74 074 läst ·
113 svar
74k läst
113 svar
Åtgärda misslyckad kakelsättning
Vi fick också nån sån där list när badrummet gjordes om. Så ja de används. Inget jag tänker på.
Jag tycker det blev helt okej med plattor och fogfärgen. De där fula plattorna skulle inte jag trolla bort utan hellre förstärka. Välja en annan färg på dem. Anar att det där det inte är plattor nu ska bli målat sen eller tapet möjligen? Ta upp färgen därifrån. Bara förslag på hur man också kan göra.
Det viktiga är dock att ni trivs och är nöjda.
Jag tycker det blev helt okej med plattor och fogfärgen. De där fula plattorna skulle inte jag trolla bort utan hellre förstärka. Välja en annan färg på dem. Anar att det där det inte är plattor nu ska bli målat sen eller tapet möjligen? Ta upp färgen därifrån. Bara förslag på hur man också kan göra.
Det viktiga är dock att ni trivs och är nöjda.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
-
Baumeister Bubb skrev:
Om det är handgjort, ojämnt kakel blir det nog svårt att få loss det utan sprickor och flis tyvärr.
Jag har svart kakel i badrummet och den skurna kanten är ofärgad och rå. Jag finmålade kanterna med svart färg och det har hållit i alla år. Betydligt snyggare än en list. Förutsätts förstås att kakingen är snyggt gjord.Gammelnörden skrev:
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Ok...vi kanske inte har samma referenser. Man kan ju låta trälisten bli en del av och förstärka den stilen man önskar;yonna skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Åh tack för alla fina svar.
Hade den oerhört plågsamma konversationen med plattsättaren idag och fick be honom ta ned det och göra om. Usch, stackaren. Vi sätter nu de kapade bitarna runt fönstret istället och de små bitarna under det lilla fönstret ska sättas rakt. 3 kvadratmeter med nytt kakel beställt. Önskar så att han hade frågat oss först….
Plastlisterna vet jag inte om man får bort nu. Bra tanke att försöka dölja dem med en trälist; hade det så i mitt förra kök, och det blev superfint.
Bild: hur jag tänker att vi kapar plattorna istället + referenser på de som inte hejar subway-stilen. (Jag har såklart valt plattorna för att jag gillar dem, onödigt att dissa. )
Hade den oerhört plågsamma konversationen med plattsättaren idag och fick be honom ta ned det och göra om. Usch, stackaren. Vi sätter nu de kapade bitarna runt fönstret istället och de små bitarna under det lilla fönstret ska sättas rakt. 3 kvadratmeter med nytt kakel beställt. Önskar så att han hade frågat oss först….
Plastlisterna vet jag inte om man får bort nu. Bra tanke att försöka dölja dem med en trälist; hade det så i mitt förra kök, och det blev superfint.
Bild: hur jag tänker att vi kapar plattorna istället + referenser på de som inte hejar subway-stilen. (Jag har såklart valt plattorna för att jag gillar dem, onödigt att dissa. )
Mycket riktigt gick de flesta bitarna sönder när det knackades loss. Har beställt en gäng med nya nu… Suck.Gammelnörden skrev:
Om kakelplattan inte har en glaserad kant och ni inte vill ha en rå, oglaserad synlig kant så hade jag istället satt en trälist, kvartsstav eller en profilerad list beroende på vilken stil ni eftersträvar, som en ram runt hela det kaklade partiet.
Om det är handgjort, ojämnt kakel blir det nog svårt att få loss det utan sprickor och flis tyvärr.
Jag gillar idén om att förstärka med en mer framträdande trälist! Golvlisten kommer bli i trä, så det kommer kunna matcha fint. Med samma färg som skåpsluckorna kanske.
Fun fact: idag påväg hem gick jag förbi en bistro med en kaklad front i samma stil. Gissa hur de hade positionerat sina kapade plattor om inte centrerat i mitten? Kanske min plattläggare som har varit i farten här med?
Det blir ju betydligt tydligare hur man kapar när du har så mörk fog, i exempelbilderna har de ljusare fog och då blir inte "felen" så tydliga.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Fast jag är fortfarande nyfiken hur det är tänkt att se ut.......Det konstiga under fönstret kanske rent av hade trollats bort av inredning också...........
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Sen är det ju alltid lätt att rita något i datorn, och en annan sak att göra det i verkligheten... Jag är inte helt säker på att den här vänsterkanten blir lika ren och snygg i verkligheten.. Det är ju typ en centimeter eller två kakekremsa...
Någonstans måste man ju kapa och det är ju symetriskt gjort.
Svårt att göra något åt utan att behöva riva allt. Kanske kan knacka ner dom kapade plattorna och sätta dit något annat i annan färg/storlek om man tycker det är snyggare.
Dom små kapade plattorna på bild 3 ser inte fint satta tycker jag dock.
Svårt att göra något åt utan att behöva riva allt. Kanske kan knacka ner dom kapade plattorna och sätta dit något annat i annan färg/storlek om man tycker det är snyggare.
Dom små kapade plattorna på bild 3 ser inte fint satta tycker jag dock.