. :(:cry:

• Gilla
redep och 12 till
  • Laddar…
Kakel i två olika mönster mot hörn med spegel och handfat, övre delen med blommönster, nedre med rosa kakelplattor.
Skapa konto

Stående kakel ska beskäras i hörn, som på bilden.

• Gilla
  • Haha
Skåne2020 och 17 till
  • Laddar…
jo men problemet är ju tydligen fönstret, det går antagligen inte jämnt upp där heller så det kanske blir en halvplatta runt fönstret på endera sida och det kommer man också att se. frågan är ju vad det ska vara under fönstret? Kommer man att se dessa plattor överhuvudtaget? Fattar liksom inte hur det ska se ut sen?

• Gilla
gbgustaf och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
..
Stående kakel ska beskäras i hörn, som på bilden.
Den bilden har inga fönster att ta hänsyn till så det blir inte en rättvis jämförelse

• Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 10 till
  • Laddar…
Knacka bort kakel måste man göra så snart som möjligt. Att skära till smala plattor och sätta dom i mitten är helt fel. Gör om gör rätt!

• Gilla
roslagstorparen och 3 till
  • Laddar…
Passa på när de tas bort att sätta stora härliga plattor istället. Vilket av kakel och fogfärg och på högkant blir inte bra. Ens me vettig montör.

• Gilla
bifrost. och 9 till
  • Laddar…
Istället för att kapa en bit mycket så hade jag kapat två bitar betydligt mindre och lagt vid varje fönster. Hade sett betydligt bättre ut.

• Gilla
edaniels och 19 till
  • Laddar…
När plattorna inte går jämnt ut måste ju diffen tas upp någonstans. Jag hade valt att sätta så centrerat det går runt fönstren, låtit nischen bli som det blir och ha kapet i hörnet.

Annars tycket jag att sättningen av plastlisterna är katastrofal. Det är glipor i hörnen och de avkapade bitarna under nischen sitter ojämt. Skulle föredra att sätta kakel hela vägen in och jolla hörnen. Alternativt bara jolla smådelar till hörnen.

https://www.byggahus.se/badrum/jolla-saga-snygga-horn-vid-plattsattning

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 7 till
  • Laddar…
Ser ju ganska snett ut under fönstret också?

• Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
U
Ser ut att finnas ganska mycket utrymme runt fönsterkarm och salning. Hade snickare och plattsättare kommunicerat lite så tror jag absolut att detta hade gått att göra snyggare.

Men som andra redan påpekat så blir det lite tricky att få snyggt när plattor är så smala. Det är ju ganska fult också att ha smala bitar på var sida om fönstret, speciellt om de är olika breda så det ser ocentrerat ut. Det finns inte mycket spelutrymme med detta kaklet på högkant.

• Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.