5 532 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
åtgärda lösa skruvar i badrum
Hej
Jag upptäckte att några skruvar som håller upp vattenledningarna är lösa i badrummet.
När jag försöker skruva i skruvarna fäster dom inte i pluggen.
Hur åtgärdar jag det på enklast sätt?
Kan jag testa att fylla upp hålet med silikon utan att ta ut pluggen först? Kommer skruven fastna lättare i pluggen då? Eller bör jag försöka ta ut pluggen, fylla upp med silikon och sätta i ny plugg? Eller bör jag göra på nått annat vis?
Jag upptäckte att några skruvar som håller upp vattenledningarna är lösa i badrummet.
När jag försöker skruva i skruvarna fäster dom inte i pluggen.
Hur åtgärdar jag det på enklast sätt?
Kan jag testa att fylla upp hålet med silikon utan att ta ut pluggen först? Kommer skruven fastna lättare i pluggen då? Eller bör jag försöka ta ut pluggen, fylla upp med silikon och sätta i ny plugg? Eller bör jag göra på nått annat vis?
Redigerat:
Insåg att det enda rätta är att ta ut pluggen, vilket jag gjort nu. Pluggen var dessutom i dåligt skick, så det var därför skruvarna inte fäste ordentligt. Ska iväg och köpa våtrumssilikon och ny plugg nu och hoppas det kommer funka bra.
Ja då kan du antingen bara byta pluggen, ifall hålet inte blivit för stort.
Du kan också borra upp hålet till en större dimension och välja passande ny plugg och skruv. Och /eller djupare hål.
Har hålet blivit förstorat och större skruv inte är något alternativ kan du ha tur att finna plugg för samma skruvdim men större borrhål, men detta är inte speciellt troligt. (Men den ´finns ju lite specialvarianter av plugg, så omöjligt är det ju inte)
Då får du fylla igen hålet, med t.ex Casco husfix, som är en (cement)bruk-massa som blandas till spackelkonsistens med vatten. Var sen noga med fyllningen, använd t.ex. en spik att trycka in massa med och greja runt lite och packa.
Sen när det brunnit kan du borra nytt hål med rätt dim.
Sen när du monterar allt igen så fyller du först hålet med sanitetssilikon och fyll även pluggen.
Sen när du skruvar så tränger en massa silikon ut, som du torkar bort.
På detta vis har du fuktsäkrat hålet. Har du fyllt både i hålet och pluggen och har ett borrat hål som bottnar som i ditt fall, har du gjort helt enligt regelboken, bättre går det inte att göra.
Du kan också borra upp hålet till en större dimension och välja passande ny plugg och skruv. Och /eller djupare hål.
Har hålet blivit förstorat och större skruv inte är något alternativ kan du ha tur att finna plugg för samma skruvdim men större borrhål, men detta är inte speciellt troligt. (Men den ´finns ju lite specialvarianter av plugg, så omöjligt är det ju inte)
Då får du fylla igen hålet, med t.ex Casco husfix, som är en (cement)bruk-massa som blandas till spackelkonsistens med vatten. Var sen noga med fyllningen, använd t.ex. en spik att trycka in massa med och greja runt lite och packa.
Sen när det brunnit kan du borra nytt hål med rätt dim.
Sen när du monterar allt igen så fyller du först hålet med sanitetssilikon och fyll även pluggen.
Sen när du skruvar så tränger en massa silikon ut, som du torkar bort.
På detta vis har du fuktsäkrat hålet. Har du fyllt både i hålet och pluggen och har ett borrat hål som bottnar som i ditt fall, har du gjort helt enligt regelboken, bättre går det inte att göra.
Tackar för utförlig förklaring! Jag gjorde precis som du beskrev för ett av hålen, dvs fyllde med sanitetssilikon, i med ny plugg och fyllde även pluggen med silikon. Men när jag skruvade fast det rörde sig pluggen utåt. Jag tryckte dock in den så långt jag kunde och det verkade funka. Förhoppningsvis sitter den hyfsat bra när silikonet torkat helt. Men troligen är det bättre att använda husfix för de andra hålen och borra som du föreslår, så jag får nog testa det. Lite ironiskt är att jag slängde en halv förpackning med husfix i samband med att jag flyttade för några månader sen 
Jag skulle istället ta bort pluggen och fylla hålet med epoxilim och när det härdat borra ett för skruven lagom stort hål samt därefter skruvat in skruven direkt i epoxin utan någon plugg. Det blir både vattentätt och hållbart. Om man absolut vill så kan man lägga litet silikon på skruven innan man drar in den, men det blir nog tätt ändå mellan skruvgängorna och epoxilimmet.
Smart! Får prova det nästa gång. Den här gången gjorde jag det enklast möjliga med båda hålen, dvs jag fyllde bara upp med silkon, tryckte i nya pluggar så långt in det bara gick, fyllde pluggarna med silikon och skruvade i skruvarna. Det blev inte hundraprocentigt bra, och jag vågar inte skruva till max, för då kommer pluggen röra sig utåt. Men det blev tillräckligt bra för nu.
Klicka här för att svara