71 583 läst ·
993 svar
72k läst
993 svar
Återvinningshysterin blir kontraproduktiv
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
A AndersS skrev:
En viktig detalj är att det borde vara samma regler i hela landet men det skiljer på hur olika fraktioner ska sorteras beroende på vilken kommun man bor iClaes Sörmland skrev:
Finns en jättebra metod. Ställ ut containrar i bostadsområdena två gånger om året. Vi hade det i tills nyligen i min småort tills kommunen bestämde sig för att spara in. Mycket rationellt och sparar en massa onödigt bilåkande till avlägset belägna ÅVCer. Bättre för folks liv och bättre för miljön.
Och hyres- och bostadsrättsföreningar som står för sopinsamlingen har t o m en skyldighet att samla in grovsopor ett par gånger om året. Så vi gör det i bostadsrättsföreningen vår och höst.
Illustrerar ju tydligt att det handlar om politisk vilja. Väljer man politiker som jobbar för att erbjuda service till kommunmedlemmarna eller sådana som hellre vill moralisera och uppfostra över vad de betraktar som sina undersåtar.hsd skrev:
Visst finns det. Det är ju ändå Sverige:D Dilato skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/avfallsforordning-2020614_sfs-2020-614/
Inga problem, men i vårt system med en tunna ska det läggas i påse för sortering och de små volymerna klarar värmeverken. 😉 I 8/9 fack ska det vara i behållaren för restavfall.F fribygg skrev:
Allt restavfall brinner på samma sätt i värmeverken där är ingen skillnad.hsd skrev:
Att det skiljer er mera utifrån att man kan ha olika sätt att hantera det som går direkt till återvinning.
Visst är det bättre att metall går direkt till återvinning än efter förbränning i Värmeverk.😉
I vårt system finns inga begränsningar i storlek så jag kan kasta allt restavfall i modell stor stor påse, t.ex. svart plastsäck i tunnan. Det viktiga här är att de gröna matavfallspåsarna används och kan sorteras bort till biogas, sedan går resten in i "pannan" på värmeverket.
Hur tror ni att de sopor som importerats för att hålla igång värmeverken har sorterats?😉
Från Tekniska Verken i Linköping och nästan hälften är import😎
Hur tror ni att de sopor som importerats för att hålla igång värmeverken har sorterats?😉
Från Tekniska Verken i Linköping och nästan hälften är import😎
Vi tar emot restavfall från kommuner, företag och länder i Europa
På Gärstadverket behandlar vi restavfall från cirka 20 kommuner och verksamhetsavfall från både lokala företag och nationella recyclingbolag. Vi importerar också restavfall från Europa, till exempel Norge och Storbritannien. Det fraktas hit med lastbil eller båt till närliggande hamnar och körs sedan till Gärstad avfallsanläggning. Att vi tar hand om utländskt avfall i våra effektiva svenska kraftvärmeverk ger dessutom en global klimatnytta, som är större än den klimatpåverkan som transporterna av avfallet ger. Under 2021 importerade vi totalt ca 280 000 ton brännbart avfall från andra länder. Totalt eldar vi 600 000 ton avfall per år.Den säger väl bara vad man måste sortera ut separat ?Claes Sörmland skrev:
Jag gillar speciellt 3 Kap. 1§ pkt 3 där man kvalificerar till " ätlig olja eller liknande flytande ätligt fett".
Jag hävdar att allt sådant jag kastar inte längre är ätligt och således inte omfattas.😉