Nybyggt hus, upptäckte igår ett ordentligt hål genom träfasaden in i takbjälklaget. Försäkringen täcker inte så behöver fixa själv. Att byta en panelbräda är inga konstigheter, men hur gör jag med isoleringen? Det är sprutat med cellulosa, och en ganska stor mängd ligger på marken. Bör jag byta ut all isolering i det påverkade ”facket” eller kan jag bara trycka in nytt och n näve i taget och sen lappa igen?
Och, så klart, hur undviker jag framtida angrepp?

• Hål i träfasad med synlig isolering och ett måttband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt hus med träfasad och en stege lutad mot väggen. Ett hål syns högst upp vid taket nära fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MPilen skrev:
Nybyggt hus, upptäckte igår ett ordentligt hål genom träfasaden in i takbjälklaget. Försäkringen täcker inte så behöver fixa själv. Att byta en panelbräda är inga konstigheter, men hur gör jag med isoleringen? Det är sprutat med cellulosa, och en ganska stor mängd ligger på marken. Bör jag byta ut all isolering i det påverkade ”facket” eller kan jag bara trycka in nytt och n näve i taget och sen lappa igen?
Byta allt låter överkurs, så¨länge det inte är fuktigt iaf.
Hackspetten torde haft en anledning till att hacka där - antingen bo eller mat, eller iaf lurades att det fanns mat ?

Hackspettsattrapper eller rovfågelsattraper rekommenderas tydligen; Jag vet inte om dom är effektiva dock.

https://www.lansstyrelsen.se/downlo...0c374850e/1732515616577/Råd om vilda djur.pdf

• Gilla
David0v
  • Laddar…
Fyll/tryck in miniralull till max med rockwoll/gullfiber och sätt en plåt över allt och måla den i samma kulör som huset.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
M MPilen skrev:
Punktlaga? Såga ut en cylinderformad träbit o skruva fast(med samma metod som att punktlaga gipsvägg - med tvärgående bakomliggande stötta). Sen lämpligt spackel runt om + färg. Skulle tro detta är det näst bästa/snyggaste efter byte av panel.
Säkerställ att plasten intill isoleringen är tät.

En plåt var annars fiffigt också.

• Gilla
Fizen
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Hackspetten torde haft en anledning till att hacka där - antingen bo eller mat, eller iaf lurades att det fanns mat ?
Ursäkta en icke-ornitolog och lite OT, men jag kan inte låta bli att fundera över samma sak som ovan citat. Varför drabbas man av hackspettshål sådär mitt i panelen? Är det vanligt? Det har isf helt gått mig förbi. Föreligger någon risk att panelen hyser något som man själv inte vill ha men som hackspetten uppskattar? Eller har fågeln bara fått något slumpmässigt fnatt ...?

• Gilla
Thomas Styre
  • Laddar…
Den rackarns spetten var kanske sugen på att bygga ett nytt bo just där?

H HJ-C skrev:
Ursäkta en icke-ornitolog och lite OT, men jag kan inte låta bli att fundera över samma sak som ovan citat. Varför drabbas man av hackspettshål sådär mitt i panelen? Är det vanligt? Det har isf helt gått mig förbi. Föreligger någon risk att panelen hyser något som man själv inte vill ha men som hackspetten uppskattar? Eller har fågeln bara fått något slumpmässigt fnatt ...?
Ja jag är ju inte ornitolog heller, men hittade ett citat från en sådan som sa att de gärna kan vilja bygga bo nära takfoten. Svårt att tro att det finns massa insekter mm bakom panelen, och absolut inte inne i lösullen!

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M MPilen skrev:
Ja jag är ju inte ornitolog heller, men hittade ett citat från en sådan som sa att de gärna kan vilja bygga bo nära takfoten. Svårt att tro att det finns massa insekter mm bakom panelen, och absolut inte inne i lösullen!
Jag håller med, det verkar ju inte så troligt med insekter. Jäkla otur du verkar ha haft.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag har varit med om detta och då var det ett getingbo precis innanför panelen. Visserligen ingen utsliten isolering den gången men getingboet låg nära hålet så fanns kanske inget behov av att riva ut något.

• Gilla
Penguinbeard
  • Laddar…
Jag är ingen ornitolog heller, men det kan ju vara något ljud från ventilation eller fläkt som gör att hackspetten tror att det finns mat innanför väggen.

• Gilla
HJ-C och 1 till
  • Laddar…
Hackspättar är trevligt att ha i Trädgårn.
Men inte i panelen på huset kanske...

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Pellegnillot71
H HJ-C skrev:
Jag har läst att det är vanligt att hackspetten ger sig på frigolithus, och har sett hur grannens hus blev "attackerat", och hur de tvingades laga hål. Anledningen skulle vara de spänningar som blir i frigolit och som lurar hackspetten att det finns kryp där innanför. Så kanske samma sak hos dig med den isoleringen. Mineralull låter i alla fall inte.

K Kirre2 skrev:
[länk]
En sån här skruvade vi upp på väggen. Ingen hackspett har hackat på panelen efter det![bild]
Smart! Är de så lättlurade?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.