Hej,

Vi har precis byggt hus och använt en väg på ca 4x40m som vi har servitut på. Vi delar då alltså uppfart med grannen till viss del.
Vägen blev delvis förstörd och fick hjulspår och vi har nu återställt vägen.

DOCK så har vi nu ett problem att grannen som äger marken till uppfarten har extremt höga krav på återställandet av uppfarten. Vi vill göra rätt för oss men vi känner att snart så kommer vi inte kunna gå med på alla krav de har gällande vägen och vi har inte helt samsyn.

Vad har gjorts:
- Ca 4mx40m har plockats upp och lagts om för att bli av med hjulspår från lastbilar
- Ca 6m fick de gräva ur helt och ordna nytt bärlager då grannens tidigare bärlager var alldeles för dåligt och det var endast lera under. (Detta blir då en förbättrning och inte bara en återställande del)
- Grannen ville även sänka en del av en backig del (Även här en ny del och inte ren återställning)
- De fick då sätta kantsten längre än tidigare för att det inte skulle bli för "brant" mot häcken där man sänkt backen (Även här en ny grej)
- De har rätat upp kantstenen hela vägen så att den hamnar mot stenen då den trycks iväg i sidel. Den hade redan innan börjar glida iväg i sidled men vi fixar det ändå såklart,
- Det fanns även stora glidningar i plattorna innan vi började köra bilar men sjlvklart gjorde stenläggaren så att dessa också försvann. Så även här är det ju snarare en förbättrning än rent återställande?

Så till problemet. Grannen har ni haft åsikter (väldigt många) kring arbeter, dels att det gjorts på fel sätt, ändrat sig med saker de vill ha under arbetets gång. De menar att man måste gå mer ut i sidled för att de menar att våra lastbilar kört och parkerat vid deras hus (känns väldigt konstigt att de skulle gjort det?)
De har även haft åsikter kring att sidolinjen som går mot deras gamla plattor inte är helt rak. Detta beror ju då på att deras egna gamla plattor som är ca 10-12 år inte är helt raka utan går i en böj. Så då vill de att vi ska plocka upp även dessa och göra om deras del av uppfarten för att det ska bli "estetiskt" rätt. De pratar mycket om deras estetik och att de lagt massor med pengar på uppfarten. (Känns udda gällande kostnanden då de knappt har något bärlager under plattorna?)
Problemet är också att grannen också vägrat parkera på gatan under tiden jobbet har genomförts så plattorna fortsätter röra på sig då sanden inte är på plats än.
De menade också att plattorna nu har en felaktig lutning på uppfarten och att de ska sänkas. Men enligt plattsättaren så går det inte att sänka mer än vad det är få då är man nere i lera och grus och måste byta allt bärlager i hela backen.
De vill även byta bort väldigt många plattor som har repor eller skador på sig. Vilket jag absolut kan göra till en viss grad, men även där är det sjukt petigt, minsta sött sten vill de ha en helt ny...

Så i mitt huvud känns det som att grannen har för höga krav på vad som är att återställa en 10-12 år gammal uppfart. Nu känns det som att de vill ha allt nytt. Men så lär väl inte vara fallet tänker jag? Jag försöker inte komma undan något ansvar, jag vill bara veta vad som är rimligt för grannen att förvänta sig. Jag vill inte hamna i en situation där vi får en fejd med grannen, vi har redan gjort mer (enligt mig) än vad vi behöver. Men what to do och vad gäller?

Claes Sörmland
Ni har ju servitutsrätt till marken, ni ska kunna använda de för sedvanliga transporter till er fastighet, t ex de transporter som sker vid ett husbygge. Normalt innebär det att grannen inte får lägga känsliga anläggningar på marken som t ex dessa plattor som hindrar er servitutsrätt.

D v s typiskt sett återställer ni utfarten till grundläggande funktion, t ex ordnar med ett bärlager och ett slitlager och grannen ansvarar för sina plattor och annan dekoration som denne har tillfört servitutsmarken.

• Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ni har ju servitutsrätt till marken, ni ska kunna använda de för sedvanliga transporter till er fastighet, t ex de transporter som sker vid ett husbygge. Normalt innebär det att grannen inte får lägga känsliga anläggningar på marken som t ex dessa plattor som hindrar er servitutsrätt.

D v s typiskt sett återställer ni utfarten till grundläggande funktion, t ex ordnar med ett bärlager och ett slitlager och grannen ansvarar för sina plattor och annan dekoration som denne har tillfört servitutsmarken.
Okej intressant. Så egenligen så har vi gjort extremt mycket mer än vad vi behöver enligt reglerna kring servitut?

Vi hade egentligen inte ens behövt reparera plattor och sånt för det är bara "estetiskt"?

Claes Sörmland
Anonor Anonor skrev:
Okej intressant. Så egenligen så har vi gjort extremt mycket mer än vad vi behöver enligt reglerna kring servitut?

