Hejsan! Vi har grävt för bergvärme nyligen, och nu är det dags att återställa. Är det något en hobbysnickare klarar av själv eller är det bättre att ta in hjälp? Det är kvadratisk gatsten.

• Gammal stenläggning bredvid grusområde, hög med lösa stenar, byggarbetsplats eller renovering utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
Det beror väl på hur händig hobbysnickaren är.
Återställ inte för tidigt för marken kommer sätta sig länge om den inte packades i omgångar efter grävningen.
Det är väl bara att försöka själv och se om hobbysnickaren har talang för att sätta gatsten i bågar.
Kostar en hel del att få ut en riktig stensättare som kan lägga gatsten så det finns pengar att spara in.

T theoettheo skrev:
Hejsan! Vi har grävt för bergvärme nyligen, och nu är det dags att återställa. Är det något en hobbysnickare klarar av själv eller är det bättre att ta in hjälp? Det är kvadratisk gatsten.
Inga problem att göra själv. Eftersom det är rader så är det bara att se till att du har någorlunda samma bredd på alla stenar i en given rad. Ställ dig upp ofta och kolla så att radien ser bra ut.

Nej jag tror inte de packade jorden när de grävde. Gör det någon skillnad att hyra en markvibrator eller kommer den bara göra det övre jordlagret kompakt?

Det där fixar ni. Utgå från centrum när du lägger stenen, och kolla noga vilka stenar som hör till vilken rad/ radie och försök att lägga alla stenar i förband.

Gräv ut och kompakta marken där du ska sätta för att få ett fast underlag. Därefter är det bara att börja sätta stenen i ett ganska tjockt lager av sand, du slår ner stenen till rätt höjd med en gummiklubba. Använd en lämplig pinne eller bräda för att kontrollera höjden mot andra stenar och att du kommer ansluta fint.
Borsta ner sand, klart.

T theoettheo skrev:
Nej jag tror inte de packade jorden när de grävde. Gör det någon skillnad att hyra en markvibrator eller kommer den bara göra det övre jordlagret kompakt?
Inte behöver du hyra vibrator för det där lilla jobbet. Du måste ändå gräva upp så passa på att gräva ett litet hål och kolla om marken behöver kompakteras, är det svårt att gräva behöver du inte tänka så mycket på underarbetet. Går det förvånansvärt lätt att gräva kan det tänkas att marken kommer sätta sig och då gräver du tills det börjar kännas svårjobbat igen. Lägg på några få centimeter material åt gången och kompaktera med fötterna, eller om du har en stamp.

om dina stenar är jämnstora kan du fylla upp och kompaktera så du har ca 1 cm upp till sättnivån. Varierar djupet på stenarna mer än så får du kompensera nivån därefter.

Gjort något liknande fast mindre yta. Det är pilligt men går, tar lite tid. Ställ dig upp ofta o kolla en bit bort ifrån. Jag markerade ut lite stödlinjer med markspray men blev inte så bra så sen la jag ut murarsnöre som blev lättare att justera till en bra radie

Ps. Denna hobbysnickare har stor respekt för proffsen man ser på byggen i stan som bara matar på stenar i racerfart

Du klarar det garanterat om du inte stressar och tänker efter.
Carl Johansson förklarar det bra.
Sånt där gjorde jag när jag gick i högstadiet. Jag tänkte inte efter..... men det gick ganska bra endå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.