20 937 läst ·
20 svar
21k läst
20 svar
Återställa teak-möbel
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Skulle undvikit häxblandningar. Lätt med sandpapper först, sedan antingen en hårdvaxolja alt fugeltin. Risken är att du kommer ha kvar patina men ljusare områden brukar mestadels få bort. Svarta fläckar är värre
Tack för alla tips här i tråden! Alternativen nu känns som antingen hårdvaxolja alternativ lacka. Jag börjar mer och mer misstänka att det är lackad yta där idag så isåfall är att fortsätta lacka nog det bästa valet...arneri68 skrev:
Det är sannolikt lack på fanér. Till skillnad från många andra träslag är teak motståndskraftigt mot fukt och eventuella fläckar ligger ytligt. Du bör kunna avlägsna gammal lack och fläckar med ett fint sandpapper.
Jag slipade av bordsskivan på ett skrivbord med teakfanér och lackade om med en fin roller. Blev riktigt bra.
Späd ut lacken för att få ett tunt lager.
Båda alternativen gör iaf ytan lite tålig mot vätska vilket är bra.
Bästa svaret
En uppdatering, om än lite sent!
Slipningen gjorde att ytan blev betydligt finare, dock långt ifrån perfekt men jag vågade inte slipa mer då fanern kändes rättså tunn.
Val av behandling fanns ju flera alternativ men jag tog de som fanns tillgängligt hemma, matt snickerilack.
Ett val jag inte ångrar, blev väldigt fint på de ställen där fanern inte var missfärgad
Slipningen gjorde att ytan blev betydligt finare, dock långt ifrån perfekt men jag vågade inte slipa mer då fanern kändes rättså tunn.
Val av behandling fanns ju flera alternativ men jag tog de som fanns tillgängligt hemma, matt snickerilack.
Ett val jag inte ångrar, blev väldigt fint på de ställen där fanern inte var missfärgad
Klicka här för att svara