Jag har ett kalkstenshus från slutet av 1800-talet. Tidigare ägare har satt upp skivor på innerväggarna. Jag har börjat bryta upp dessa pga mögellukt. Min fråga är hur jag ska återställa dessa väggar. Vilka möjligheter finns det att isolera innerväggarna i ett kalkstenshus som detta?

• Skadad innervägg i ett gammalt kalkstenshus från 1800-talet där tidigare installerade skivor tas bort på grund av mögellukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en kalkstensvägg från slutet av 1800-talet som håller på att renoveras. Delar av gammalt tapetlager och träpanel syns.
    Skapa konto
  • Delvis uppbruten innervägg i ett kalkstenshus, ursprungligen från slutet av 1800-talet, med synlig mögel och gamla skivmaterial under tapeten.
    Skapa konto
Jag har valt att putsa om fasaden för att minimera fukt utifrån. Sedan reglat ut typ 60 mm för att få in lite luftspalt och 45 cm cellulosaisolering med infälld el. Diffusionsöppen duk, osb och gips. Aldrig plast!
Alternativet är knacka rent allt och bara putsa på med kalk och typ vassmatta. Kanske inte så bra isolering, men diffusionsöppet.

Tack så mycket för svar!

N
Finns ju ingen början o inget slut.
Ska du lägga hela livet på renovering?
Skaffa ett annat hus.

N neo11 skrev:
Finns ju ingen början o inget slut.
Ska du lägga hela livet på renovering?
Skaffa ett annat hus.
Ehhh? Vad menar du? Jag tror du missuppfattade min fråga

N
Ber om ursäkt.
Syfta bara på att det är mycket jobb på ditt projekt.

Jag förstår. Tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.