BirgitS
F FritzFram skrev:
Oj, nu blev det tokigt här. 2 delar rapsolja o 1 del vinäger. Men vatten har jag väl inte skrivit att man ska ha?
Vinäger innehåller väldigt mycket vatten.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför vinäger?
Då blir det en vinaigrette.
 
  • Haha
Mathildatiger
  • Laddar…
Skulle undvikit häxblandningar. Lätt med sandpapper först, sedan antingen en hårdvaxolja alt fugeltin. Risken är att du kommer ha kvar patina men ljusare områden brukar mestadels få bort. Svarta fläckar är värre
 
O
arneri68 arneri68 skrev:
Det är sannolikt lack på fanér. Till skillnad från många andra träslag är teak motståndskraftigt mot fukt och eventuella fläckar ligger ytligt. Du bör kunna avlägsna gammal lack och fläckar med ett fint sandpapper.
Jag slipade av bordsskivan på ett skrivbord med teakfanér och lackade om med en fin roller. Blev riktigt bra.
Späd ut lacken för att få ett tunt lager.
Tack för alla tips här i tråden! Alternativen nu känns som antingen hårdvaxolja alternativ lacka. Jag börjar mer och mer misstänka att det är lackad yta där idag så isåfall är att fortsätta lacka nog det bästa valet...

Båda alternativen gör iaf ytan lite tålig mot vätska vilket är bra.
 
Okej, men jag är ganska säker på att det finns en särskild plats för dem som lackar sina teakmöbler. Om du är för feg för att prova rapsoljevinäger (du kan ju prova på baksidan av ett ben) så kör på hårdvaxolja!
 

Bästa svaret

O
En uppdatering, om än lite sent!

Slipningen gjorde att ytan blev betydligt finare, dock långt ifrån perfekt men jag vågade inte slipa mer då fanern kändes rättså tunn.

Val av behandling fanns ju flera alternativ men jag tog de som fanns tillgängligt hemma, matt snickerilack.

Ett val jag inte ångrar, blev väldigt fint på de ställen där fanern inte var missfärgad :-)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.