K K. L skrev:
Vad jag vet så är det väl inte böter på sånt.
Jag vet inte, (kanske har inbillat mig eller drömt att det ska bli kontroll och böter/ felsorteringsavgift på felsorterade sopor)

F fribygg skrev:
Jag vet inte, (kanske har inbillat mig eller drömt att det ska bli kontroll och böter/ felsorteringsavgift på felsorterade sopor)
Vänta du bara, din dröm (mardröm) kanske blir sann när extremismen på området blommat färdigt...

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Vänta du bara, din dröm (mardröm) kanske blir sann när extremismen på området blommat färdigt...
Så länge lever inte jag...

F fribygg skrev:
När det väl tömts i sopbilen försvinner spårbarheten...

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
När det väl tömts i sopbilen försvinner spårbarheten...
Ökar det lagligheten eller är det bara risken för upptäckt som minskar?

hsd
A AndersS skrev:
Släng den gamla i restavfall så blir den nedsmält och återvinns.
Och större saker kräver fordon.
Välfärdsproblem😉
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns en jättebra metod. Ställ ut containrar i bostadsområdena två gånger om året. Vi hade det i tills nyligen i min småort tills kommunen bestämde sig för att spara in. Mycket rationellt och sparar en massa onödigt bilåkande till avlägset belägna ÅVCer. Bättre för folks liv och bättre för miljön.

Och hyres- och bostadsrättsföreningar som står för sopinsamlingen har t o m en skyldighet att samla in grovsopor ett par gånger om året. Så vi gör det i bostadsrättsföreningen vår och höst.
En viktig detalj är att det borde vara samma regler i hela landet men det skiljer på hur olika fraktioner ska sorteras beroende på vilken kommun man bor i

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Finns det en lag som reglerar vad man får kasta i hushålls-restavfall (bortsett från farligt avfall)?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Finns det en lag som reglerar vad man får kasta i hushålls-restavfall?
Om jag det visste kunde jag ju läsa lagen...

Claes Sörmland
hsd hsd skrev:
En viktig detalj är att det borde vara samma regler i hela landet men det skiljer på hur olika fraktioner ska sorteras beroende på vilken kommun man bor i
Illustrerar ju tydligt att det handlar om politisk vilja. Väljer man politiker som jobbar för att erbjuda service till kommunmedlemmarna eller sådana som hellre vill moralisera och uppfostra över vad de betraktar som sina undersåtar.

• Gilla
Tubes och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det lagligt att slänga enstaka stekpanna annat kokkärl eller sprucken tallrik och ett femtiotal värmeljuskopppar i restavfallet vart år tro? ( Frågar inte åt nån vän)
Inga problem, men i vårt system med en tunna ska det läggas i påse för sortering och de små volymerna klarar värmeverken. 😉 I 8/9 fack ska det vara i behållaren för restavfall.

hsd hsd skrev:
Allt restavfall brinner på samma sätt i värmeverken där är ingen skillnad.
Att det skiljer er mera utifrån att man kan ha olika sätt att hantera det som går direkt till återvinning.
Visst är det bättre att metall går direkt till återvinning än efter förbränning i Värmeverk.😉

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I vårt system finns inga begränsningar i storlek så jag kan kasta allt restavfall i modell stor stor påse, t.ex. svart plastsäck i tunnan. Det viktiga här är att de gröna matavfallspåsarna används och kan sorteras bort till biogas, sedan går resten in i "pannan" på värmeverket.
Hur tror ni att de sopor som importerats för att hålla igång värmeverken har sorterats?😉
Från Tekniska Verken i Linköping och nästan hälften är import😎

Vi tar emot restavfall från kommuner, företag och länder i Europa​

På Gärstadverket behandlar vi restavfall från cirka 20 kommuner och verksamhetsavfall från både lokala företag och nationella recyclingbolag. Vi importerar också restavfall från Europa, till exempel Norge och Storbritannien. Det fraktas hit med lastbil eller båt till närliggande hamnar och körs sedan till Gärstad avfallsanläggning. Att vi tar hand om utländskt avfall i våra effektiva svenska kraftvärmeverk ger dessutom en global klimatnytta, som är större än den klimatpåverkan som transporterna av avfallet ger. Under 2021 importerade vi totalt ca 280 000 ton brännbart avfall från andra länder. Totalt eldar vi 600 000 ton avfall per år.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Visst finns det. Det är ju ändå Sverige:

[länk]
Den säger väl bara vad man måste sortera ut separat ?

Jag gillar speciellt 3 Kap. 1§ pkt 3 där man kvalificerar till " ätlig olja eller liknande flytande ätligt fett".

Jag hävdar att allt sådant jag kastar inte längre är ätligt och således inte omfattas.😉

F fribygg skrev:
Om du läser mitt tidigare inlägg så är väl risken liten för din del utifrån att dina grejor borde hamna där bland nästan 300 000 ton från andra länder.😂

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.