71 585 läst ·
993 svar
72k läst
993 svar
Återvinningshysterin blir kontraproduktiv
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Jag har sagt det tidigare tror jag men man får komma ihåg att kommunens åvc är nåt helt annat än de burkar FTi har/hade. Det är inget konstigt alls att det blir olika sortering på olika och dessutom olika i olika kommuner. Man får skaffa sig information om vad som gäller där man bor.
Rent praktiskt kör jag givet mors kasserade stekpanna och torkvinda till Stena Metall när jag har ärende dit...M Maledictus skrev:
Jag undrar bara om folk utan möjlighet att själv transportera stekpannan till återvinningen lagligt FÅR slänga den i sitt restavfal?
Att skicka en separat lastbil till mor som bor >2 mil från ÅVC för att hämta en kass teflonpanna måste vara hål i huvet miljömässigt och helt orimligt kostnadsmässigt.
Första besöket på ÅVC sedan kamerorna kom upp, så nu blir det (inte) spännande att se vad som händer.P Pin skrev:
Pratade med personalen innan jag åkte in, men de försäkrade och bedyrade att det endast gäller fordon registrerade på aktiebolag eller annan juridisk person. Så de kanske har ändrat sig, eller så har de inte själva koll på vad som gäller...
Redigerat:
Jag är också nyfiken på denna fråga juridiskt, alltså rent intellektuell. (Praktiskt är mitt råd att samla in stekpannan om du har möjlighet och släng den i restavfallet om du inte har det så är det bra med det.)
Avfallsförordningen är ju skriven utifrån vad man har skyldighet att sortera ut från sitt avfall. T ex riskavfall, textil, alla olika förpackningar, brännbart o s v.
Men hur ser det ut med stekpannan eller den trasiga porslinsmuggen? Först och främst, det är ju hushållsavfall och det faller inte inom någon uppenbar kategori som ska sorteras ut. Är det då fritt fram att slänga stekpannan och porslinsmuggen i soptunnan först restavfall?
Finns ytterligare ett lager av regleringar under avfallsförordningen som hindrar detta. Tänker om det finns någon kommunal avfallsstadga med mer detaljer?
Och alla kommunikatörer som vi har anställt på skattemedel tycks ha stora svårigheter att redogöra för juridiken. De förstår väl inte själva inte juridiken kan man anta.
Avfallsförordningen är ju skriven utifrån vad man har skyldighet att sortera ut från sitt avfall. T ex riskavfall, textil, alla olika förpackningar, brännbart o s v.
Men hur ser det ut med stekpannan eller den trasiga porslinsmuggen? Först och främst, det är ju hushållsavfall och det faller inte inom någon uppenbar kategori som ska sorteras ut. Är det då fritt fram att slänga stekpannan och porslinsmuggen i soptunnan först restavfall?
Finns ytterligare ett lager av regleringar under avfallsförordningen som hindrar detta. Tänker om det finns någon kommunal avfallsstadga med mer detaljer?
Och alla kommunikatörer som vi har anställt på skattemedel tycks ha stora svårigheter att redogöra för juridiken. De förstår väl inte själva inte juridiken kan man anta.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Porslinsmuggar ska gå i restavfall vad jag förstått.
Hittade dock inget vettigt om stekpannor, alla hänvisar till ÅVC.
🤔
Hittade dock inget vettigt om stekpannor, alla hänvisar till ÅVC.
🤔
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Jag funderar också på om stekpanna är en pryl som kan fastna och sabba sopbilens komprimator med.
Ja, exakt hur det hanteras har jag inte koll på men avsikten med att lämna det på apoteket är ju att det ska destrueras säkert så att det inte hamnar i miljön eller på andra villovägar. Det är ju redan ett problem att exempelvis hormoner, antibiotika, smärtstillande och annat hamnar i avloppet via urin, men kan man undvika även utgången medicin har man ju vunnit något iallafall.13th Marine skrev:
Vad är det som är konstigt? En pryl som har både glas och elektronik lämnas som elektronik. En pryl som har mestadels glas och ingen elektronik lämnas som glas.philsson87 skrev:
Eller var det konstiga att dom sa hur du skulle gjort om du inte hade separerat prylen i två delar?
Om dom istället sagt "Tack för att du delade upp din pryl för att sorteras i olika fraktioner. Det behöver du egentligen inte - om du nästa gång vill spara steg så är det ok att du lägger hela prylen på elektronik. Men som sagt är det bara positivt att du ansträngde dig lite extra. Tack för din insats!". Hade det varit begripligare?
Enkel förklaring är:
* har varit två olika ansvarig för återvinning, förpack. och kommun.
* det är skrivet så att så mycket som möjligt går direkt till återvinning och inte eldas.
* det mesta brinner hos värmeverken och de protesterar nog inte mot extra restavfall och skadar inget i deras pannor, därav av inga skrivningar om "förbjudet".
Så krasst, sortera mera före det eldas.
Och det skrivs också att porslin, keramik, krukor, etc, är restavfall, även kassettband utifrån tidigare inlägg med fundering.
* har varit två olika ansvarig för återvinning, förpack. och kommun.
* det är skrivet så att så mycket som möjligt går direkt till återvinning och inte eldas.
* det mesta brinner hos värmeverken och de protesterar nog inte mot extra restavfall och skadar inget i deras pannor, därav av inga skrivningar om "förbjudet".
Så krasst, sortera mera före det eldas.
Och det skrivs också att porslin, keramik, krukor, etc, är restavfall, även kassettband utifrån tidigare inlägg med fundering.
kommande
Från 2025 ska textilavfall samlas in separat
Från och med årsskiftet blir det förbjudet att slänga matrester i det övriga hushållsskräpet, enligt EU:s avfallsdirektiv. Om du inte sköter dig kan kommunerna komma att kräva dig på böter.26 dec. 2023
https://www.tv4.se/artikel/36KJxvph...-hushallsskraepet-kommer-dela-ut-straffavgift
Från 2025 ska textilavfall samlas in separat
Från och med årsskiftet blir det förbjudet att slänga matrester i det övriga hushållsskräpet, enligt EU:s avfallsdirektiv. Om du inte sköter dig kan kommunerna komma att kräva dig på böter.26 dec. 2023
https://www.tv4.se/artikel/36KJxvph...-hushallsskraepet-kommer-dela-ut-straffavgift
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Jag försöker åtminstone resonera runt varför man inte skulle få kasta en stekpanna i restavfall utan det ska gå som metallskrot.F fribygg skrev:
Jag kan definitivt förstå att man inte vill ha metallskrot om det skulle kunna ge stopp i maskinen.