Medlem
· Västra Götaland
· 40 inlägg
Har nyligen köpt hus och ska påbörja en sanering/åtgärda en fuktfläck i källaren. Se bild.
Skadan är inte pågående eller fuktig, utan har kommit genom saker som legat mot väggen enligt tidigare ägare. Fläcken är torr för stunden men håller lite koll på den under sommaren/hösten för säkerhetsskull. Finns inga rör bakom vägg och det är dubbla lager betongvägg med garagetrappa upp till markplan på andra sidan.
Min fråga är egentligen hur ni skulle sanerat befintlig fläck och vilket puts ni tycker passar bäst till källarvägg?
Skadan är inte pågående eller fuktig, utan har kommit genom saker som legat mot väggen enligt tidigare ägare. Fläcken är torr för stunden men håller lite koll på den under sommaren/hösten för säkerhetsskull. Finns inga rör bakom vägg och det är dubbla lager betongvägg med garagetrappa upp till markplan på andra sidan.
Min fråga är egentligen hur ni skulle sanerat befintlig fläck och vilket puts ni tycker passar bäst till källarvägg?
Putsa om väggen och måla den med öppen färg
A Andreas Söder skrev:Har nyligen köpt hus och ska påbörja en sanering/åtgärda en fuktfläck i källaren. Se bild.
Mitt förslag.
Märk ut från väggen 110mm längs hela väggen, lägg ut grundisolering YEP 2500 följ linje vik upp resterande mot väggen. Mura två skift murblock finja 9x19x59cm på grundisolering följ kant. OBS du får nu 20mm luftspalt fäst ett 20 mm vp-rör ca 30mm från golv i hörn, dra detta rör in i ventilen fäst ett vp-rör från motsatta hörn mot tak dra detta rör in i ventilen. Mura igen ventilen (täpp inte rör med bruk) (luften ska cirkulerar i spalt)
Gör nytt hål för ventil OBS inte något samband med luftspalt. Fortsätt nu mura väggen klart, värken murbruk eller murblock, får ej komma ikontakt fuktskadad vägg.
Klicka här för att svara