Vi har en äldre (-89) bergvärmepump med ett standard monterat motorskydd monterat i en kapsling på DIN skena.
Tyvärr så sitter först en lucka för att komma in till pumpen och kapslingen, sedan en lucka på kapslingen. Är borta periodvis på jobb och när strömmen har gått eller en fas har gått på matarskåpet på utsidan så återstartar inte bergvärmepumpen, dvs när en fas har gått så löser också motorskyddet. Vet inte varför det löser när strömmen gått, det är väl egentligen inte rätt...
Det jag skulle önska är att när motorskyddet löst och strömmen kommer tillbaka så skulle jag önska ett automatiskt återställande motorskydd så värmeanläggningen återstartar. Det är alltså en äldre bergvärmepump där arbetstank och vvb är åtskilda dvs värmepatronen är ej styrd av bergvärmepumpens elektronik utan stoppar och startar själv av sin egen termostat.
Nu undrar jag, finns det sådan motorskydd? Automatsikt återställande? Eller får jag helt enkelt nöja mig med att flytta kapslingen till utsidan för att enklare återställa motorskyddet?

Vad har du för slags motorskydd nu då? Ett mekaniskt skydd behöver inte återställas efter strömbortfall, typ detta:

Mekaniskt motorskydd med ON/OFF och STOP/START-knappar som inte behöver återställas efter strömbortfall
Men har du ett kontaktorstyrt motorskydd så kan det behöva återställas, det beror på hur det är kopplat.

Men om motorskyddet har löst ut pga att en fas har tappats, då måste det återställas. Så det beror på vad för slags strömavbrott du haft, komplett alla tre faser eller ett fel där endast en fas fallit bort.

Helt riktigt, det är ett kontaktorstyrt motorskydd och frågan är vad jag kan byta ut detta emot?
Jag tänker främst där en fas har fallit bort, detta problemet har vi haft då en dålig kontaktyta har åtgärdats i matarskåpet.

En fas som faller bort är ett fel som motorskyddet löser för, och då ska det inte återinkopplas automatiskt för det vet ju inte om felet är borta. Motorskyddet kommer dock lösa endast om BVPn går just då. Så detta fall går inte att göra något åt annat än att göra motorskyddet mer tillgängligt. Förhoppningsvis ska du inte få fler sådana fel utan vanligen är det alla tre faser som faller bort samtidigt. Då är frågan hur uppför sig ditt motorskydd i detta fall där du bryter strömmen och återinkopplar med huvudbrytaren? Då kanske det startar själv, eller att du har en manöverknapp mer tillgänglig?

Mikael_L
Det dyker upp ett ord "fasvakt" i min hjärna, när jag läser denna tråden.

Jag har aldrig jobbat med en sådan, så jag är inte helt säker på om den kan hjälpa.
Men kanske den kan ge ett omstartsvillkor till motorskyddet, t.ex.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Tyvärr är jag inte hemma men jag jag ska pröva detta och se hur skyddet uppför sig!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.