Hej, vi har nyligen flyttat in i en lägenhet där badrummet renoverades 2017. När vi flyttade in kluckade det i tvättstället en stund efter att man spolat.

Fyra dagar senare så blev det stopp i toaletten varpå vi lät rören bli spolade. Detta gjorde att stoppet släppte och kluckandet slutade. På kvällen märkte vi att det fortfarande var stopp i tvättmaskin/torktumlar-avloppet. Därför fick spolbil komma igen och fick hölls på ett tag för att få bort allt. Två dagar senare kom kluckandet tillbaka och vattnet har nu börjat rinna undan sakta i tvättstället och brunnen vid tvättmaskin/torktumlare börjar fylla upp.

Alla avlopp på toaletten går ihop till samma punkt, tror jag.

Vad kan problemet vara och vad bör vi göra? Kan omöjligt spola varannan dag i avloppet.

Filmade ni avloppet? Säkert att problemet är era rör och inte föreningens?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Filmade ni avloppet? Säkert att problemet är era rör och inte föreningens?
Kan mycket möjligen vara så, vi har inte filmat än. Dem hävdar dock att eftersom ingen annan är påverkad så kan det inte vara deras rör.

Hur är det med luftning av rören?

Matti_75 Matti_75 skrev:
Hur är det med luftning av rören?
Detta är också min tanke, förhoppningsvis får jag reda på hur det är med detta imorgon och det verkar bli en ganska smidig lösning isåfall!

Claes Sörmland
Det behöver filmas.

Den normala uppdelningen om det är en bostadsrätt är att föreningen ansvarar för att åtgärda avloppsstopp. Det beror på att avloppsrören normalt sett är föreningens ansvar från att de försvinner ned i golv eller in i vägg. Det finns föreningar som har andra avgränsningar, det regleras då i stadgarna. Så är stoppet inte i vattenlåset så är det vanligen föreningen som ska beställa spolning och filmning.

Det är rätt vanligt med okunniga styrelser som tror att ansvarsuppdelningen är på ett annat sätt än den är.

Dålig luftning ger sällan stopp men kan avslöja att stopp är på gång.

• Gilla
klimt och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det behöver filmas.

Den normala uppdelningen om det är en bostadsrätt är att föreningen ansvarar för att åtgärda avloppsstopp. Det beror på att avloppsrören normalt sett är föreningens ansvar från att de försvinner ned i golv eller in i vägg. Det finns föreningar som har andra avgränsningar, det regleras då i stadgarna. Så är stoppet inte i vattenlåset så är det vanligen föreningen som ska beställa spolning och filmning.

Det är rätt vanligt med okunniga styrelser som tror att ansvarsuppdelningen är på ett annat sätt än den är.

Dålig luftning ger sällan stopp men kan avslöja att stopp är på gång.
Tack för ditt svar, har försökt framföra detta utan vidare framgång. Det är även reglerat i stadgarna att föreningen ansvarar för de rör som inte syns och jag har framfört att jag kollat vattenlås osv. De håller dock fast vid att så länge det inte är nere i "stammarna" så är det mitt ansvar, men har motvilligt hjälpt mig ändå.

Har du någon aning om hur, om det inte beror på luftning, stoppet kan komma tillbaka så frekvent. Nu är det inte totalstopp men vattnet rinner t.ex. helt plötsligt undan sakta i tvättstället vilket det inte gjort innan. Känns konstigt att det är tillbaka när man precis spolat?

Claes Sörmland
B bergqvistenmax skrev:
Tack för ditt svar, har försökt framföra detta utan vidare framgång. Det är även reglerat i stadgarna att föreningen ansvarar för de rör som inte syns och jag har framfört att jag kollat vattenlås osv. De håller dock fast vid att så länge det inte är nere i "stammarna" så är det mitt ansvar, men har motvilligt hjälpt mig ändå.
Det här är mer en social/pedagogisk fråga. Hur få styrelsens ledamöter att förstå underhållsansvaret? Kanske: Ja bäst är att prata med dem. Knacka på dörren kvällstid om de nu inte är bortresta på sommarsemester. Eller ring (även om telefon inte fungerar som förr). Upprepa tills polletten trillar ned. Använd inte email och meddelandetjänster i akuta ärenden som dessa, de kommer med för låg social kostnad för den styrelseledamot som inte vill följa lagen.

Om ni är både kvinna och man i lägenheten utnyttja den sociala fördelen, se till att ni båda kommunicerar med styrelsens ledamöter. Inte sällan kommunikationen löper helt olika på ett i mitt tycke tråkigt genusbundet sätt.

B bergqvistenmax skrev:
Har du någon aning om hur, om det inte beror på luftning, stoppet kan komma tillbaka så frekvent. Nu är det inte totalstopp men vattnet rinner t.ex. helt plötsligt undan sakta i tvättstället vilket det inte gjort innan. Känns konstigt att det är tillbaka när man precis spolat?
Jag gissar på ett partiellt stopp längre ned i stammen. När du spolar så fyller vatten på i stammen ovanför nästanstoppet. Nu får du i praktiken ett dubbelt vattenlås och vattnet rinner trögt och det bubblar i handfat, golvbrunnar och vattnet stiger märkligt för att sjunka undan sakta när man spolar i toaletten.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det här är mer en social/pedagogisk fråga. Hur få styrelsens ledamöter att förstå underhållsansvaret? Kanske: Ja bäst är att prata med dem. Knacka på dörren kvällstid om de nu inte är bortresta på sommarsemester. Eller ring (även om telefon inte fungerar som förr). Upprepa tills polletten trillar ned. Använd inte email och meddelandetjänster i akuta ärenden som dessa, de kommer med för låg social kostnad för den styrelseledamot som inte vill följa lagen.

Jag gissar på ett partiellt stopp längre ned i stammen. När du spolar så fyller vatten på i stammen ovanför nästanstoppet. Nu får du i praktiken ett dubbelt vattenlås och vattnet rinner trögt och det bubblar i handfat, golvbrunnar och vattnet stiger märkligt för att sjunka undan sakta när man spolar i toaletten.
Det sistnämnda är det jag också trodde först, men bör inte då andra boende också vara påverkade? Bor på andra våningen utav två. Har frågat mina grannar men ingen har märkt av något. Skulle ju såklart kunna vara mellan min lägenhet och deras och det är nästan omöjligt att veta hur rören är dragna/vart stoppet är.

Men jag ska ta ditt tips om att ligga på dem, har redan ställt påståendet x antal gånger men det skadar aldrig med fler.

Gällande email och liknande föredrar jag det då man får skriftligt underlag för det som pågått vilket ger mig trygghet. Har såklart kontaktat dem på annat sätt när det verkligen varit tvärstopp, som det ser ut nu efter några timmar rinner ändå vattnet undan men kluckandet finns kvar.

Tack för att du tar av din tid för att svara på mitt inlägg!

Purre
Prova öka vattenmängden i toaletten. Det löste problemet för oss i ett radhus där det vid större sammanträffar ofta blev problem. Snålspolande är inte så bra alla gånger.

• Gilla
bergqvistenmax
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.