Vi hade egentligen inte ens behövt reparera plattor och sånt för det är bara "estetiskt"?
Jag tycker ni har gjort vad ni ska. Och det är alltid ett gott råd att försöka komma överens mellan härskande och tjänande fastigheters ägare. Det innebär väl inte sällan att man får sträcka sig lite längre än vad som formellt krävs för att hålla grannen nöjd och det verkar ni ju ha gjort. Grannen måste samtidigt inse att den här marken är död mark som svårligen kan användas till något annat än att dra ledningar i. Det är för er fastighet en utfart, därmed är nästan alla andra anläggningar omöjliga att ha där.

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Jag tycker ni har gjort vad ni ska. Och det är alltid ett gott råd att försöka komma överens mellan härskande och tjänande fastigheters ägare. Det innebär väl inte sällan att man får sträcka sig lite längre än vad som formellt krävs för att hålla grannen nöjd och det verkar ni ju ha gjort. Grannen måste samtidigt inse att den här marken är död mark som svårligen kan användas till något annat än att dra ledningar i. Det är för er fastighet en utfart, därmed är nästan alla andra anläggningar omöjliga att ha där.
Tack. Vart kan jag läsa detta mer i detalj där det framgår? Tänker om vi hamnar i en situation att jag måste be dem sluta vara fästa i det estetiska och kan hänvisa till något. Vill ju såklart undvika bråk men nu har vi lagt väldigt mycket pengar på detta.

Claes Sörmland
Anonor Anonor skrev:
Tack. Vart kan jag läsa detta mer i detalj där det framgår? Tänker om vi hamnar i en situation att jag måste be dem sluta vara fästa i det estetiska och kan hänvisa till något. Vill ju såklart undvika bråk men nu har vi lagt väldigt mycket pengar på detta.
Det regleras ju i 14 kap. jordabalken. Kapitlet reglerar avtalsservitut men det beskriver även hur relationen mellan grannarna är för officialservitut eftersom de bygger på samma principer. Tänker mig att ert utfartsservitut är ett officialservitut.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994/#K14

Vill du har något matigare så är det nog juridisk facklitteratur som gäller. Någon annan som kan tipsa om någon bok om hur servitut fungerar som inte är för mastig?

Lite sängläsning som garanterat är bra och garanterat mastig:
https://shop.nj.se/products/servitut-i-teori-och-praktik-2

• Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Det regleras ju i 14 kap. jordabalken. Kapitlet reglerar avtalsservitut men det beskriver även hur relationen mellan grannarna är för officialservitut eftersom de bygger på samma principer. Tänker mig att ert utfartsservitut är ett officialservitut.

[länk]

Vill du har något matigare så är det nog juridisk facklitteratur som gäller. Någon annan som kan tipsa om någon bok om hur servitut fungerar som inte är för mastig?

Lite sängläsning som garanterat är bra och garanterat mastig:
[länk]
Tack Claes. En annan liten sidofråga gällande denna väg. I servitutet står det att den ska vara 4.5m bred. Dock är verkligheten annat då det står en granhäck på sidan samt en lite stödmur vilket gör att vägen endast blir drygt 3m. Är detta då ett brott mot servitutet egentligen?

Anonor Anonor skrev:
Tack Claes. En annan liten sidofråga gällande denna väg. I servitutet står det att den ska vara 4.5m bred. Dock är verkligheten annat då det står en granhäck på sidan samt en lite stödmur vilket gör att vägen endast blir drygt 3m. Är detta då ett brott mot servitutet egentligen?
Avser servitutet befintlig väg eller rätt att anlägga väg? Har den varit bredare tidigare? Ni borde ha rätt att bredda vägen, men kom ihåg att 4,5 m kan avse hela vägområdet inklusive slänter och diken, inte enbart vägbanan.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M martin.sveg skrev:
Avser servitutet befintlig väg eller rätt att anlägga väg? Har den varit bredare tidigare? Ni borde ha rätt att bredda vägen, men kom ihåg att 4,5 m kan avse hela vägområdet inklusive slänter och diken, inte enbart vägbanan.
Befintlig väg om jag har tolkat det rätt. Finns en tomtkarta bifogad där området är markerat. Men Vi får ju plats med bilar och transporter så kanske inget stor issue egentligen. Tänker mest för mitt egna intresse hur det ligger till.

Claes Sörmland
Anonor Anonor skrev:
Befintlig väg om jag har tolkat det rätt. Finns en tomtkarta bifogad där området är markerat. Men Vi får ju plats med bilar och transporter så kanske inget stor issue egentligen. Tänker mest för mitt egna intresse hur det ligger till.
Finns det en kartbilaga med en markerat markområde så är det detta markområde som belastas av servitutsrätten. Nu får använda maximalt den ytan för er servitutsväg. Som nämndes ovan, hela vägbanan med slänter, dike och vad det kan vara ska rymmas inom området. Markägarens växtlighet och anläggningar får inte blockera den ytan för vägbanan.

Sen behöver man ju inte vara en skitstövel för det s a s. Men tanken är väl att ni ska kunna komma fram med 4,5 m breda transporter, t ex om ni vill bygga hus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.