Hej, jag undrar hur jag på bästa sätt kan återställa detta hål i väggen det en fläkt hat suttit mellan vardagsrum och köket.

• Rundat hål i en vit vägg med synbara repar, tidigare plats för en fläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i en tapetserad vägg med framstickande elektriska ledningar där en fläkt tidigare varit monterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Verkar vara masonit. Köp hålsåg i samma diameter och såga ut dessa rundlar i masonit eller annan skiva av samma tjocklek (renoveringsgips kan vara ett uppslag. Limma fast något stöd över hålen på insidan, t ex en trälist. Skruva fast i stödet och limma kanterna med trälim. Spackla.

Vill du inte måla om så köp ventiler med tallrikar och montera i hålen.

• Gilla
90rammar
  • Laddar…
Tack för bra tips,
Går det bar att bara limma stödet eller ska det också skruvas i väggen?

Fulkemisten
Enklast - doslock.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Okej, enkelt är bra, men Ska sätta upp tapet i rummet så vore snyggt att återställa väggen så bra som möjligt innan tänkte jag.

Claes Sörmland
90rammar 90rammar skrev:
Tack för bra tips,
Går det bar att bara limma stödet eller ska det också skruvas i väggen?
Ja det är nog klokt att dra en skruv i varje ände av stödet, svårt att få det att sitta för limning annars. Men med dagens bra monteringslim är det nog bara är att trycka dit stöden (om du har sånt lim hemma).

Fulkemisten
I så fall hade jag inte brytt mig alls. Är tapeten av det modernare lite tjockare slaget räcker det nog med att skarven inte kommer över hålet. Om det sedan syns - doslock...

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det är nog klokt att dra en skruv i varje ände av stödet, svårt att få det att sitta för limning annars. Men med dagens bra monteringslim är det nog bara är att trycka dit stöden (om du har sånt lim hemma).
Låter bra, tror du jag kan använda vanliga gipsskruv fast det är masonitskivor, att skruven drar ner sig in i materialet så spacklingen blir bättre?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.